درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 13:41   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 6039صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومیدوشنبه، 22 مهر 1392 - 04:26
یقه سفید‌ها چه کسانی هستند؟ فرهاد کیانفرید
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-
  
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مقدار پولی که در جرایم یقه سفید‌ها به صورت کلاهبرداری‌های مالیاتی، کلاهبرداری در سهام و اوراق بهادار، کلاهبرداری های مربوط به دارو و... از دست می رود، 40 برابر پولی است که در جرایم عادی نظیر دستبرد به منازل و دزدی اتومبیل از بین رفته است
فرهاد کیانفرید: مدتی قبل قاضی سراج در یک گفت‌وگوی تلویزیونی،درخصوص فساد‌های مالی در کشور نکاتی را بیان کرد و در صحبت های خود،یادی از افرادی کرد که درمیان مردم با عنوان یقه سفید‌ها رفت و آمد می‌کنند. اما یقه سفید‌ها چه کسانی هستند؟

«آنتونی گیدنز» جامعه شناس انگلیسی در معرفی انواع جرائم یقه سفیدها، می گوید: این اصطلاح انواع بسیاری از فعالیت های تبهکارانه را دربر می گیرد. از جمله کلاهبرداری های مالیاتی، رویه های غیرقانونی فروش، کلاهبرداری های مربوط به اسناد و املاک، اختلاس، ساخت یا فروش فرآورده های خطرناک، آلودگی غیرقانونی محیط و... نکته مهم آنکه به گفته «گیدنز» اندازه گیری توزیع جرایم یقه سفیدان حتی از اندازه گیری توزیع انواع دیگر جرایم دشوارتر است، زیرا بیشتر این گونه جرم‌ها در آمار رسمی ظاهر نمی شوند.  نکته جالب در خصوص این افراد آن است که به طور مثال  در ایالات متحده آمریکا ، مقدار پولی که در جرایم این افراد به صورت کلاهبرداری‌های مالیاتی، کلاهبرداری در سهام و اوراق بهادار، کلاهبرداری های مربوط به دارو و... از دست می رود، 40 برابر پولی است که در جرایم عادی نظیر دستبرد به منازل و دزدی اتومبیل از بین رفته است.اما این افراد چه کسانی هستند؟

نخستین بار "ادوین ساترلند" جامعه شناس و جرم شناس  آمریکایی در دهه 50 این اصطلاح را مطرح کرد.وی معتقد بود که در هر جامعه،اعم از پیشرفته یا جهان سومی،( البته اینکه که مرحله گذار در جوامع سنتی تر می تواند شرایط را برای فعالیت و زیست بهتر این طبقه خاص از جامعه بیشتر مهیا کند را نمی‌توان نادیده گرفت) مجرمانی حضور دارند که جرم‌های بسیار بزرگی انجام می‌دهند و ضربه های مهیبی  به جامعه، علی الخصوص به اقتصاد کشور وارد می‌کنند ، ولی هرگز مجازات نمی‌شوند و حتی جزء آمار بزهکارها هم به حساب نمی آیند و البته این افراد عموما از شان و منزلت اجتماعی بالایی نیز برخوردارند و شغل و موقعیت اجتماعی و اشرافی این دسته از جنایتکاران ایجاب می‌کند که مانند طبقه ممتاز جامعه بهترین و گرانبهاترین لباس با یقه سفید بر تن پوشند و صورت ظاهرشان موجب شود تا مردم به آنها گمان بد نبرند و چپاول و غارتگریشان را نبینند.استتار، تفاوتی است که میان یقه‌سفید‌ها و مجرمان خیابانی وجود دارد.دسته اول شهرت طلب نیستند و  تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که دیده نشوند زیرا ، قرار گرفتن در معرض دید دیگران برای آنها به معنی  شکست است. بر همین دلیل  تلاش می‌کنند همیشه در سایه بمانند تا از به این روش  به فعالیت های غیرقانونی خود ادامه دهند. اما برخلاف آنها مجرمان خیابانی با خودنمایی و اسم‌های عجیب بر روی خود و گروه زیر دست تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر شناخته شوند. به هرحال یقه سفیدها از پس پرده همه چیز را کنترل می کنند.

یقه سفیدها  دارای سازمان و تشکیلات منسجمی هستند. جرایم این افراد  به ندرت کشف می شود، بنابراین بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد که خبری از دستگیری این افراد به گوش برسد .هرچند  اگر هم چنین شود آنها  با استفاده از کارشناسان خبره مالی و حقوقی ، سعی می‌کنند فعالیت های خود را قانونی جلوه دهند. اما نکته مهمتر از شناسایی این افراد چگونگی به وجود آمدن این پدیده است زیرا نه تنها به تازگی رخ نداده اس بلکه قرن‌ها است جامعه انسانی شاهد حضور چنین عناصری هستند.

«دورکیم» می گوید: همان طور که در شیمی از ترکیب دو عنصر، عنصر جدیدی پیدا می شود که دارای هویت خاصی است، اجتماع افراد هم چیزی جز آحاد تشکیل دهنده آن را به وجود می آورد. بدیهی است که جامعه از افراد ترکیب یافته و رفتار افراد می تواند موجب تغییر آن شود. ولی در عین حال، جامعه خود دارای ماهیت مستقلی است که بر رفتار افراد تاثیر می گذارد.

این واقعیت است که بسیاری از جوامع بزرگ امروزی، خود تلفیقی از خرده فرهنگ های متفاوت است و از طرف دیگر اگر بپذیریم که بهترین بستر برای رشد و تکامل گروه‌های بزهکاری معمولاً همان اجتماعات خرده فرهنگ است بنابراین باید نتیجه گرفت که اجتماع می‌تواند به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل تولد مجرمان و از جمله نوبزهکاران، همواره مدنظر قرار گیرد.به هرحال مقابله با این افراد بسیار حائز اهمیت است زیرا ادامه حیات آنها با روند فعلی لطمه‌های جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد یک کشور وارد می‌کنند.لذا بهترین راه ممکن برای مقابله با چنین افرادی نیاز به عزم ملی دارد زیرا تا زمانی که تمامی سیستم‌های قضایی و حتی مردم در یک راستا قدم برندارند نمی‌توان امیدوار بود این پدیده ریشه‌کن شود.عدم وجود این همبستگی و اتحاد،در نهایت موجب به وجود آمدن  شرایطی می‌شود که هم‌اکنون  با آن روبرو هستیم .در پایان لازم به ذکر است که هرچند در این یادداشت یقه سفید‌ها را در حوزه اقتصاد مورد برررسی قرار داد اما نمی‌توان منکر آن شد که ردپای  این افراد در حوزه‌های مختلف نظیر سیاست،فرهنگ و هنر و حتی ورزش نیز دیده می‌شود.
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد