رکورددار جاسوسی کدام کشور است؟ شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- خبر شنود مکالمات تلفنی رهبران جهان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) همچنان خبر داغ رسانه های جهان است. به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی مجلۀ فرانسوی کوریه انترناسیونال، این مسئله در آلمان و فرانسه بیش از مقامات دولتی واکنش مطبوعات و رسانه ها را به همراه داشته است. پس از افشای شنود مکالمات تلفن همراه آنگلا مرکل از سوی NSA و واکنش وی، مطبوعات آلمانی با عناوین و تیترهای کنایه آمیز، خونسردی و بی تفاوتی صدراعظم را زیر سوال بردند.
رونامۀ فرانکفورت راندشو به زبان طنز در این باره می نویسد: بالاخره خانم صدراعظم در مقابل جاسوسی های NSA عصبانی شد. این روزنامه در این ادامه می نویسد: "در قانون اساسی آمریکا آمده است که همۀ مردم در مقابل قانون یکسانند. ظاهراً NSA تنها همین بند قانون را بسیار جدی گرفته است. قاعدتاً اگر آمریکایی ها حق جاسوسی از شهروندان آلمانی را دارند، حتماً می توانند مکالمات صدراعظم آنها را هم شنود کنند. بنابراین باید بگوییم، "ان‌اس‌ای متشکریم". شاید اینگونه خانم صدراعظم کمی به فکر بیفتد. این روزنامۀ چپی در ادامه می نویسد: با این حال این فرصت تاریخی مهمی است. فرصتی برای توقف بزرگترین جاسوسی های تاریخ.
نشریۀ سودوش زیتونگ نیز در مقاله ای به اشاره به خونسردی و بی تفاوتی خانم مرکل دربارۀ جاسوسی آمریکا از آلمان می نویسد: مرکل خود قربانی جاسوسی NSA است. این روزنامۀ چاپ مونیخ اشتباه مرکل را در این می داند که اجازه داد مسئله جاسوسی امری طبیعی جلوه کند تا اینکه این جاسوسی به موبایل او هم رسید.
این مسئله پیشتر گریبان سایر کشورها را هم گرفته بود. همین چند روز پیش بود که روزنامۀ لوموند از جاسوسی NSA در فرانسه و شنود مکالمات شهروندان فرانسوی خبر داد. پرسش اینجاست که چرا در مقابل جاسوسی های گسترده آمریکا واکنش جدی و تندی صورت نمی گیرد؟
مجلۀ کوریه در این باره می نویسد: فرانسه از دیرباز جاسوسی متحدانش را می کرده است. طبق یکی از اسناد منتشر شده از سوی سایت ویکی لیکس، بری اسمانتی، یک بازرگان آلمانی که یک شرکت فضایی را اداره می کند، اعلام کرده بود که در زمینۀ جاسوسی تجاری، فرانسه یکی از بزرگترین تهدیدات برای آلمان است تا چین و روسیه. در زمینۀ سرقت تکنولوژی نیز باید گفت که فرانسه به امپراطوری شرارت ها شهرت دارد و جالب اینجاست که آلمان نیز به این واقعیت آگاه است.
یکی از سفارت آمریکا نیز به نقل از این تاجر آلمانی پیشتر اعلام کرده بود که جاسوسی صنعتی فرانسه در مجموع آنقدر فاجعه بار است که خسارات زیادی به اقتصاد آلمان بیش از چین و روسیه وارد کرده است و البته نباید فراموش کرد که فرانسه، دوست صمیمی آلمان است و از زمان امضای معاهدۀ ورسای در سال 1963 دو کشور دست در دست هم کار و فعالیت کرده اند.
بنابراین واکنش به این جاسوسی ها و میزان تعجب و یا خونسردی آنها در همین چهارچوب قابل بررسی است. مثلاً این خبر که فرانسه طعمۀ جاسوسی های آمریکا قرار گرفته به همان اندازه تعجب آور( و بی اهمیت) است که بدانید مثلاً در فرانسه می توانید رستوران های عالی بیشتری در مقایسه با واشنگتن پیدا کنید.
جالب است بدانید که عملیات های جاسوسی فرانسه در آمریکا ابعاد گسترده ای دارد؛ به گونه ای که جامعۀ اطلاعاتی آمریکا، جاسوسی فرانسه را تهدیدی مهم حتی به مراتب خطرناکتر از تهدید جاسوسی چینی ها و روسی ها برای خود می داند. در سال 1992 استنفیلد ترنر، یکی از مدیران اسبق سازمان سیا گفت: حال که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، تهاجمی ترین و خطرناکترین سرویس اطلاعاتی جهان فرانسویها هستند.
اما چند نکته را دربارۀ عملیات ها جاسوسی در نظر داشته باشید:
اول اینکه عملیات های اطلاعاتی فرانسویها علیه متحدانش اساساً و بیش از همه در حوزۀ تجاری است. در واقع فرانسه تلاش می کند از این طریق امتیاز بیشتری برای شرکت هایش به دست آورد. روسها و چینی ها نیز به همین ترتیب عمل می کنند. اما این مسئله را هم نباید در نظر داشت که این جاسوسی ها اهداف بزرگتری را دنبال می کند.
واقعیت اینست در جهانی زندگی می کنیم که همه برای بدست آوردن امتیازات بیشتر علیه هم جاسوسی می کنند و در رقابت شدید قرار دارند. باز هم جای شکرش باقی است که این رقابت ها به جنگ منتهی نمی شود اما در عین حال از هیچ ترفندی برای امتیاز گرفتن در بخش تجاری و اقتصادی کوتاهی نمی کنند.
بنابراین از خونسردی زیاد در مقابل این جاسوسی ها زیاد تعجب نکنید؛ محرز است که آمریکا از فرانسه جاسوسی می کند و فرانسه از آمریکا و آلمان. تا بوده همین بوده و زین پس هم همین گونه خواهد بود.

"ان‌اس‌ای" متشکریم!