شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- حضور موثر و فعال در عرصه اطلاع رسانی، ارتباط موثر با مخاطبان و دریافت نظرات و عقاید آنان از جمله وظایف روابط عمومی در هر سازمانی است. سنجش مداوم گرایش ها و یا گریزهای جامعه از سازمان، نکته مهمی است که شاید خیلی از همکاران حوزه ارتباطات وقت کمتری برای این منظور اختصاص دهند .اما بدیهی است مخاطبین درون و برون سازمانی بعنوان دریافت کنندگان انواع متفاوتی از بسته خدماتی ،دارای نظرات و پیشنهاداتی هستند که می تواند کمک زیادی در تصمیم سازی و تصمیم گیری مدیران ارشد سازمان داشته باشند. در عصر کنونی دیگر محاطبان تنها دریافت کننده پیام نیستند بلکه بسیاری از آنان خود تولید محتوا نیز می کنند.
در حال حاضر سایت ها ی سازمان های دولتی بیشترین توجه را به درج اخبار دارند. در چنین فضای بسیار خوبی که به سهولت در دسترس همگان است کمتر مجالی برای تبادل نظر صاحب نظران وجود دارد. اتفاق مبارکی که اخیرا در سایت تامین رخ داده بسیار حایز اهمیت است. در واقع ستون یاد داشت یکی از حلقه های مفقوده این وب سایت در برقراری ارتباط موثر با مخاطبین بود. فضایی شفاف که می تواند میزگرد مجازی بسیار خوبی را برای تضارب آراو افکار در حیطه کارشناس، در منظر دید مدیران ارشد سازمان قرار دهد.
در این خصوص چند نکته قابل توجه است:
1- سعه صدر گردانندگان ستون مذکور می تواند کمک شایانی به نهادینه کردن فرهنگ نقد در سازمان کند.
2- مدیران ارشد سازمان قبل از نهایی کردن تصمیمات و در حین کارشناسی ،با طرح موضوع در سایت نظرات سایر صاحب نظران و متخصصان را نیز با کمترین هزینه دریافت نمایند.
3- صاحبان اندیشه و تجارب هم نیز باید فرصت ایجاد شده در فضای مجازی را مغتنم بشمارند و با ارائه نظرات کارشناسی به این مهم کمک کنند.
4- فضای مذکور می تواند زمینه مشارکت شرکای اجتماعی سازمان ر ا نیز به نحو مطلوبی فراهم نماید .حتی پیشنهاد می شود ستونی تحت عنوان یادداشت شرکای اجتماعی نیز بطور مجزا در سایت در نظر گرفته شود.
5- همکاران عزیز سازمان در تمامی سطوح با ورود به مباحث سازمان، مشارکت در مدیریت سازمان را تجربه کنند.
6- مدیران ارشد سازمان نیز از این امکان نهایت بهره برداری را برای ارتقای مستمر فعالیت های سازمان داشته باشند.
7- ستون مذکور در وب سایت های استانی هم ایجاد و فعال شود تا این فضا راحت تر برای همکاران و شرکای اجتماعی در استان های مختلف هم فراهم شود.
به نظر می رسد زمان مناسبی ایجاد شده تااداره کل روابط عمومی سازمان فضای تعاملی خودش با مخاطبین بویژه شرکای اجتماعی و همکاران را براساس راهبرد های اساسی سازمان در ابعاد مختلف و با استفاده از ابزار های متفاوت گسترش دهد.
در هر حال اقدام اخیر اداره کل روابط عمومی سازمان را به فال نیک می گیریم و منتظر گام های بعدی در خصوص افزایش تعاملات موثر درون و برون سازمانی بر اساس یک برنامه و نظام نامه جامع ارتباطات که در برگیرنده تمامی مخاطبین اعم از کارگران،کارفرمایان، بازنشستگان، مجامع اجتماعی و سیاسی و... هستیم.
|