خبر- شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا):
روابط عمومی قدرت عجیبی دارد، چرا که با تصمیم گیری در مورد این که چه اطلاعاتی مهم و قابل انتشارند، نقش رابط میان مردم و سازمان را به عهده دارد و افکار عمومی را شکل می دهد.
قدرت تاثیرگذاری بر جامعه بدین معنی است که روابط عمومی مسوولیت بزرگی برای اخلاقی بودن، دارد. علاوه بر توانایی تغییر بازارهای مالی و تغییر عرضه و تقاضا، مشخص است که روابط عمومی نیروی پرقدرتی در جامعه است.
متخصص روابط عمومی نقش هایی در درون و بیرون از سازمان دارد.
برای درک نیاز و خواسته های مردم بیرون از سازمان، متخصص روابط عمومی باید گاهی اوقات برای فهمیدن دیدگاه های ایشان به آنان بپیوندد تا بتواند ارتباطات موثر و آزاد را با آن ها حفظ کند. متخصص روابط عمومی هنگام ملاقات با مردم، به عنوان نماینده یا حامی موقعیت سازمان عمل می کند و نیز هنگام ملاقات با مدیریت در سازمان به عنوان حامی یا نماینده افکار عمومی عمل می کند.
محققان سعی نموده اند تا محتوایی اخلاقی از دانش را در روابط عمومی مجسم کنند.
محققان روابط عمومی فلسفه اخلاق را برای اصول اخلاقی روابط عمومی به کار گرفته اند و آن را عرصه پرثمری برای مطالعه یافته اند.
بسیاری از محققان روابط عمومی، این ایده که دست اندرکاران روابط عمومی باید به عنوان وجدان اخلاقی سازمان شان عمل کنند را تایید کرده اند. آن ها به دلیل تخصص شان در برقراری رابطه، مدیریت برخورد، مدیریت شهرت و ارتباط با مردم به عنوان ادراک طبیعی این نقش سازمانی دیده می شوند.
برای آن که روابط عمومی رشد کند و کامل شود، دست اندرکاران روابط عمومی باید نقش مشاور اخلاقی یا وجدان اخلاقی سازمان را عهده دار شوند.
آن ها باید در علم اخلاق کاملا خبره و در تجزیه و تحلیل اخلاقی نیز فرهیخته باشند. امروزه سازمان های آینده اندیش در حال پذیرفتن این عقیده هستند. رشد علم اخلاق روابط عمومی این اطمینان را حاصل خواهد کرد که می تواند با یک عملکرد مثبت به انجام وظایف اساسی خود بپردازد.
اعلام روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه به عنوان «روز روابط عمومی» مسوولیت دست اندرکاران و متولیان روابط عمومی را دوچندان کرده است.
چه خوب است که این تجربه موفق که با استقبال گسترده متخصصان، صاحب نظران، کارشناسان و مدیران روابط عمومی همراه شده است، فضایی را برای اخلاقی تر شدن این حرفه فراهم آورد و آنان که خود در صف اول اختصاص روزی بدین نام بوده اند با درک مسوولیت خطیر این حوزه که همانا مدیریت و فرمانروایی بر قلب هاست، نقش ویژه خود را در این تحول و حرکت به سوی اخلاقی تر شدن به خوبی و شایستگی ایفا کنند. |