درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 21:35   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5770صفحه نخست » یکشنبه، 14 مهر 1392 - 12:07
کتاب «زبان گفتاری در دوره‌های مختلف تاریخ ایران» زو نمایی شد
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
  
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- از مجموعه سه جلدی کتاب‌ «زبان گفتاری در دوره‌های مختلف تاریخ ایران» اداره کل مطالعات مرکز تحقیقات صداو سیما رونمایی شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، از مجموعه  سه جلدی کتاب «زبان گفتاری در دوره های مختلف تاریخ ایران» طی مراسمی  با حضور دکتر مجید ملکی تبار، رئیس مرکز تحقیقات، موسی اسوار رئیس شورای عالی ویرایش سازمان، دکتر عباس طارمی، قائم مقام مرکز تحقیقات، دکتر سید محسن حسینی نویسنده (جلد سوم) کتاب، مدیران و جمعی از پژوهشگران در روز شنبه سیزدهم مهر ماه در تالار پژوهش مرکز تحقیقات صداوسیما، رونمایی شد.رونمایی از کتاب زبان گفتاری در دوره های مختلف تاریخ ایران

در این مراسم خانم دکتر عظیمی فرد، مدیر گروه زبان و رسانه اداره کل مطالعات رسانه ، در ابتدا به رویکردهای مرکز تحقیقات در زمینه تألیف و ترجمه کتاب در حوزه های ارتباطات اجتماعی، رادیو و تلویزیون، روش های تحقیق، فرهنگ مردم و ادبیات نمایشی و... پرداخت.

دکتر عظیمی فرد در ادامه در رابطه با «ضرورت بازسازی زبان گفتاری در فیلم ها و مجموعه های تاریخی» گفت: گفت وگو اساس نمایش است و نگارش صحیح آن، تأثیری شگرف در حرکت داستان دارد. «نگارش گفت وگو یعنی نگارش درام». با نشان دادن اختلافات زبانی از طریق به کارگیری تعبیرات، اصطلاحات و واژه ها و رفتارهای زبانی خاص هر دوره تاریخی می توان شخصیت های داستان را واقعی تر جلوه کرد.

وی از «کم توجهی به زبان در برنامه های نمایشی رسانه» انتقاد کرد و افزود: سابقه ساخت سریال های تاریخی در تلویزیون ایران به بیش از چهل سال می رسد. روند ساخت سریال های تاریخی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرعت گرفت و دهه شصت اوج ساخت سریال های فاخر بود. در این میان می توان از سریال سربداران یاد کرد و این روند همچنان ادامه دارد. معمولاً در مقایسه با  توجه به طراحی صحنه، نوع پوشش و حتی جنس لباس، به زبان توجه کمتری می شود. بطوری که زبان بیشتر به ذائقه ادبی نویسنده متکی شده است. گاهی کهن گرایی که لزوم سریال های تاریخی است با پیچیده نویسی و ادبی نویسی اشتباه می شود و نتیجه اش زبان برساخته ای است که مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. زبان وسیله ارتباطی است و اگر نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، کارکرد اصلی خود را حفظ نکرده است.

عظیمی فرد یادآور شد: در آثاری از جمله «تاریخ زبان فارسی (جلد 2 و 3)»، «تاریخ ادبیات ایران»، «سبک خراسانی در  شعر فارسی» شواهدی از بازسازی گفتار گذشته دیده می شود. وقتی بحث از بازسازی زبان گفتاری می شود نباید نگاه قطبی داشت. یعنی اگر قرار باشد زبان به طور کامل بازسازی شود برای مثال، زبان خوارزمی قرن سوم، مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند. پس چه باید کرد؟ باید یک موضع بینابینی اتخاذ کرد. چراکه قرار است یک واقعه تاریخی به مدد زبان فضاسازی شود.

در ادامه این مراسم، دکتر سید محسن حسینی نویسنده کتاب (زبان گفتاری در دوره های مختلف تاریخ ایران«از حمله مغول تا انقلاب مشروطه») در خصوص هدف و زمان انجام طرح پژوهشی مذکور گفت: این اثر با هدف دست یابی به پاره ای منابع زبان گفتاری از حمله مغول تا انقلاب مشروطه انجام شده است.

این پژوهشگر و نویسنده تأکید کرد: زبان دو صورت گفتاری و نوشتاری دارد که در برنا مه های نمایشی رسانه بیشتر بحث گفتاری مطرح است. از طرفی زبان دائم در حال تغییر و تحول است. باید این آمدن واژگان جدید و رفتن واژگان قدیمی مدنظر نویسندگان و برنامه سازان قرار گیرد.

دکتر حسینی درباره روش تحقیق توضیح داد: این پژوهش به نوعی پژوهش در حوزه زبان شناسی تاریخی است و از آنجا که تقریباً هیچ مدرک شنیداری برای این پژوهش در دسترس نبود  (البته به غیر از اشارات پراکنده ای در متون مختلف و تعداد محدودی منابع شنیداری دوره قاجار)، سعی شد از طریق مراجعه به آثار جغرافی نویسانی مثل مقدسی این خلأ پر شود. مثلاً مقدسی درباره گویش فارسی زبانان نیشابورگفته است: زبان مردم نیشابور فصیح و قابل فهم بوده است، جز آنکه آغاز کلمات را کسره می دادند و یائی بر آن می افزودند. مانند: «بیگو»، «بیشو» .

پس از سخنرانی دکتر حسینی، آقای موسی اسوار، رئیس شورای عالی ویرایش سازمان، بر اهمیت انتشار پژوهش های حوزه زبان تأکید کرد و چاپ این مجموعه را اقدامی شایسته خواند . وی همچنین جایگاه پژوهش در حوزه زبان را در سریال سازی مهم و حیاتی قلمداد کرد؛ چرا که نقص زبان گفتاری از دید مخاطب فرهیخته دور نمی ماند.

در پایان از سه جلد کتاب «زبان گفتاری» با حضور مسئولین رونمایی شد.
   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد