تأثیر شخصیت افراد در رفتار سازمانی
نویسنده:
وحید گلستانی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی –گرایش بیمه
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه انسانها کلیدی ترین و حساسترین عنصر سازمانی محسوب می شوند و اکثر نظریه های جدید سازمانی و مدیریت، اشاره به چنین عامل حساسی دارند. اما آنچه مسلم است انسا نها ذاتا با هم تفاوت دارند. تفاوتهای فردی در سازمان و بین کارکنان رد ه های مختلف محیطهای کاری، موضوعی است که توجه پژوهشگران علوم رفتاری را به خود معطوف ساخته است. کارکنان و مدیران سازما نها اگرچه شباهتهایی با هم دارند، ولی از نقطه نظرات متعددی با یکدیگر متفاوتند و این تفاوتها، مدیریت بر انسا نها را مشکلتر می کند. هرچه آگاهی مدیران نسبت به تنوع و گوناگونی این تفاوتها و اساس آن بیشتر باشد، احتمال اینکه بتوانند تلاشهای افراد تحت نظارت
خود را در جهت دستیابی به هدفهای سازمان و افزایش بهره وری فردی و شغلی، بهتر هماهنگ سازند، بیشتر خواهد بود، لذا با توجه به اهمیت و جایگاه تفاوتهای فردی و ویژگیهای شخصیتی کارکنان در سازما نها، در این مطلب سعی بر آن است تا ضمن بیان مفاهیم تفاوتهای فردی و شخصیتی، منشا تفاوتهای فردی و شخصیتی کارکنان و تاثیر آن در رفتار سازمانی، به بیان تعدادی از ویژگیهای شخصیتی خاص که بر رفتار سازمانی اثرگذار هستند، پرداخته شود.
مقدمه:
رفتار انسان دارای جنبه های گوناگونی است که موجب شده همواره به عنوان یک موجود پیچیده شناخته شود و پیش بینی حرکاتش را مشکل یا غیرممکن سازد.
این ناتوانی، بیشتر ناشی از عدم شناخت کافی در مورد طبیعت شخصیت افراد و تفاوت های فردی آنهاست؛ شخصیتی که در کودکی شکل گرفته و رفتار انسان را در قالب خود قرار میدهد. پیچیدگیهای این قالب به حدی است که باعث ایجاد رفتارهای متنوعی می شود و چالش های جدیدی را پیش روی مدیران قرار میدهد، چرا که آگاهی از تفاوت های فردی و شخصیتی افراد یک سازمان، می تواند مدیران ادارات و سازما نها را در حل بسیاری از مسایل یاری دهد.
هنگامی که مدیران بپذیرند انسان ها از نظر توانایی های ذاتی و اکتسابی تفاوت دارند، از همه کارکنان، انتظار رفتار یکسانی نخواهند داشت، زیرا هر رفتار انسان علتی دارد و بدون شناخت کافی از حالت و شخصیت فرد نمی توان به اداره مؤثر آن پرداخت و انتظار رفتار یکسان از همه، رویایی بیش نیست.
به همین دلیل در عصر کنونی، شناخت تفاوت های فردی و ویژگیهای شخصیتی افراد در بسیاری از موقعیت های زندگی ضرورت پیدا می کند. کارآیی افراد در شغل، موفقیت آنها در تحصیل، اثربخشی رو شهای درمانی و به طور کلی سازگاری انسان در تمامی موقعیت های زندگی با خصایص شخصی او رابطه دارد،؛ لذا در این مطلب باتوجه به اهمیت موضوع، تلاش بر آن است تا پس از بررسی مفهوم تفاوت های فردی و شخصیت، منشا تفاو تهای فردی و عوامل تعیین کننده شخصیت، ویژگی های شخصیتی افراد و نقش آنها بر رفتار سازمانی، مورد بررسی قرار گیرد. چرا که در عصر کنونی و در قلمرو سازمانی، مدیران موفق، مدیرانی هستند که با شناخت کامل از خصوصیات و صفات شخصیتی کارکنان خود، راه را در جهت هدایت و اداره صحیح تر آنان هموار سازند.