نشست اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیم بین المللی روابط عمومی در برنا /1
نبود سند چشمانداز و قانون مشکلزا شده است/خط مقدم فرهنگسازی در دستان روابط عمومیها
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا،به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی،27 اردیبهشت،7 نفر از اعضای شورای سیاستگذاری سمپوزیم بین المللی روابط عمومی در بازدیدی از خبرگزاری برنا نشستی با موضوع وضعیت روابط عمومی در کشور و در سطح بین المللی داشتند.
حمید شکری؛مدرس دانشگاه،نویسنده روابط عمومی، معاون مدیر کل روابط عمومی وزارت جهاد، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی- سید شهاب سید محسنی؛عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی-افسانه مظفری؛ محقق و مدرس دانشگاه آزاد گروه علوم ارتباطات ،عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات،روزنامه نگار- مدیر مسئول نشریه گل چین،مدیر و معاون اجرایی و سر دبیر نشریه کشاورز،عضو کمیته رسانه و ارتباطات وزارت علوم-ناصر لقایی؛ مدیر سابق روابط عمومی و مشاور فعلی اطلاع رسانی بیمه ایران-امیر مسعود امیر مظاهری،عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد،عضو انجمن متخصصان روابط عمومی عضو شورای سیاستگزاری سمپوزیوم روابط عمومی،مشاور واحدهای روابط عمومی سازمانها - و هوشمند سفیدی،دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی،مدرس و نویسنده روابط عمومی در این جلسه حضور داشتند.
فسانه مظفری،محقق و مدرس دانشگاه آزاد و عضو کمیته رسانه و ارتباطات وزارت علوم اولین سخنران این جلسه بود.
ظرفیتهای نهفته روابط عمومی در سازمانهای مختلف
وضعیت روابط عمومی در ایران به گونهای است که نمیتوان جایگاه خاصی را برای آن در نظر گرفت. تمام تلاش سمپوزیوم و انجمنهای مربوطه در زمین روابط عمومی به خاطر این مساله است که جایگاه روابط عمومی را در جامعه مشخص کرد.
کشور ما بر پایه ارتباطات بوده و پایه اصلی روابط عمومی هم تعامل برای ارتباط با سازمانهای دیگر است؛ باید سازمانی عهدهدار حمایت مادی و معنوی از این قشر باشد. بدون این حمایت، انگیزهای برای کار و بهتر شدن به وجود نخواهد آمد.
روابط عمومی ایران، در سطح بالایی بوده و ظرفیت و پتانسیلهایی که در روابط عمومی سازمانها نهفته است،می تواند به عنوان نه تنها یک ایده بلکه چندین ایده مورد بهره برداری و استفاده در این زمینه قرار بگیرد.
حرف اول را در هر سازمانی روابط عمومی میزند
به طور کلی روابط عمومی حرف اول را در هر سازمانی میزند؛فضای و عرصه عمومی و پل بین مردم و مراجعین و کارمندان با مدیریت بوده و براساس تصمیم گیری و استراتژی و مدیریتی که دارند، میتوانند خط مشی خود را عوض کنند.کسانی که در روابط عمومیها کار میکنند به نوعی تصمیم گیرنده هستند و باید بهای لازم به این افراد داده شود.
سیاست گذاری معطوف به هدف، نیاز روابط عمومی
مسوولان روابط عمومی باید، برنامه ریزی و سیاست گذاری معطوف به هدف داشته باشند و تا زمانی که مشخص نشود هدف کاری، چه بوده و باید به چه سمت و سویی حرکت کنند؛ نمیتوان برنامه ریزی و سیاست گذاری داشت. در صورتی که این کار هم انجام شود بدون حمایت دولت و سازمانها، نمیشود قدم بزرگی برداشت.
تعامل با نمایندگان و صاحبنظران کشورهای خارجی در همایشهای سالیانه سمپوزیوم
در همایشی که سمپوزیوم سالی یک بار برگزار میکند، تعامل با کشورهای خارجی و صاحب نظران و کارشناسان ویژه در آن پیش می آید. در کمیته علمی هم مقالات وزین کارشناسان داخلی به دستمان میرسد.
به خودباوری در عرصه روابط عمومی رسیدیم
در این زمینه به خودباوری رسیدیم چرا که در مقایسه خود با کشورهای دیگر، میبینیم پتانسیل و تواناییمان بیشتر از آنها است. همچنین این مقایسه، رقابت سازندهای به وجود می آورد.
خودباوری؛انگیزه ای برای حرکت رو به جلو
خودباوری،خودشکوفایی به وجود آورده و انگیزه ای برای حرکت رو به جلو میشود. در همایشی که سالی یک بار سمپوزیوم برگزار میکند افراد از استان های مختلف به تبادل اطلاعات پرداخته و اغلب به درد مشترک رسیده و مشکلات را ریشه یابی و به دنبال راه حل میروند.
بحث آموزشی کلید گمشده ارتقای روابط عمومی در سطح استانها
در زمینه ارتقای روابط عمومی در سطح استانها باید به طور تخصصی و حرفهای به این مساله نگاه شود و این وضعیت هم به وجود نمیآید، مگر اینکه آموزشهای لازم به افراد داده شود. تا زمانی که بحث آموزشی جای خود را در روابط عمومی باز نکند، اندر خم یک کوچه خواهیم ماند.
مسوولان روابط عمومی دارای تفکر و احساس خاص هستند
کسانی که در حوزه روابط عمومی کار میکنند دارای تفکر و احساس خاصی هستند؛ به نظرم این افراد آدم های معمولی نبوده و میتوانند ارتباط زیبایی با افراد به وجود آورند.
کسی که اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشد و آموزش بیشتری ببیند، همیشه جلوتر و برنده است؛باید این مساله را مدنظر قرار دهیم.
روابط عمومی تولید اطلاعات میکند
در سال تولید ملی، نیاز به توسعه روابط عمومی داریم. روابط عمومی خود تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده اطلاعات است. روابط عمومی باید این چرخه را خوب انجام داده و تکمیل کند؛ اگر بتوانیم فرهنگ و مسایل مثبتی که در سنت، فرهنگ و اجتماع را به مردم کشورهای دیگر رسانده و به آنها معرفی کنیم، کار بزرگی انجام داده و تعامل لازم را به وجود آوردیم.
برگزاری سمپوزیوم، یک کلاس آموزشی است
ناصر لقایی؛ مدیر سابق روابط عمومی و مشاور فعلی اطلاع رسانی بیمه ایران دومین سخنران این جلسه،برگزاری سمپوزیوم را یک کلاس روابط عمومی برشمرد و گفت: نحوه دست یافتن به اهداف سمپوزیوم به قدری با برنامه ریزی و پیش میرود که اگر کسی بتواند حرکت شورای سیاستگذاری و برگزاری سمپوزیوم را ارزیابی کند؛ این مساله برای وی یک کلاس خواهد بود.
نبود سند چشم انداز برای روابط عمومی
برای هر بخشی از مسایل یک کشور یک برنامه و سند چشم انداز داریم اما برای روابط عمومی سیاست گذاری و سند چشم اندازی وجود ندارد و تا به حال اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
در صحبت هایی که با باهنر نایب رییس مجلس هشتم شد؛قرار است کمیته و میزگردی با حضور کارشناسان و متخصصان و نمایندههای مردم برگزار شده و روی این مساله برنامه ریزی کنند.
عدم روابط عمومی به معنی کار اجرایی در کشور
تعریفی جامع از روابط عمومی به منظور کار اجرایی روابط عمومی در کشور وجود ندارد و در صورت ایجاد این تعریف،فرهنگ سازمانی در این زمینه تغییر خواهد کرد.
هنوز در سازمانها به شکل یکنواخت با روابط عمومی برخورد نمیشود. در برخی روابط عمومی ارزشمند بوده و به طور بهینه از آن استفاده می کنند و در بعضی اصلا به آن بهایی داده نمیشود.
همه تقصیر به گردن سازمانها نیست
البته همه تقصیر به گردن سازمان ها نبوده و یک فرد به عنوان یک مسوول روابط عمومی، بایدبه درجه ای از دانش علمی و توانایی عملی برسد که سازمان خود را در زمنیه تاثیر گذاری خود قانع کند.
از سوی دیگر اگر سند چشم انداز و تعریف درستی از روابط عمومی در کشور شود و همه موظف باشند آن تعریف را رعایت کنند؛ شاید جایگاه روابط عمومی، چه از نظر دانش علمی و چه از نظر فعالیتهای کاربردی و عملی ارتقا پیدا کند.
روابط عمومی در سال تولید ملی، مهمترین هسته اطلاع رسانی است
روابط عمومی در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی در حقیقت مهمترین هسته اطلاع رسانی است. اگر مسوولان روابط عمومی نتوانند در این زمینه فرهنگسازی انجام دهند؛چه کسی مسوول انجام این کار است. روابط عمومی در خط مقدم قرار داشته و اطلاع رسانی در این موضوع بر عهده وی است.
آیا فقط تولید ملی به محصول و خدمات ختم می شود؟ در حوزه فرهنگ هم باید تولید ملی داشته باشیم. فرهنگ این مساله را باید از نظر ذهنی، انتقال دهیم. فرهنگ سازی یک از مهمترین کارهای روابط عمومی هست؛تبیین، تشریح و تحلیل و اطلاع رسانی بیشتر به مردم و در حقیقت وظیفه ساده خودمان را انجام دادیم. یعنی وظیفه مقدماتی کار مقدماتی است که روابط عمومی ها در این زمینه برعهده دارند
بخش خصوصی پرچمدار روابط عمومی در کشورهای خارجی
امیر مسعود امیر مظاهری،عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد،عضو انجمن متخصصان روابط عمومی فضای دولتی حاکم بر بیشتر روابط عمومی ها در کشور را معضل دانست و گفت: روابط عمومی های کشور در فضای روانی و سازمانی خاص در حال فعالیت هستند و این ذهنیت در توسعه و نحوه شکل گیری روابط عمومی موثر است. بخش غالب روابط عمومی در کشور از نوع دولتی بوده و اندوخته ما با تجربهای که کشورهایی که پدید آورنده روابط عمومی دارند، تفاوت دارد.در کشورهایی که پدیده آورنده حرفه روابط عمومی هستند،در کشورهایی که پدیده آورنده حرفه روابط عمومی هستند،شاهدیم که بخش خصوصی پرچم دار بوده و بیشتر به درصد بازاریابی، فروش، سود و مسایلی از این قبیل توجه میشود؛ در صورتی که در روابط عمومیهایی که در سازمان دولتی هستند، این موضوعات در اولویت نخست قرار ندارد و مسایلی که در حوزه افکار عمومی قرار می گیرد، برایشان قابل توجه است.
نبودن متولی، تشکیلات، سازمان اجرایی مناسب در حوزه پشتیبانی روابط عمومی
یکی از مسایل اصلی که اتفاق نظر در آن وجود دارد نبودن متولی، تشکیلات، قوانین سازمان اجرایی مناسب در حوزه پشتیبانی در روابط عمومی است. وقتی سمپوزیوم همایشی را هر سال برگزار می کند نشان دهنده خلا ای است که آن بخش از وظایفی که سازمان های دولتی باید در این حوزه انجام بدهند، مفغول باقی مانده است.
کمترین هزینه در بخش روابط عمومی اختصاص داده میشود
بخشی از مشکلات در این زمنیه به به مسایل سازمانی و حقوقی این حوزه و بخشی از آن به منابع مالی روابط عمومیها بر می گردد.در سازمان ها کمترین هزینه در بخش روابط عمومی صورت می گیرد. در حایل که هزینه ها یهنگفتفی مشمول کارهای اجرایی و عمرانی می شود. بیشتر سازمان ها ترجیح می دهند هزینه را در مکانی اعمال کنندکه نمود فیزیکی و اجرایی داشته باشد.
حوزه آموزش، حلقه مفقوده
دسته دیگری از مسایلی که با آنها روبرو هستیم، مسایلی است که در حوزه آموزش وجود دارد. نیاز داریم که دوره های آموزش عالی در این حوزه به وجود بیاید؛رشته روابط عمومی تا مقطع کارشناسی باقی مانده و مقاطع بالاتر آن ارشد و دکترا در دانشگاه ها وجود ندارد؛ گویی کار روابط عمومی کار تئوریک و دانشگاهی و سر کلاس است.
دوره های کارورزی دوره های عملی که کسانی که دانشجو روابط عمومی هستند در عمل وارد فضای روابط عمومی از پشت میز دانشگاه خارج و وارد حرفه روابط عمومی شدند تازه نیازدارند که شروع کنند به آموختن و بخش از سازمان ها و دستگاه های اجرایی سوال بزرگ جلو رویشان قرار می گیرد که پس سر کلاس های دانشگاه به شما چه چیزی یاد داده شده که حالا تازه می خواهید بیایید سر کلاس و کار یاد بگیرید.
فاصله بین کار و عمل و مسایل تئوریک دانشگاهی است
فاصله ای که بین کار، عمل،تجربه و مسایل تئوریک دانشگاهی وجود دارد،یکی از مسایل جدی است که روابط عمومی ها را تحت تاثیر خودش قرار داده است؛ایجاد و توسعه مقاطع بالاتر و برگزاری دوره های کارورزی و علمی در حاسیه آنها این فاصله را پر میکند.
مساله دیگر در حوزه روابط عمومی پژوهش است، پژوهش در بسیاری از سازمانها شکل تزیینی به خود گرفته و به سوال و نیازهای سازمان پاسخی داده نمیشود؛ بیشتر اوقات پاسخ سوال ها و نیازها، مشخص است و توجه لازم به پژوهش می تواند در تولید متن و جهت گیری لازم تاثیر بگذارد.
در بحث تولید ملی باید به فرهنگ سازی توجه بشود
در زمینه تولید ملی باید تصور ذهنی مخاطب مورد ارزیابی واقع شده و دلیل رفتار بررسی شود؛چون به علت وجود سوالات و ابهامات موجود در ذهن جامعه،یک تصمیم و یک رفتار بروز پیدا می کند. پژوهش می تواند نشان دهد در پس ذهنی مخاطبان مصرف کنندگان داخلی چه فاکتورهایی وجود دارد.فرهنگ سازی یکی از اولین کارهایی است که روابط عمومی باید انجام دهد؛ برای فرهنگ سازی، نیاز است که آماده سازی ذهنی و روانی و بستر سازی لازم صورت گیرد.مسوولان هم فقط نباید به شهروندان توصیه کنند که چه نوع رفتاری داشته باشند؛ خودشان هم باید در این حوزه نقش خود را ایفا و به آن عمل کنند.اگر به دیگران رفتاری را توصیه کنیم و خود گونه ای دیگر رفتار کنیم طبیعتاً نمی تواند در تغییر رفتار مصرف کنندگان تاثیری داشته باشد.
|