|
- اندازه متن: + -
| کد خبر: 6113 | صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومی | چهارشنبه، 24 مهر 1392 - 13:37 |
|
|
روابط عمومی ها؛ افسران جنگ نرم |
|
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- - پیش از نگارش این متن به بیانات چند ساله اخیر مقام معظم رهبری برخوردم که درآن ها معظم له در خصوص تهاجم ، شبیخون و ناتوی فرهنگی، تهدید نرم و جنگ نرم رامتذکر شدند. |
|
شارا، سلطانعلی صحنعلی زاده- پیش از نگارش این متن در یک نشریه عمومی به کلید واژه هایی از بیانات چند ساله اخیر مقام معظم رهبری برخوردم که درآن بیانات و تذکرات سلسله وار و مهم معظم له در خصوص تهاجم ، شبیخون و ناتوی فرهنگی ، تهدید نرم و جنگ نرم رامتذکر شدند . از آنجائیکه این مطالب بسیار تأمل برانگیز و استراتژیک بوده ،پیرامون آنها بررسی هایی بعمل آورده که چکیده مطالعات به نیت تنویر افکار عموم علاقمندان به ویژه ارتقاء معلومات شاغلین این حوزه تهیه گردید و البته مهمترین دلیل پرداختن به مباحث مهم فوق در این زمان ، هرچند ایجاب نموده و ضرورت دارد در تمامی فصول و زمانها به آن پرداخت ، فضایی است که روابط عمومی های استان خوزستان برای دومین سال متمادی و در دهه اول روزهای آبان ماه متأثر از برگزاری سمینار تخصصی روابط عمومی ها بوده و این گردهمایی و هم اندیشی اگرآنگونه که در قالب رسالت تدوین شده اش حرکت نماید، بی تردید سودمند و تأثیر گذار خواهد بود و می تواند این صنعت بسوی شناخت ، نفوذ و هدایت افکار عمومی گامی اساسی برداشته زیرا که در جامعه فرهنگ محور ما هنوز متولی مقوله مورد اشاره فوق، بخوبی و عمومی آشکار و عیان نبوده است .
پیش درآمدی بر جنگهای سخت و نرم و مصادیق آن
جنگ سخت مجموعه اقدامهایی است که دشمن برای مقابله و از میان بردن طرف مقابل بصورت علنی و با ابزار فیزیکی انجام می دهد . محور اساسی این نوع جنگ ، اعمال خشونت بوده که از طریق جنگ و خونریزی ، اعمال تروریستی ، بمب گذاری ، کودتای نظامی و شورش های محلی و منطقه ای صورت می پذیرد و درمقابل ، جنگ نرم عاری از خشونت و مصادیق فیزیکی فوق است و در سایه آرامش ، دشمن سعی می کند با نفوذ در درون جبهه خودی موجبات تفرقه و استحاله فرهنگی و سیاسی را فراهم آورد و این زمانی رخ می دهد که دشمن از جنگ سخت نتیجه مطلوبی را به دست نیاورده و به واقع در همه تلاش های سخت افزارانه خود شکست خورده و مأیوس شده باشد و در این شرایط عملاً جبهه جنگ سخت تعطیل و جنگ نرم که عاری از خشونت است برنامه ریزی و آغاز می شود بدین دلیل جنگ سخت را جنگ ابزار و جنگ نرم را جنگ افکار نامیدند .
مروری بر تاریخ 35 ساله ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که دشمنان انقلاب اسلامی در طول یک دهه اول انقلاب انواع و اقسام روش های جنگ سخت را در برخورد با انقلاب و نظام نوپای آن بکار برده اند . آنها با این ذهنیت که با توجه به آشفتگی ها ی دوران اولیه بعد از سقوط حکومت طاغوت و فقدان یک نیروی مسلح و کارآمد ، می توان به سهولت نظام نوپا را از طریق جنگ سخت به زانو درآورد . فلذا همه امکانات خود را در برخورد سخت افزارانه برای جلوگیری از دوام انقلاب و شکست زود هنگام آن بکار گرفتند . شورش های قومی و محلی که نشأت گرفته و درسایه ضعفهای اساسی دولت موقت بود در چها گوشه کشور نظیر، کردستان ، آذربایجان ، خوزستان و بلوچستان شکل گرفت و با فعال کردن و به خدمت گرفتن گروه های تروریستی در صدد حذف رهبران انقلاب و به دنبال آن ضربه هولناک به ساختار فرماندهی و رهبری انقلاب بر آمدند که شهادت آیت الله مطهری ، آیت الله مفتح ، آیت الله بهشتی و 72 نفر از یاران و مسئولین طراز اول کشور از اهداف موفق و ترور مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی اهداف ناکام آنها بودند و هر چند از توطئه چینی برای کودتا های متنوع نظامی نظیر کودتای نوژه ، کودتای صادق قطب زاده ، کودتای مارکسیستی که با حمایت کاخ کرملین طراحی شده، نمی توان به راحتی گذشت . و اما نقطه مشهود خشونت ها و سخت گیری ها علیه نظام که در واقع مهمترین شکل جنگ سخت بود در اشکالی مانند عملیات ایگل کلا ( پنجه عقاب ) برای حمله به ایران و رهایی کارکنان لانه جاسوسی آمریکا و در ادامه تحریک و تشجیع یک دیکتاتور بی رحم و دیوانه قدرت همچون صدام حسین بود که با حمایت های همه جانبه قدرت های غربی و برخی کشورهای منطقه ، تجاوزی عظیم را آغاز کرد و به زعم خود قرار بود بیش از یک هفته طول نکشد که در اثر مقاومت جانانه ملت به طولانی ترین جنگ سخت تاریخ منجر شد . در عین حال قابل پیش بینی بود که دشمن علی رغم شکست های متعدد در جنگ سخت از خصومت و دسیسه دست بر نخواهد داشت و دهه اول انقلاب به این شناخت که قدرت جمهوری اسلامی ، نه در توان سخت افزاری آن بلکه در قدرت نرم آن متمرکز شده است و با این شناخت، رویکرد و استراتژی نویی را چاره اندیشی کرد و در این مسیر بسیار اندیشید به ویژه آنکه اطمینان پیدا کرد که با ابزارهای نظامی و اقتصادی به مصاف یک انقلاب دینی و فرهنگی نمی توان رفت .
یوزف،اچ-یروشلمی : مدیر مرکز مطالعات اسرائیل و یهود ، دانشگاه کلمبیا امریکا '' تمامی مشکلات ما ریشه در هویت ایرانیان دارد که بخش قابل توجه آن وابسته به باورهای مذهبی آنهاست . پس بنابراین تلاش برای از بین بردن و یا حتی کمرنگ کردن مظاهر اعتقادی مانند :
ولایت فقیه، حجاب وعفاف و غیره اولویت نخست عملیاتی ما است که در این مسیر استفاده از تمامی ابزارها به ویژه کمک متولیان رسانه ها به شدت پایبندیم''
روش ها و اهداف دشمن در جنگ نرم
دشمن در آرایش دادن به شیوه بازی خود در جنگ نرم روش های متنوع و متفاوتی به فراخور ذائقه جامعه هدف خود دارد که بالاترین آنها ایجاد جنگ روانی ، شایعه سازی و نشر اکاذیب ، تهمت و افترا نسبت به مسئولان نظام ، تحقیر فرهنگ و ارزش های اسلامی در نگاه عموم به ویژه جوانان ، ایجاد یأس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده خود و نظام اسلامی اقداماتی است برنامه ریزی شده برای جلب نظر افکار گروه هدف تا با مشاهده ایده های جدید عرضه شده به مرو زمان و آرام آرام و نامحسوس از آنچه که باور و اعتقاد داشتند دست بردارند و روش ها و رفتارهای متأثر از این جریان را جایگزین نمایند. که در واقع رسیدن به خواسته خود که همان استحاله فرهنگی ، سیاسی و ترویج نامیدی و بی تفاوتی در برابر مسائل مهم کشور را هدف گذاری کرده است .
راهکارهای عمومی مقابله با جنگ نرم :
در جنگ نرم چنان که پیداست هدف نخست اشغال یک سرزمین جغرافیایی نیست بلکه این افکار عمومی به ویژه جهت گیری های یک نظام است که به اشغال در می آید . در جنگ نرم انجام عملیات های روانی و ارتباطی نقش کلیدی دارند و رسانه ها و حوزه هایی که مستقیم با انظارو افکار مردم مرتبط هستند نقش مهمی داشته و در واقع اینجاست که اهمیت صنعت روابط عمومی در جامعه ما پر رنگ تر جلوه می نماید زیرا که اگر کارگزاران عرصه های فرهنگی و تعاملی با طیف جامعه به ابزارهای مخصوص نظیر بصیرت ، دانش سیاسی ، دشمن شناسی و آگاهی کافی به علوم ارتباطات انسانی و اسلامی مسلح و مسلط نباشند ناخواسته در پازل جنگ نرم دشمن قرار گرفته و حلقه های داخلی میدان دشمن را کامل می نمایند و دشمن ، در جنگ نرم زمانی محصول خور را درو می کند که فضای فکری جامعه دستخوش سردرگمی و نابسامانی باشد و آنجاست که نه فقط کار را برای مسیر دادن و به مقصد رساندن فکر و نگرش های جامعه تسهیل ننمودیم بلکه تغییری شگرف و نامطلوب که برآمده از همین عدم اندیشه و آگاهی است بر جامعه تحمیل می نماییم .و اما راهکارهای پیشنهادی نگارنده :
1 – روابط عمومی ها در اولین حرکت می بایست دست از کارهای بی ثمر سنتی و بدون پشتوانه فکری و علمی شسته و فضا را برای ورود نخبگان فکری به میدان جنگ نرم مهیا نمایند.
2 – بهره مندی از کلیه روش های علمی در ارتباطات اجتماعی و مشاوره گیری از اساتید و صاحبنظران مجرب در عرصه های علوم ارتباطات و رسانه، زیرا که آنان به فراخور موضوع ، نگاهی عمیق داشته و بر اساس تحقیقات متاثر از اهداف دشمن ،طراحی کار و اندیشه می نمایند .
3 – تلاش برای فهم درست رخدادهای گوناگون و تبلیغ و تبیین صحیح آن برای جوامع هدف .
4– پرهیز از شیوه های سیاسی سیاستمداران در تبلیغ کارهای فرهنگی .
5- پیش دستی در تصرف و تأثیرگذاری بر قلوب افکار جامعه در راستای جلوگیری از فریب دشمن
6- بستر سازی در ایجاد و ارتقاء بصیرت
7- تمرکز بر خانواده ها وپیدا نمودن راهکاری برای رفع دغدغه غالب آنان
8- معنوی کردن فضای کار و تولید
9- توسعه فضاهای فرهنگی
10-برگزاری جشنواره ها و سمینارهای تخصصی و اجرای اردو های زیارتی و سیاحتی هدفمند
11- ایجاد نشاط و انگیزه و مقابله با هر گونه اقدام یأس آفرین
12- پرهیز از افراط و تفریط در قضایای پیش رو .می توانند راهکار های مؤثری در مقابله با جنگ نرم دشمن قرار گیرد .
امید است که با گسترش دامنه و شمول فرهنگ صحیح ارتباط و تعامل در تحقق انتظار بحق رهبری انقلاب در رسانیدن کشور به نقطه ای از بالندگی فرهنگی ، علمی ، اقتصادی وسیاسی که امکان آسیب پذیری اش نزدیک به صفر باشد همگان با عزمی راسخ گام برداریم .
منابع :
-انقلاب اسلامی در بوته آزمون ، منوچهر محمدی ، موسسه فرهنگی دانش واندیشه معاصر،1390
-پایگاه اطلاع رسانی عملیات روانی وجنگ نرم
- اینترنت |
|
|
اخبار مرتبط:
اضافه نمودن به:
|
|