شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || هفته گذشته، پس از تعطیلی و تعدیل نیرو در رسانههای مختلف، از Sports Illustrated گرفته تا Pitchfork و لس آنجلس تایمز، کلر مالون از نیویورکر پرسشی تأملبرانگیز مطرح کرد: «آیا رسانهها برای یک رویداد انقراضی آمادهاند؟» از دیدگاه یک متخصص روابطعمومی، سؤال مشابهی به ذهن من میرسد: «آیا ما [روابطعمومی] آمادهایم؟»
وضعیت اضطراری در رسانهها
صنعت رسانه حتی قبل از این تحولات، دستخوش تغییر و تحول سریع و شدیدی بود. طبق دادههای مرکز تحقیقاتی پیو، تعداد کارکنان اتاق خبر از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ تقریباً یک چهارم کاهش یافته است. این روند در سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی سرعت گرفت و شش ماه اول سال ۲۰۲۴، نسبت به کل سال ۲۰۲۳، شاهد تعدیل نیروی بیشتری بود.
رسانههای جایگزین و چالشهای جدید
با وجود تعطیلیهای گسترده، هفته گذشته، Substack اعلام کرد که تعداد مشترکین پولی آن از ۳ میلیون نفر فراتر رفته است، نشانهای از این که نیاز به صدای رسانهها قوی باقی مانده است، حتی اگر مسیر آن مشخص نباشد. اما همین ابهام، بخش ترسناک ماجراست. من دهه ۲۰۰۰ را به عنوان روزنامهنگار سپری کردم و درست زمانی که عصر «کلیکخورها» با مخاطبان گستردهای که از طریق دستکاری و کسب درآمد از الگوریتمهای شبکههای اجتماعی به دست میآمد، شروع شد، به روابطعمومی پیوستم.
از دیدگاه روابطعمومی با مصرفکنندگان، آن زمان سادهتر بود. حالا، مدل کسب درآمد مبتنی بر کلیک، به لطف تغییرات فیسبوک و سایرین که اولویت را از اخبار برداشتند، سالهاست که رو به کاهش است. بخش زیادی از نگرانیهای آخرالزمانی مقاله مالون ناشی از عدم اطمینان نسبت به آینده است.
راهکارهای پیشنهادی برای روابطعمومی: ما باید تاکتیکهای خود را بر اساس این شرایط جدید تنظیم کنیم. چند راهکار برای این کار پیشنهاد میشود:
1. انحصار در نظر بگیرید: یکی از ویژگیهای عجیب و غریب دوران روابطعمومی «کلیکخورها»، مهاجرت مفهوم «تحریم خبری» از حوزه فناوری - که هدف اصلی آن دادن فرصت کافی به بررسیکنندگان محصول بود - به همه حوزهها بود. به طور سنتی، تحریم خبری زمانی منطقی بود که اهمیت اعلامیه آنقدر آشکار بود که همه رسانههای پوششدهنده یک شرکت، چارهای جز پذیرش آن نداشتند. اما حالا، رسانهها با وسواس بر تعامل و کمبود نیروی انسانی، عموماً علاقه کمتری به گزارشهای تکراری دارند.
آنها میخواهند مالکیت داستانها را بر عهده بگیرند و وقتی این کار را انجام میدهند، آنها را با تمام توان، در تمام کانالهای خود منتشر میکنند تا ارزش حداکثر را از منابع گزارشدهی ارزشمند و رو به کاهش خود به دست آورند. بنابراین، حرکت از تحریم خبری به انحصاری کردن بهعنوان یک استراتژی، ارزش بررسی جدی را دارد.
2. در رویدادها و جوایز شرکت کنید: رسانههای تجاری مدتهاست که متوجه شدهاند رویدادها و جوایز، جریان درآمدی باثباتتری و قابل پیشبینیتری نسبت به اشتراک هستند، اما گروه جدید رسانههای شیفتهی تعامل نیز همین طرز فکر را در پیش گرفتهاند. در حالی که شرکت در این فعالیتهای جنبی «پول در برابر انتشار» محسوب نمیشود، اما همیشه توصیه میشود در جایی که خبرنگاران مورد نظر شما حضور دارند، به شکلی مثبت دیده شوید. اگر رسانههای مهم برای شما به این روشها گسترش پیدا میکنند، در آنها شرکت کنید.
منبع انگلیسی: prweek
منبع فارسی: شارا
|