عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه با تاکید بر نقش روابط عمومی در کلاس جهانی، گفت: متاسفانه در جامعه ما برنامه آرمانی و استراتژی برای روابط عمومی وجود ندارد.
فرزاد امیری اظهار کرد: در کشور ایران روابط عمومی سابقه بسیاری، به ویژه در بخش خصوصی دارد.
امیری تصریح کرد: از زمانهای دور تا به امروز نگاههای متفاوتی به مقوله روابط عمومی وجود داشته است اما نگاهی که امروز وجود دارد این است که غالب سازمانهای دولتی و خصوصی وظیفه روابط عمومی به اجرای یکسری برنامههای تبلیغی، همایش یا مجری برنامههای مفرح و شاد یک سازمان منحصر کردهاند.
وی ادامه داد: این دیدگاه روابط عمومی را در سطح پایینی از جایگاه واقعی آن قرا میدهد در صورتیکه روابط عمومی نقش کلیدی در یک سازمان به عهده دارد.
مدیرعامل شرکت دانشبنیان دانشگاه صنعتی نقش اصلی روابط عمومی را انتقال صحیح دادهها و تثبیت آن در ذهن مخاطب دانست، به نحوی که مخاطب به درک درستی از عملکرد سازمان برسد.
وی تصریح کرد: اخیرا در سازمانهای دولتی و خصوصی توجه ویژهای به معقوله روابط عمومی شده است که شاید در گذشته مدتهای مدیدی این اهمیت در پس پرده مانده بود.
امیری خاطرنشان کرد: امروزه روابط عمومی خصوصا در شرکتهای خصوصی اندکی جایگاه خود را پیدا کرده است و آن به این دلیل است که اهداف روابط عمومی بر اساس رشد سازمان تغییر میکند و اصولا فلسفه وجودی روابط عمومی نقش مستقیمی در احیا و تعالی آن سازمان و یا شرکت ایفا میکند.
وی افزود: در بخش دولتی و در چارت سازمانی نظام توسعه تشکیلاتی، روابط عمومی دیده شده است اما هنوز آن طور که باید و شاید روابط عمومی نتوانسته به آن جایگاه خود دست یابد.
امیری با بیان تعریفی از روابط عمومی گفت: روابط عمومی کسی است که برحسب قواعد، مشدد کردن نقاط کلیدی فضای اجرایی سعی کند مخاطب و مشتری را به درک صحیح از عملکرد سازمان برساند.
وی اضافه کرد: روابط عمومی در جهت جلب نظر مخاطبین با علم و دانش آگاهانه و برنامهریزی شده پیش میرود.
امیری هدف روابط عمومی را ارتباط با افکار عمومی از طریق اطلاعرسانی صحیح و انتقال اطلاعات با ابزارهای ایجاد ارتباط به مخاطب عنوان کرد و یادآور شد: روابط عمومی آگاهانه ذهن مخاطب را به سمت سازمان و موسسه هدایت میکند.
شش اصل طلایی روابط عمومی
این مدرس کارآفرینی دانشگاههای استان کرمانشاه اظهار کرد: روابط عمومی باید 6 اصل طلایی را در ارتباطات خود با مخاطب رعایت کند.
وی تصریح کرد: گفتن واقعیت به مخاطب و مشتری که چه چیزی در حال رخ دادن است ارتباط مستقیمی با نیاز مخاطب دارد، چراکه صداقت در گفته و گفتمان در مثبتسازی باورهای مخاطب و برقراری ارتباط نقش کلیدی دارد.
امیری با اشاره به اینکه عمل کردن به وعده داده شده بسیار مهم است گفت: تحقق وعدهها یکی دیگر از راههای جلب اعتماد مخاطب است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه ادامه داد: گوش دادن به مخاطب و توجه به اینکه مردم چه میخواهند از اصولی است که روابط عمومی موظف به رعایت آن است.
وی با اشاره به اینکه در خیلی از جاها روابط عمومی یک ارتباط یکسویه از سازمان به سمت مخاطب است، خاطرنشان کرد: به منظور انتقال اطلاعات و توانمندی سازمان به مخاطب و از مخاطب به سازمان روابط عمومی باید پلی دوسویه باشد.
امیری روابط عمومی را مدیریت کردن فردا نامید و گفت: اصل چهارم روابط عمومی پیشبینی واکنش مردم است که در ایجاد اعتماد مخاطب و افزایش آن بسیار موثر است.
وی معتقد است روابط عمومی برای ایجاد ارتباط باید اصل مدیریت کردن فردا را بداند.
امیری وابسته کردن سازمان به روابط عمومی، ایفای نقش کردن و محوری بودن را اصل پنجم عنوان کرد که روابط عمومی باید آن را دارا باشد.
وی اصل ششم را آرام، صبور و خوشاخلاق بودن برشمرد و گفت: خوشاخلاقی پارامتر کلیدی است که به صورت حیاتی باعث نفس کشیدن و بلوغ سازمان خصوصا نهادها و سازمانهایی که نقش اجرایی و مستقیم با جامعه دارند، میشود.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دانشگاه صنعتی با اشاره به این نکته که برای ایجاد تشکیلات روابط عمومی متعالی و رشد یابنده در سطح کلاس جهانی باید به درک درستی از نقش روابط عمومی برسیم، اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ما برنامه آرمانی و استراتژی برای روابط عمومی وجود ندارد.
امیری گفت: در سالی که مزین است به سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ،روابط عمومی اگر درک درستی از وضعیت موجود، نیازهای جامعه و رقبا پیدا کند، میتواند نقش کلیدی داشته باشد.
وی ایجاد شکاف بین مدیران ارشد سازمان با مصرفکننده و مخاطب را ایرادی عنوان کرد که باید این شکاف از طریق روابط عمومی برداشته شود. منبع: فارس |