اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دهمین گردهمایی آموزشی مسؤلان روابط عمومیهای ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها در مجتمع نور قم آغاز شده و به مدت دو روز ادامه دارد.
به گزارش شارا، در مراسم افتتاحیه گردهمایی دو روزه مسؤلان روابط عمومی ادارات کل تبلیغات اسلامی، آموزشهای لازم در خصوص وظایف و عملکرد مناسب روابط عمومیها ارائه شد.
در این گردهمایی دو روزه که با حضور بیش از 30 روابط عمومی ادارهکل تبلیغات اسلامی استانها در حال برگزاری است کارگاه آموزشی عکس و آرشیو با حضور اساتید برجسته تشکیل میشود.
همچنین تمامی روابط عمومیها، آموزشهای لازم جهت فراگیری نرمافزاری جدید در ساماندهی اخبار و اطلاعات و آرشیو را فرا میگیرند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم: ارتباطات مردمی در تبلیغات اسلامی باید دوسویه باشد
عباس لهراسبی، رئیس روابط عمومیهای سازمان تبلیغات کشور در این مراسم در سخنانی با تشریح وظایف مهم روابط عمومیها گفت: یکی از مشخصههای مهم روابط عمومیها کسب اطلاعات دقیق و آگاهی از علم روز است.
لهراسبی افزود: علاوه بر کسب دانش و اطلاعات کافی باید بدانیم که روابط عمومی یک فن است و باید با حساسیتهای ویژهای، مهارتهای لازم را در ارتباط با اطلاعرسانی دقیق بهدست آوریم.
وی یکی از برنامههای مهم سازمان تبلیغات کشور را به روز رسانی پایگاه اینترنتی سازمان دانست و عنوان کرد: بیش از 12 هزار خبر در طول ماه در پایگاه اینترنتی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با موضوعات دینی و فرهنگی تولید میشود که بهصورت دقیق توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
رئیس روابط عمومیهای سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: راهاندازی مرکز اسناد بهمنظور نگهداری از آرشیو اطلاعات سازمان و برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای فرهنگی و دینی سازمان تبلیغات از دیگر برنامههای راهبردی است.
یادآور میشود، در مراسم افتتاح گردهمایی دو روزه روابط عمومیهای سازمان تبلیغات سراسر کشور از فعالان و تلاشگران این عرصه تجلیل شد.
تقوا، صداقت و امانتداری مهمترین اصل در فعالیت روابط عمومیهاست
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اطلاع رسانی را مهمترین وظیفه روابط عمومی دانست و گفت: ارتباطات مردمی در روابط عمومی تبلیغات اسلامی باید دو سویه و بین مردم و مسئولان باشد.
حجتالاسلام عباس اسکندری روز دوشنبه در افتتاحیه دهمین گردهمایی آموزشی مسئولان روابط عمومی ادارات کل تبلیغات اسلامی استانهای کشور با اشاره به اهمیت فعالیت روابط عمومی اظهار کرد: ممکن است نقش و جایگاه روابط عمومی در ادارات مغفول مانده باشد، در حالی که روابط عمومی یک دانش و شبکه ارتباطی است.
وی گفت: اگر این مسئله را در نظام اسلامی پذیرفتیم باید روابط عمومی را به عنوان یک رشته یا میان رشتهای علم ارتباطات به حساب آوریم.
حجتالاسلام اسکندری به تاریخچه علم روابط عمومی اشاره کرد و با بیان اینکه دو مسئله ارتباطی حوزه دین را تحت الشعاع قرار داده است گفت: ظهور و بروز ابزار و تجهیزات نوین فناوری به شدت ارتباطات دینی کهن و سنتی و کارآمد حوزه دین را تحت الشعاع قرار داده است.
وی تاکید کرد: به وجود آمدن سازمانها و نهاهای اجتماعی در حوزه کارکردهای اجتماعی دومین عاملی است که این سازمانها با بهره برداری از ابزارهای نوین، مسیر جامعه بشری را تغییر دادهاند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به ضرورت ارتباطات دینی اشاره کرد و افزود: 5 اصل را میتوان در ارتباطات دینی در نظر گرفت که باید به آنها توجه شود.
وی اصل اول در ارتباطات دینی را توحید و یکتاپرستی ذکر کرد و گفت: در ارتباطات غربی توحید و یکتاپرستی ملاک و معیار نیست اما در ارتباطات دینی نگاه یک عنصر ارتباطی حتما باید نگاه موحدانه باشد، یعنی خدای تبارک و تعالی را حاضر همه امور ببیند.
حجتالاسلام اسکندری اصل دوم را امر به معروف و نهی از منکر دانست و اظهار کرد: قرآن کریم و روایات معصومان(ع) این همه بر روی امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارند. امر به معروف و نهی از منکر یک نوع ارتباط خاص است که مقدم بر هر نوع ارتباطی است، به ویژه در جامعهای که حاکمیت باید از آن صالحان باشد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم چهارمین اصل در ارتباطات دینی را تقوا ذکر کرد و افزود: یک عنصر ارتباطی باید در چارچوب تعالیم وحیانی اسلام قدم بردارد.
وی چهارمین اصل ارتباطات دینی را اعتقاد به امت واحده ذکر کرد و گفت: یک عنصر ارتباطی وظیفه دارد مصالح امت اسلام را در نظر داشته باشد، بنابراین هر جا که انسانی وجود داشته باشد که بر اساس اعتقادات و اصول وحیانی حرکت کند زیر چتر اصول ارتباطی قرار میگیرد.
حجتالاسلام اسکندری با بیان اینکه امانت پنجمین اصل ارتباطات دینی است تصریح کرد: رابطه مردم با مسئولان رابطه امامت و امت است و مسئولان روابط عمومی باید هم مراعات این 5 اصل را داشته باشد و هم بر اساس این اصول حرکت کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مهمترین وظیفه روابط عمومی را اطلاع رسانی ذکر کرد و افزود: اطلاع رسانی باید جنبه دو سویه داشته باشد.
وی تاکید کرد: ارتباطات مردمی در روابط عمومی ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها باید دو سویه باشد یعنی هم نظرات مردم را به مسئولان سازمان منتقل کنند و هم کارکردهای سازمان را به مردم انتقال دهند.
به گفته حجتالاسلام اسکندری روابط عمومی با توجه به اهمیت و نقشی که دارد باید زبان گویای دستگاه متبوع خود باشد و خواستههای سازمانی را جامه عمل بپوشاند. |