![](/media/image/1402/11/17/9738190-photo_2024-02-06_17-44-56.jpg)
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در روزهای ۱۴ و ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ کارگاه آموزشی «تسهیلگری اجتماعی» با شرکت مدیران و کارشناسان شرکت گاز قزوین و با تدریس استاد علی فروزفر به شکل مجازی برگزار شد. محتوای این دوره عمدتاً متمرکز بر تعاریف، اهداف، کاربردها، فنون، راهبردها، و مهارتهای اساسی تسهیلگری اجتماعی بود.
استاد فروزفر در آغاز این کارگاه یادآور شد که تسهیلگری اجتماعی، توانمندیهایی هستند که برای کار کردن با گروه، ضروریاند. درواقع، هرکس که میخواهد در مقام یک «تسهیلگر اجتماعی» انجام وظیفه کند و موفق و تأثیرگذار باشد، باید مهارتهای تسهیلگری را کسب، حفظ، و روزآمد کند. این مهارتها قابل دستهبندی در سه دستۀ مهارتهای عملی (نظیر مدیریت زمان)، مهارتهای زندگی (همچون توانمندیهای ارتباط کلامی و غیرکلامی)، و مؤلفههای ذهنیت تسهیلگری (مانند اعتماد و بیطرفی) هستند.
استاد فروزفر درمورد مهمترین محورها و سرفصلهای این کارگاه آموزشی گفت: برحسب اولویتبندی نیازهای آموزشی شرکتکنندگان، موضوعات و عناوین مختلفی همچون: تعاریف، اهمیت، و کاربردهای تسهیلگری اجتماعی، زمان و موقعیتهای بهرهگیری از این مهارت، گونههای مختلف مهارتهای تسهیلگری، اصول و قواعد کسب آمادگی و طرحریزی فرایند تسهیلگری، شیوۀ تدوین دستور کار برای نشستهای متمرکز بر تسهیلگری، فنون تحریک مشارکت اعضای تیم در فعالیتهای گروهی و تلاشهای متمرکز بر حل مسئله و تصمیمگیری، تأثیرات تسهیلگری بر بهبود عملکرد اعضای تیم، جایگاه گوشدادن فعال در فرایند تسهیلگری، کارکرد عوامل فیزیولوژیکی، شناختی، و عاطفی بر فرایند و دستاوردهای تسهیلگری، فنون تسهیلگری برای رفع تعارضات درمیان اعضای تیم، نحوۀ تعامل تسهیلگر با رفتارهای سازنده و یا مخرب اعضای تیم، سطوح گوناگون مداخلۀ تسهیلگر در شرایط چالشانگیز گروه، و سرانجام، کمکاری اجتماعی، مطرح و دربارۀ آنها بحث شد.
استاد فروزفر یادآور شد که تسهیلگری اجتماعی معمولاً در دو حالت مجزا بررسی و تحلیل میشود که در حالت اول، وجود یک تسهیلگر اجتماعی صالح و توانمند در کنار تیم، ضرورت دارد و او به تیم کمک میکند تا بهصورت خودکفا و با حداکثر استقلال به هدفهای تیم برسند، اما در حالت دوم، تسهیلگری اجتماعی، در درون خودِ تیم شکل میگیرد و فرد دیگری به نام تسهیلگر در کنار تیم حضور ندارد.
استاد فروزفر در پایان بر این نکته تأکید کرد که کسب مهارتهای تسهیلگری اجتماعی برای همه مدیران در سطوح مختلف و بهویژه برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی، یک ضرورت جدی است.
انتهای پیام/
|