شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سوزانو سالوو، صاحب نیمی از عکاسی سالوو، نکاتی را برای عکاسی عکس های پویا و ویدئوهای عالی ارائه می دهد، دو حوزه ای که همه ارتباطگران و به ویژه در روابط عمومی در بایستی در مورد آن اطلاعاتی داشته باشند.
سوزانو سالوو، سهامدار عکاسی سالوو، طی یک سخنرانی در کنفرانس بین المللی که اخیرا برگزار شد با بیان اینکه دلایل خوبی برای اینکه اکثر ارتباطات سازمانی حاوی تصاویر نمی شوند، وجود دارد، گفت: «اکثر ارتباطگران برای سخن گفتن و نگارش آموزش دیده اند».
وی افزود: اما اگر آنها بخواهند پیام های اثربخشی را تولید کنند، بایستی در مورد تصویر نیز آموزش ببینند.
سالوو اظهار کرد: «تصاویر بهترین راه پردازش اطلاعات هستند.».
وی افزود: «مردم ترجیح می دهند که اطلاعات شان را در قالب تصویر دریافت کنند. ما باور داریم که دریافت های بصری اطلاعات بیشتری را نسبت به دریافت های سمعی منتقل می کند.»
با توجه به اینکه تعداد عکس هایی که در هر سال گرفته می شود، نسبت به سال 1930 حدود 380 برابر شده است، شما به چیزی بیش از انتخاب محل و فشردن کلید دوربین برای عکاسی عکسی که بتواند توجه مردم را به خودش جلب کند، نیاز دارید.
سالوو بیان کرد: «آن عکس ها بهتر است خوب گرفته شوند، چراکه عکس دیگر چیز منحصر به فردی نیست.» و در ادامه تصریح کرد: «خوبی صرف، دیگر برای خوب بودن کفایت نمی کند.»
وی گفت: این در مورد ویدئو هم صادق است. در اکتبر 2011، مردم می توانستند 2.1 میلیون سال ویدئو تماشا کنند.
وی ادامه داد: «اگر اکنون ویدئویی را انجام می دهید که فکر می کنید که عالی است، دیگر نمی توانید به آن مطمئن باشید.»
سالوو این نکات را برای اینکه بتوانید حداقل ها را برای یک ارتباط بصری مطلوب داشته باشید، پیشنهاد داده است:
1. آموزشی مناسب دریافت کنید. چراکه ارتباطگران بیشتر یاد می گیرند که چگونه از واژگان استفاده کنند، بهتر است به دنبال سمینارها یا دوره های آموزشی برای عکاسی و فیلمبرداری بگردید، مهم است که بدانید آنچه شما فکر می کنید عکسی عالی است، چیزی نیست که واقعا در بازار به درد بخورد.
2. بروشورهای آموزشی دستگاه خود را به دقت مطالعه کنید. سالوو هشدار داد: «شما تا زمانی که بر تکنیک ها تسلط نداشته باشید، نمی توانید خلاقیت و ظرافت کارتان را بروز دهید.»
3. بهترین ها را اقتباس کنید. سالوو گفت: «با دقت به تبلیغات تلویزیونی و ویدئوهای محبوب یوتیوب نگاه کنید و فعالیت رقابتی شما در صورتی انجام می شود که دریابید، چه چیزی در این ویدئوها نظر شما را به خودش جلب کرده است.»
4. از پاها عکس نگیرید. سالوو گفت: «من می خواهم چهره ها را ببینم.» هیچ دلیلی وجود ندارد که در عکس هایی که از افراد می گیرید، تمام بدنشان را در کادر قرار دهید. به همین ترتیب، هیچ دلیلی ندارد که نشانه ها (ییکه خواندن آنها مشکل است) یا اسباب در عکس تان دیده شود.
5. مراقب گیاهان یا چیزهایی که به نظر می رسد در موضوع تان رشد می کنند باشید. او گفت: «اطراف و حاشیه های فریم را در نظر داشته باشید. مواظب باشید که از آن گزینه های بصری منحرف نشوید.»
6. انتخاب های تان را بد انجام ندهید. به جای تلاش برای عکاسی در میانه یک سخنرانی یا در حین ورود و خروج شخص، لحظه ای صبر کنید. به افراد این فرصت را بدهید خودشان را برای عکاسی آماده کنند.
7. برچسب اسامی را خارج از تصویر قرار دهید. چشم مردم به درخشنده ترین چیز خیره می شود. سالوا گفت: «اگر چهره در عکس تان، درخشنده ترین چیز نیست، شما وقت مخاطب خود را به اندازه چند ثانیه برای دریافت پیام تصویرتان هدر می دهید.
8. وسایل خود را روی زمین بگذارید. چک های بزرگ، بیل ها، قاب های بزرگ و مانند آنها، تصاویرتان را زشت می کند و چنانچه حاوی متن هستند، خواندن شان غیر ممکن است. وی افزود: «واقع بین باشید، آنچه گفته می شود باید داستانی انسانی باشد.»
9. در مورد جایزه ها خلاق باشید. عکسی که از شخصی با لبخندی مصنوعی در حالی که جایزه ای را در دست دارد، تصویر خوبی نیست. در عوض، یک نمای نزدیک از خود جایزه بگیرید، چراکه معمولا این تصاویر زیبا می شوند. اگر دارید از سخنرانی یک جایزه عکس می گیرید، به جای عکس مستقیم، از سمت راست عکس بگیرید. در عین حال بهتر است، قبل از رویداد عکس را بگیرید. وی ادامه داد: «افراد در این شرایط احساس راحتی بیشتری می کنند نسبت به زمانی که مخاطبان زیادی در مقابل آنها وجود دارد.»
10. از فلاش استفاده نکنید. استفاده از فلاش در عکس عموما نقطه ای نورانی در پیشانی طرف قرار می دهد و اگر عینکی باشد، می تواند بازتاب نامطلوبی را ایجاد کند. بهترین عکاسی، عکاسی با نور طبیعی است.
11. از مردم بخواهید که عینک آفتابی شان را بردارند. وی افزود: «شما بایستی قادر به برقراری تماس چشمی با آنها باشید.»
12. از نورپردازی پس زمینه استفاده نکنید. وی گفت: «به طور کلی، شما به نوری با زاویه 45 درجه برای تابش نیاز دارید.»
13. در محیط باز از مردم وهمزمان با وزش باد عکاسی نکنید. نه شما و نه سوژه عکاسی شما در شرایط مناسب نیستند و لذا نتایج آنگونه که می خواهید نمی شود.
14. از افراد بخواهید که طبیعی تر باشند. اگر به افراد فقط بگویید که لبخند بزنند، نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که خوب به نظر برسد. به او کمک کنید که راحت باشد. اگر فرد آشفته است به او بگویید که به دور دست ها نگاه کند، نفس عمیق بکشد و دوباره برگردد.
15. شخصیت سوژه خود را بگیرید. سالوو گفت: «شما می خواهید بدانید که چگونه به نظر می رسند، اما مهمتر از آن این است که بدانید آنها شبیه چه هستند.» لذا برای اینکه در این زمینه ایده ای را بدست آورید با وی صحبت کنید و سپس در لحظه ای او را شکار کنید.
16. موضوع مورد نظر خود را به دقت نمایش دهید. فوتوشاپ کردن عکس فقط سبب می شود که موضوع تان همانند پلاستیک به نظر برسد و او را نشناسند. به همین ترتیب؛ نباید از تصاویری که دو یا سه سال قبل گرفته اید استفاده کنید. سالوو در ادامه افزود: «بدترین نحوه ارائه زمانی است که از دیگران بخواهیم در بهترین روز زندگی شان، مانند همیشه و عادی در صحنه فیلم ظاهر شوند.»
17. عناصر انسانی را به تصویرتان بیافزایید. یک عکس از ساختمان یا یک ماشین اگر در کنار یک انسان قرار داشته باشد، به مراتب جذاب تر است؛ حتی اگر فقط یک دست در آن باشد. شما می توانید به سادگی با افزودن یک شخص، تجربه به مراتب بهتری را به بیینده عکسان بدهید. سالوو گفت: «به آنها طولانی تر نگاه کنید. به آنها سخت تر نگاه کنید.»
منبع: http://www.ragan.com/Main/Articles/45139.aspx
مترجم: عادل میرشاهی(سردبیر شارا)
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|