شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- زنان بر حرفه روابط عمومی مسلط شده اند. از آمریکا گرفته تا آسیا حرفه روابط عمومی درصدی بزرگی از زنان را جذب می کند. مسئولان روابط عمومی مجمع ملی دولت مطالعه ای در سطح کشور در آپریل 2007 انجام دادند. مشخص شد که دو سوم مسئولان روابط عمومی دولت را زنان تشکیل می دهند. در ایالات متحده مسئولان روابط عمومی دولت را معمولاً زنان 42 تا 53 ساله که دارای مدرک کارشناسی و 10 تا 20 سال سابقه کار در این زمینه هستند تشکیل می دهند و به مدت 2 تا 5 سال است که بر سر شغل فعلی خود می باشند. آنها 41 تا 45 ساعت در هفته در کنار دو یا سه نفر دیگر کـــــار می کنند و وظایفی چون نگارش، ویرایش، انتشار اخبار و مطالب سایت های اینترنتی و مدیریت اخبار حوادث را به عهده دارند.
در سنگاپور، 60 درصد از مشاغل روابط عمومی را زنان اداره می کنند. در بسیاری از کشورهای آسیایی، زنان جذب این حرفه می شوند و البته کار خود را خوب انجام می دهند. تنها در برخی کشورها مانند ژاپن و عربستان سعودی است که تعداد مردان در حرفه روابط عمومی از زنان بیشتر است. احتمالاً در ژاپن فرهنگ داشتن حرفه بیشتر برای جنس مرد تعریف شده و در عربستان نیز روابط عمومی به طور کلی حرفه مردان است. با این حال، زنان ماجراجو هم وجود دارند که وارد دنیای کار می شوند و طعم داشتن برنامه کاری سخت و توان فرسا را می چشند. آنها باید با اصول محافظه کاری اجتماعی کنار بیایند و سفرهای کاری در خاور میانه را تجربه کنند. چرا هر روز تعداد بیشتری از زنان به این حرفه می پیوندند؟ یک مطالعه سریع ما را به این پاسخ ها رساند:
الف) زنان در برقراری ارتباط استعدادی خدادادی دارند و در این زمینه بهتر عمل می کنند؛
ب) آنها در انجام چند کار همزمان توانا بوده و از مردان در تنظیم و ترتیب کارها بهتر هستند؛
پ) روابط عمومی یک کار ظریف و آرام به حساب می آید که مانند تدریس بسیار مناسب زن است؛
ت) زنان در ارتباط با مردم دقیق تر و حساس تر هستند؛
ث) آنها به جزییات دقت دارند و می توانند مسایل را از جنبه های گوناگون ببینند؛
ج) آنها بسیار مناسب انجام وظایف اداری و عملی مختلف هستند؛
چ) زنان از تخیل قوی تر و حس ششم برخوردارند و تفاوت های جزیی را هم می بینند؛
ح) زنان می توانند در اداره امور هم حساب شده و مصلحت اندیشانه عمل کنند و هم راهکارها و مهارت ها را به کار گیرند، در حالیکه مردان اصولاً مصلحت اندیشی را پیشه می کنند.
بنابراین زنان بیشتر جذب حرفه روابط عمومی می شوند. اما هر چه زنــان در کــار خــود حرفه ای تر شونــد چالش هایشان هم بیشتر می شود. بسیاری از سمت های عالی در آژانس های روابط عمومی توسط مردان پر شده است. ذهنیت کلی جامعه این است که مرد بهتر از اداره امور شغلی بر می آید و زن باید به بر آوردن نیازهای خانه محدود شود.
http://shara.ir
Iranian Public Relations News Network(shara)
http://en.shara.ir/login.php
http://www.irancpr.ir/fa/?current=home
|