سومین همایش روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور «سیدمحمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی، محمدعلی منفرد مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه، علی اسماعیلی مشاور وزیر و رئیس حوزه وزارتی، علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت و محمدباقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه جمعی از مدیران روابط عمومی سازمانهای وزارتخانه در سراسر کشور صبح امروز در حسینیه الزهرا (س) برگزار شد.
سید محمد حسینی گفت: روابط عمومی امروز یک بخش تشریفاتی نیست، بلکه قسمتی ضروری از فعالیتهای اجرایی هر دستگاه است. ما میخواهیم اقداماتی که انجام میشود بازتاب آن را در رسانهها و افکار عمومی شاهد باشیم.
وی یادآور شد: امسال طرحها و پروژههای زیربنایی دولت بهویژه در بخشهای فرهنگی آماده بهرهبرداری میشود و نیاز است که روابط عمومیها در ایجاد یک فضای با نشاط در جامعه و نیز انعکاس عملکرد دولت فعالیت جدیتری داشته باشند.
وزیر ارشاد با اشاره به ضعفها و کاستیهای معمول هر دستگاه از جمله این وزارتخانه گفت: نباید کاستیها به اندازهای بازتاب داشته باشد که یک فضای تیره و تار در جامعه به وجود آید، البته خوب است که نقاط ضعف هم بیان شود ولی نباید این فضا بر عملکرد وزارت ارشاد چیره شود.
حسینی درباره نقش و اهمیت رسانهها در نمایشگاه بینالمللی کتاب، گفت: رسانهها در انعکاس اخبار نمایشگاه کتاب به ویژه خدماتدهی قبل از افتتاحیه بسیار تأثیرگذار بودند که چهقدر دستگاههای مختلف برای فعال کردن آن زحمت کشیدند.
وی با اشاره به انعکاس منفی اخبار از نمایشگاه کتاب تصریح کرد: 400 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بود و شاید یک کتاب با تخلف وارد نمایشگاه شده باشد و این را تبدیل به یک موضوع کردند، در حالی که نقاط قوت و مثبت دیده نمیشود. اعتقاد من بر این است که هر اقدام فرهنگی باید یک پیوست رسانهای داشته باشد.
حسینی با اعلام خبر ارتقاء جایگاه روابط عمومی از اداره کل به مرکز گفت: این ارتقاء نشانه پیشرفت و کار است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به گسترش آن تاکید داشتند.
وی اضافه کرد: با همکاری استانداریها تلاش میکنیم تا نیروهای بخش روابط عمومی را افزایش داده و با این افزایش نیرو از این قسمت انتظار بیشتری در آینده داریم.
وزیر ارشاد با اشاره به آیات تلاوت شده قرآن در ابتدای برنامه خاطرنشان کرد: آیات تلاوت شده درباره حضرت ایوب بود که ما را به بردباری، حلم و متانت دعوت کرده است و معتقدم که باید در برابر بیانصافیها و نامهربانیها باید صبور بود.
حسینی یا دآور شد: سال گذشته روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرح تکریم و خدمت به ارباب رجوع توانست رتبه نخست را کسب کند و این نشانه برخورد خوب و مناسب با فرهیختگان کشور بوده است که باید بیشتر مد نظر قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال بر لزوم اخلاق حسنه و نیک از سوی مسئولان روابط عمومیها به جای بحثهای کلامی و جدلی با مردم تاکید کرد و گفت: نمیتوان از موضع بالا با افراد و رسانهها برخورد کرد. ما باید تلاش کنیم یک فضای اعتماد میان مردم و وزارت ارشاد بوجود آوریم.
حسینی یادآور شد: انتشار کتابهای «راهنمای مراجعان»، « فیروزهای» و «راهاندازی تلفن فرهنگ» بخشی از خدمات روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال انجام است.
محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی در این مراسم اظهار داشت: جهان ما جهان اخبار و افکار است. تمام نشانههای جهان ما خبر از وجود خداوند مهربان میدهند. خداوند برای آگاهی و بصیرت انسان، پیامآوران صلح و دوستی را برگزید و به میان مردم فرستاد تا از رمز و رازهای جهان هستی خبر دهند. پیامبر عدالت و دوستی حضرت محمد (ص) پیامآور زندگانی دو دنیا از منبع و منشأ خبر الهی است. او در رسالتش به مردم از دنیای فانی و باقی از راستی و درستی از جمال و جلال، معرفت و عاقبت خبر داد. به راستی اگر خبر روشنیبخش و معرفتافزای او نبود چه بسا هنوز مردم در ناآگاهی و جهل مرکب به سر میبردند. خبر راستین حضرت رسول (ص) ما را از گمراهی نجات داد چرا که هم منبع خبر و هم حامل و پیامآور خبر پاک و راستین و درستین بودند. آنگاه که میان خداوند و حضرت محمد (ص) پیوندی یگانه و جاودانه برقرار شد، این یگانگی بشر را از گمراهی و خوابآلودگی جهان مادی نجات داد.
وی در ادامه افزود: اینگونه است که ما در جهان امروز به شأن و مرتبت خبر راه مییابیم و میدانیم که اگر خبررسان و خبرنگار با منبع خبر یکدل و یکصدا شوند زمینههای شعور و معرفت و آگاهی مردم مهیا میشود و اگر این وصال به فراق انجامد نتیجهای جز ضلالت و تهی دستی نخواهد داشت. بیتردید بر کسانی که برای آگاهی و دانایی مردم میاندیشند فرض است تا با یگانگی در ذهن و زبان و فکر و بیان راه را برای رسیدن به جامعه آرمانی فراهم سازند. بصیرت و بصیرتافزایی وظیفه هر خبررسان و خبردهنده و خبرآور و خبرنگار است. روابط عمومیها منبع خبر و منشأ پیاماند و خبرنگاران پیامآورانی هستند که با قلم خویش بر دانایی مردم میافزایند. این دانایی با عرضه اخبار به مردم ایجاد میشود. از اینروست که باید بگوییم. در دنیای امروز اطلاعات و ارتباطات نقش چشگیری در رشد و توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به عهده دارد. ارتباطات و اطلاعات پایههای استوار جامعه انسانی را شکل میدهند و طبیعی است که در هر جامعهای، انسان برای آگاهی و آزادی به ارتباطات و اطلاعات نیاز دارد. رسانهها و روابط عمومیها در دنیای جدید در انتقال اخبار و اطلاعات عمومی و ملی و جهانی سهم چشمگیری دارند. منبع اخبار و اطلاعات عمومی و ملی در وهله اول روابط عمومی وزارتخانهها، سازمانها، نهادها، شرکتها و مؤسسات دولتی و خصوصی هستند. از همینجاست که رابطهای مسئولانه میانه رسانه با روابط عمومی برقرار میشود. رسانهها و روابط عمومیها حلقههایی از زنجیره نظام اطلاعاتی جامعه هستند که با شفافسازی و اطلاعرسانی به موقع زمینههای دانایی، رشد، توسعه و پیشرفت جامعه را فراهم میآورند. یکی از نشانههای جامعه پیشرفته در عصر جدید، حضور روابط عمومیها و رسانههای فعال است که با تعامل پیشبرد سیاستهای ملی و آگاهیبخشی جامعه و ایجاد روحیه مشارکت مردمی یاری میرسانند. هر یک از این حلقههای اطلاعاتی وظایف و مسئولیتهای جداگانهای دارند اما غایت همه یکی است: رسیدن به آرامش، صلح، دوستی، عدالت، آزادی، آگاهی و توسعه. و این مهم در سایه تعامل تفکر برانگیز رسانهها با روابط عمومیها تحقق مییابد. در جوامعی که رابطه یگانه و صمیمانهای میان این دو حلقه اطلاعاتی وجود ندارد، رشد و پیشرفتی دیده نمیشود. در سایه این تعامل و رفتار انسانی است که مردم میتوانند به اخبار و اطلاعات درست دست یابند و براساس این اطلاعات برنامهریزی کلان کشور را در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طراحی کنند. طبیعی است هر قدر اطلاعات موجود که بر پایه تعامل رسانه با روابط عمومی به دست میآید درست و موثق باشد طراحیها نیز درست و شایسته انجام میگیرد.
گرچه میدانیم که یکی از منابع دست اول خبری رسانهها، روابط عمومی وزارتخانهها، سازمانها، نهادها، مؤسسات و شرکتها هستند اما اهالی رسانه باید بدانند با همدلی است که میتوان به اخبار و اطلاعات درست دست یافت. و از آن سو نیز روابط عمومی نیز برای بازتاب اخبار سازمان مربوطه که پیشرفت نظام و جامعه را پیشرو دارد باید با تعامل مثبت و دانش و آگاهی، درستترین خبر را در کمترین زمان ممکن در اختیار رسانه قرار دهد.
محمد زاده تصریح کرد: روابط عمومی آینه رخ نمای هر سازمان است و مدیر روابط عمومی هنرمندی است که با هنرمندی در عین اینکه منافع سازمان را حفظ میکند به مقوله کلانتری به نام منافع ملی میاندیشد. گاه منافع پایدار و درازمدت ملی و سازمانی با منافع کوتاه مدت مدیریتی منافات دارد. اینجا نقش روابط عمومی در بازتاب و انتقال درست اخبار به رسانه چشمگیر است و پر واضح که منافع ملی و کلان در اولویت نخست قرار دارد.
رسانهها با اعتماد به پایگاه اطلاعرسانی سازمانی میکوشند تا واقعیتها را منعکس کند تا محققان و پژوهشگران بر پایه این دادههای اطلاعاتی برنامهریزی کوتاه و بلندمدت کشور را طراحی و اجرا کنند. از اینرو اگر دادههای اطلاعاتی نه براساس واقعیتهای سازمانی بلکه براساس ایدههای شخصی مدیر فراهم آمده باشد؛ آن چه منعکس میشود قلب واقعیت است. بنابراین برای رسیدن به اطلاعات واقعی، رسانهها با تفاهم و همدلی با روابط عمومی میتوانند در جهت تحقق وظیفه اطلاعرسانی خود گامهای مؤثری بردارند.
وی خاطرنشان کرد: اهالی رسانه وظیفه دارند تا براساس مصالح ملی و برای رشد و توسعه و شکوفایی کشور به انعکاس اخبار و اطلاعات و رویدادهایی بپردازند که واقعی است. اگر رابطه میان خبرنگار و روابط عمومی همدلانه نباشد چه بسا آنچه در رسانهها انعکاس مییابد فرسنگها با اصل حقیقت فاصله داشته باشد. البته ناگفته نماند همانگونه که روابط عمومی به منافع سازمان خود برای پیشرفت جامعه میکوشد به همان مقدار اصحاب رسانه هم حقوق و تعهداتی دارند که نمیتوان از آنها چشم پوشید.
دوستان، ما در عصر فرصتها و تهدیدها به سر میبریم و اگر درست و شایسته به نقش و وظیفه خود نپردازیم چه بسا تهدیدهای بنگاههای دروغپراکنی فرصت بازتاب درست اطلاعات را از ما برگیرند و این به معنی حذف ما در عرصه جهانی است.
وی در خصوص وظیفه دیگر روابط عمومیها خاطرنشان کرد: روابط عمومیها باید در دل جامعه نفوذ کند و خواستههای جامعه را به مدیران سازمان انتقال دهد تا تصمیمات سازمانی براساس دادههای اطلاعاتی دقیق شکل بگیرد و آنگاه تصمیمات اخذ شده را با رسانه در میان بگذارد و سپس انعکاس آن را به درون سازمان منتقل کنند و این همه در سایه همکاری همدلانه و صمیمانه میان روابط عمومیها و رسانهها محقق میشود.
روابط عمومی در دنیای امروز هنر است. هنری که بر دو پایهای خرد و ذوق استوار است. کسب اعتماد مهمترین وظیفه روابط عمومی است. تا اعتمادی کسب نشود هیچ خبری منتشر نمیشود. مدیران روابط عمومی علاوه بر دارا بودن مهارتهای فردی باید تخصصهای ارتباطاتی داشته باشند تا بدانند «چرایی» و «چگونگی» خبر را منتشر کنند اهالی رسانه نیز بیتردید میدانند که در روزگار جدید باید از کسانی بهره گیرند که علاوه بر دارا بودن هوش و دانش، با نظام ارتباطی روز آشنا باشند تا بتوانند بهترین و درستترین خبر را برای مردم بازتاب دهد.
وی یادآور شد: اهل رسانه وظیفه و تعهدی دارد و روابط عمومی وظیفه و تعهدی دیگر. اما در غایت اینان هدف مشترکی دارند که همانا ارتقای هرم آگاهیهای جامعه و آگاهی بخشی به مردم برای رسیدن به جامعهای سرشار از آگاهی، مهربانی و پارسایی است. اهل رسانه مجری تبلیغات نیست، بلکه پیامآور راستین و رویداد است. از همینرو روابط عمومیهایی که رسالت فرهنگی خود را به خوبی نمیشناسند گاه اخباری را در دسترس اهل رسانه میگذارند که فاقد هویت خبری است و طبیعی است خبرنگار دانا و آگاه تنها مصالح جامعه و مردم را بر هر مقوله دیگر برتری میدهد.
آگاهی و دانستن حق مردم است و رسانهها و روابط عمومیها نقشآفرینان اصلی دایره آگاهی و داناییاند. مردم با دانستن آگاه میشوند و این آگاهی در حلقه پیوند روابط عمومی و رسانه شکل میگیرد.
برگزیدگان سومین همایش روابط عمومی های وزارت ارشاد
در بخش اهدای جوایز این دوره از مراسم از کتاب نغمههای آسمانی و چشمههای جوشان روابط عمومی استان اردبیل تقدیر شد و استان مازنداران برای پژوهش و مقالات طالب آملی رتبه اول روابط عمومیهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته شد.
در بخش گزارش: گزارش فرهنگ همت از استان سمنان به همراه گزارش سازمان اوقاف استان بوشهر برای مشاعره رضوی حائز رتبه نخست شدند.
در بخش گزارش عملکرد: سازمان حج و زیارت برای گزارش حج تمتع به همراه گزارش جلوههای ماندگار آذربایجان شرقی حائز رتبه نخست شدند.
اما بخش پوستر با تقدیر از روابط عمومی استان خوزستان به خاطر عکس کانون، آثار عکس عاشورا از خوزستان به همراه پوستر ششمین شعر رضوی از آذربایجان غربی به طور مشترک رتبه نخست را کسب کردند.
در بخش کلیپ: کلیپ ولایت از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل رتبه نخست را کسب کرد.
بخش عملکرد خبری: ضمن تقدیر از استان مرکزی و آذربایجان شرقی رتبه نخست به استان لرستان و خوزستان به طور مشترک رسید.
بخش زیرپرتال استان لرستان و خراسان به همراه مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تقدیر شدند.
بخش عملکرد خبری: واحد مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حائز رتبه برتر شناخته شد.
|