|
- اندازه متن: + -
| کد خبر: 6092 | صفحه نخست » | سه شنبه، 23 مهر 1392 - 08:36 |
|
|
رونمایی از کتاب "100آگهی مطبوعات ایران" |
|
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- |
|
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- جشن پنج سالگی آموزشگاه ایده در روز شنبه 27 مهرماه در خانه هنرمندان ایران؛ تالار استاد جلیل شهناز برگزار میگردد.در این مراسم کتاب "100 آگهی مطبوعات ایران" تالیف فرشید پارسی کیا با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی میشود. در همین راستا نشست مطبوعاتی باحضور آقایان آرش سلطانعلی (مدیرعامل موسسه ایده)، آرش تنهایی (مشاور هنری انتشارات ایده) و فرشیدپارسی کیا در روز21 مهرماه برگزار شد.
به گزارش شارا، در این نشست آرش سلطانعی عنوان کرد: موسسه ایده در طول پنج سال اخیر 16دوره آموزش بلند مدت و 100 دوره آموزشی کوتاه مدت و 60نمایشگاه و گالری را در کارنامه خود ثبت کرده است. همچنین وی از افتتاح نمایشگاه مدرسان آموزشگاه ایده در روز یکشنبه 28 مهرماه در گالری ایده خبر داده و افزود: در مراسم جشن پنج سالگی ایده فیلم مستندی در مورد عملکرد پنج سالگی ایده به نمایش در خواهد آمد.
سلطانعلی از حضور پنج نفر از هنرمندان با سابقه گرافیک و تبلیغات هنری در این مراسم خبر داد. در این مراسم از این پنج نفر؛ کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژآواکیان ، مجیدبلوچ قدردارنی خواهد شد. همزمان با مراسم جشن نمایشگاهی از 70 آگهی تبلیغات منتشر شده در مطبوعات در نگارخانه بهار به نمایش گذاشته خواهد شد.
در ادامه این نشست آرش تنهایی؛ مشاور هنری انتشارات ایده گفت: موسسه آموزشی ایده به منظور کمک به هنر گرافیک به دلیل کمبود کتب و منابع در این رشته شروع به نشر و تالیف کتب ارزشمندی به همت انتشارات ایده در این حوزه هنری کرده است. او با قدردانی از تلاشهای آرش سلطانعلی از تالیف دو مجموعه کتب تحت عناوین 10 و 100 در انتشارات ایده خبرداد. در هر جلد از مجموعه کتابهای 10 نویسندگان به معرفی 10چهره برجسته و تاثیرگذار در تاریخ صدسال اخیر هنرهای تجسمی کشور میپردازند.
مجموعه کتابهای 10 درباره چهرههای تاثیرگذار در مجسمه سازی توسط "مهسا تهرانی"، چهرههای تاثیرگذار در طراحی صحنه توسط "پیام فروتن"، چهرههای تاثیرگذار در طراحی کاریکاتور توسط "امیر سقراطی"، به رشته تحریر در آمدهاند.
تنهایی در مورد مجموعه آثار 100گفت: کتاب یکصد آگهی تجاری عنوان کتابی است که به سفارش نشر ایده و با اهتمام "فرشید پارسی کیا" گردآوری شده است. این کتاب به معرفی آثار ارزشمند طراحان بزرگی همچون کامران کاتوزیان، آیدین آغداشلو، سرژ آواکیان، مجید بلوچ و ... از دهه 40 و 50 میپردازد. این مجموعه با توجه به کمبود آرشیو هنری در این زمینه شکل گرفته است.
وی با بیان این مطلب که با تمامی تلاشها در زمینه تبلیغات در مطبوعات هنوز کتابی به مانند مجموعه 100 آگهی مطبوعات تالیف و جمع آوری نشده،کتاب فرشیدپارسی کیا را به عنوان نخستین کتاب در این زمینه معرفی کرد. همچنین کتاب دیگری که به بررسی سبکهای طراحی گرافیک جلد مجلات میپردازد، به کوشش "سعید باباوند" گردآوری و تالیف خواهدشد.
در انتها تنهایی، در راستای تالیف مجموعه کتابهای 100؛ به تالیف مجموعه "یکصد اعلان و اعلامیه دوران مشروطه" اشاره کرد. در این کتاب یکصد اعلان و اعلامیه حائز اهمیت از دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی جمع آوری شده است. این اسناد تاریخی از مجموعه شخصی "ناصرالدین حسن زاده" گردآوری شدهاند.
فرشیدپارسی کیا؛ مولف و گردآوردنده کتاب 100 مجموعه آگهی مطبوعاتی در نشست خبری از نحوه عملکرد خود در نگارش این کتب گفت: در دوران دانشجویی همیشه کمبود اطلاعات در زمینه گرافیک دورانهای پیش را حس میکردم. مشکلی که آن دوران اکثر دانشجویان با آن مواجه بودند. اگر همت و تلاش آقای سلطانعلی به عنوان مدیرعامل موسسه ایده و یک گرافیست و آرش تنهایی به عنوان مدیر بخش انتشارات هنری ایده نبود، هنوز هم این کمبود در عرصه گرافیک وجود داشته و هرگز کتابی در این زمینه نشر پیدا نمی کرد.
وی عنوان کرد: این کتاب حاصل یکسال تلاش من است. قبل از پیشنهاد شروع به جمع آوری کرده بودم ولی با سفارش این کار تلاش خود را مضاف کردم. در گردآوری آگهیها از دو روزنامه کیهان و روزنامه اطلاعات استفاده شده است. علت انتخاب این زمانها به دلیل شدت عملکرد هرکدام از روزنامهها در آن دوران بوده است. در این کتاب بیش از6800 آگهی مورد بررسی قرار گرفته است که از میان آنها 450 آگهی انتخاب و درنهایت 100 مورد آن به کمک آرش تنهایی و ایمان ملاجعفری برای این کتاب در نظر گرفته شد.
پارسی کیا دلیل انتخاب زمان کتاب از دهه 20 را کمبود منابع عنوان کرد. او همچنان استفاده از بسیاری از تالیفات آرش تنهایی به عنوان منابع در تالیف این کتاب اشاره کرد. وی در ادامه افزودد: این کتاب در 152 صفحه به صورت رحلی گردآوری و تالیف شده است. فصل بندی این کتاب بر اساس تحولات تاریخی آن دوران برای مثال، انقلاب سفید و تاثیری که بر روی آگهیها گذاشته تقسیم بندی شده است.
پارسی کیا عنوان کرد: برای بررسی نام آژانسهای تبلیغاتی در آن دوران با مشکلاتی زیادی روبهرو بودم؛ ولی در نهایت در هر فصل آژانسهای تبلیغاتی فعال در آن دوران به همراه هنرمندان گرافیست مشغول به کار در این آژانسها مورد بررسی قرار گرفتند.
در انتهای این نشست آرش سلطانعلی از امضای قراردادهای آموزشی با چندین موسسه آموزشی بین المللی در زمینه تبلیغات خبرداد. سلطانعلی عنوان کرد: موسسه ایده به منظور تبادل اطلاعات با موسسات بین المللی مانند قبرس، استانبول قراردادهایی را امضا کرده است. در همین راستا از اساتید بین المللی نیز برای تدریس در دورههای مختلف این موسسه استفاده شده است. این موسسه به منظور بررسی عملکرد پنج ساله خود کتابی تحت عنوان "ایده در پنج سال" را منتشر کرده است. این کتاب کارنامه پنج سال تلاش آموزشگاه، گالری و انتشارات ایده است. جشنی نیز در خانه هنرمندان ایران در روز شنبه 27 مهرماه با حضور اساتید این موسسه و تمامی علاقهمندان برگزار خواهد کرد. |
|
|
اخبار مرتبط:
اضافه نمودن به:
|
|