درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 17:00   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5460صفحه نخست » پیشخوان شارا-پیشنهادهای کاربران روابط عمومیپنجشنبه، 4 مهر 1392 - 22:42
آرامش/ مرگ بخشی طبیعی از زندگی است
امید روشن
  

شرکت یاندکس، غول اینترنتی روسیه، ۲۵ جولای بیانیه مطبوعاتی درباره مرگ ایلیا سگالویچ یکی از بنیانگذراران این شرکت منتشر کرد. سگالویچ ۴۸ ساله و دارای چهار فرزند، میلیاردری نیکوکار بود که به دلیل منش شخصی و تلاش پیگیرش برای بهبود وضعیت اینترنت و توسعه نرم‌افزاری در این کشور دوست‌داران بسیاری داشت. بنا بر گزارش‌ها او مدتی بود که با سرطان معده دست و پنجه نرم می‌کرد. 

 

خبر مرگ او به سرعت در همه‌جا از جمله در تویتر، فیس‌بوک و وب‌سایت‌های خبری منتشر شد. اما ساعتی بعد یاندکس خبر منتشر شده در رسانه‌ها را تصحیح و اعلام کرد سیگالویج در واقع نمرده است اما بدون داشتن هیچ نشانه‌ای از فعالیت مغزی در کما است و با کمک دستگاه‌های پزشکی زنده نگه داشته شده است. کاربران روسی اینترنت که شگفت‌زده شده بودند موج جدیدی از تحلیل و خبر را در این‌باره پدید آوردند: سگالویچ مرده است یا نه؟ 

 

این موضوع موجب شد من به این مسئله کلی‌تر فکر کنم که دانش، تکنولوژی و پزشکی مدرن چگونه شیوه‌ها وچارچوب‌های اعلام خبر مرگ چهره‌های مطرح را دگرگون می‌کنند: چه زمانی شخصی واقعا مرده است؟ با صدور بیانیه مطبوعاتی که خبر مرگ فرد را اعلام می‌کند؟ یا اطلاعیه‌ای که خانواده فرد منتشر می‌کنند؟ اما اگر آنها، حتی به کمک دستگاه‌های تنفسی، هنوز نفس بکشند چطور؟ دقیقا چه زمانی رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بگویند‌: «او مرده است، حیف شد، او انسان خوبی بود.» 

 

در تاریخ، حتی در دوره معاصر، با مواردی از اعلام خبر مرگ مغزی افراد شناخته شده روبرو می‌شویم اما در اغلب موارد این اعلام مرگ‌ها پذیرفته نمی‌شود و یا دست کم با چالش جدی مواجه شده ‌اند. آریل شارون نخست وزیر سابق اسرائیل که پس از یک سکته مغزی برای بیش از هفت سال زندگی نباتی داشته است یکی از این موارد است. اوایل سال جاری اخباری مطرح شد دال بر این‌که در مغز او علایمی از فعالیت مجدد دیده شده و حتی به محرک‌ها واکنش  نشان داده است. بنابراین در همان حال که خانواده و هموطنان در غم از دست دادن او هستند رسانه‌ها هم‌چنان به شارون همچون منبعی برای خبر نگاه می‌کنند. 

 

داستان فابریک مومبا فوتبالیست بیست و سه ساله بریتانیایی را به یاد دارید؟ کسی که در زمان مسابقه به ناگاه به زمین در غلطید و دچار ایست قلبی شد، او بنا به تعریف پزشکی برای بیش از یک ساعت مرده بود اما بعد توسط پزشکان احیا شد و سلامت کامل خود را بازیافت! این اتفاق به حدی نادر است که باید آن را در کتب تاریخی نوشت. رسانه‌ها داستان بازگشت او به زندگی را بسیار جذاب یافتند و به تفصیل درباره بهبودی او همچون معجزه طبیعت و یا دستاورد پزشکی مدرن قلم فرسایی کردند.

 

مرگ بخشی طبیعی از زندگی است، اما مرگ همچنان موضوعی جذاب برای رسانه‌ها و مردم است. هر چند ما معمولا دوست نداریم از چگونگی مرگ دیگران چیزی بدانیم اما در عین حال نمی‌توانیم چندان هم بی تفاوت از کنار این اخبار بگذریم. تعدد خبرهای دروغین مرگ که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود موجب شده مردم به اخبار مرگ غیرمنتظره افراد با دیده  تردید نگاه کنند.

 

واکنش اولیه به خبر مرگ چهره‌های معروف معمولا این جمله است که: "این خبر باید دروغ باشد!" اما وقتی ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم کسی واقعا مرده است یا نه چه اتفاقی می‌افتد؟ در جهانی که تکنولوژی موجب شده تعاریف ما از معلولیت، قدرت تحرک و معمولی بودن تغییر یابد و در زمانی که اعضا و اندام‌های بدن را می‌توان با قطعات الکترونیکی و اعضا مصنوعی جایگزین کرد در چه شرایطی می توان یک نفر را مرده اعلام کرد؟

 

در زمانی که می توان کسی را در مخزنی به امید احیای مجدد منجمد کرد ما واقعا می‌توانیم با قاطعیت درباره مرگ دیگران اظهار نظر کنیم؟ 

 

هم‌چنان که ما درباره جنبه‌های فیزیکی مرگ تامل می‌کنیم، کسانی هم هستند که با تمرکز بر وجوه متافیزیکی موضوع به کمک ما می‌آیند! در تلاش برای حفظ اشکالی از حضور ما در دنیای فانی و یا به بیان دقیق‌تر ردپاهای ما در دنیای آن‌لاین: شما می‌توانید حساب تویترتان را برای تویت کردن پس از مرگ نیز حفظ کنید و یا می‌توانید اطلاعات و سابقه حساب گوگل‌تان را پس از مرگ به یکی از دوستان‌تان منتقل کنید که قبلا در تنظیمات حساب خود نام او را به عنوان وارث حساب‌تان ذکر کرده‌اید. در حالی که صفحات یادبود در فیس‌بوک مرتبا شما را یادآوری می‌کنند و حساب تویتر شما هم‌چنان مطالبی را تویت می‌کند، ما چه چیز بیشتری برای گفتن درباره مرگ و درگذشتن از دنیا داریم؟ و اصلا چنین تمایز گذاشتنی اهمیت دارد؟

 

کوین بروک مایر در رمان خود به نام تاریخچه مختصر مردگان به توصیف مکانی برزخ مانند پس از مرگ می‌پردازد که آن را "شهر" می‌نامد. مردمی که در شهر حضور دارند تا زمانی که کسی در روی زمین آنها را به یاد داشته باشد هم‌چنان در شهر می‌مانند. من تصور می کنم که افراد معروف، کسانی که پیش از مرگ افراد مشهوری بوده‌اند، برای همیشه در شهر مردگان باقی می‌مانند، زیرا همیشه کسانی هستند که با خواندن خبرها، کتاب‌های تاریخ و یا منابع درسی یادی از آنها بکنند.

 

اما در جهان ستارگان کوچک و موقتی ما نیز همیشه کسانی هستند که شما را به یاد بیاورند حتی اگر چندان مشهور نباشید: کسی که عکسی از شما را در اینستاگرام دوست داشته یا پستی از شما را در تامبلر پسندیده یا تویت‌های شما را درباره یک اتفاق دنبال کرده است عملا شما را به یاد دارد. اگر شما به یاد آورده شوید، از شما نقل قول شود و به گفته‌های شما استناد شود آیا شما واقعا مرده‌اید؟ هنگامی که خبر مرگ شما منتشر می‌شود، کسی آن را باور می‌کند یا خواهند گفت: "دروغ است! این غیر ممکن است."

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد