درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:51   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 54422صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 2 بهمن 1402 - 18:42
از مسئولیت اخلاقی پینه دوز تا مسئولیت اجتماعی روابط‌عمومی
دکتر عادل میرشاهی - روابط‌عمومی‌ها باید با نگاهی عمیق‌تر به مساله مسئولیت اجتماعی نگاه کرده و سعی کنند تا با پیشنهادهای سازنده در مسیر توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت متبوع‌شان گام بردارند. همچنین باید اظهار داشت که یک گزارش کوتاه از چند مورد که دقیقا به مسئولیت اجتماعی اشاره دارد، بهتر از فهرستی بلند و بالا از وظایف شرکت است که در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی گزارش داده شده است. لذا سعی کنیم که سه کوک کامل خود را بزنیم تا از تردید اخلاقی دور مانده و در زمره راه‌یافتگان مسئولیت اجتماعی باشیم.
  

نویسنده: دکتر عادل میرشاهی

 

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || بحث مسئولیت اجتماعی یکی از محورهای فعالیت روابط‌عمومی است؛ محوری که به حوزه اخلاق تنه می زند و مخاطبان غیر ذینفع را در بر می گیرد.

گویند که شخصی برای تعمیر کفش خود به پینه دوز مراجعه کرد. پینه دوز بعد از مشاهده کفش به او گفت که برای تعمیر کفش شما دو کوک نیاز است و هر کوک 5 درهم هزینه بر می دارد و در مجموع شما می توانید با 10 درهم کفش خود را تعمیر کنید. شخص قبول می کند و کفش خود را نزد کفش دور می گذارد. قرار بر این می شود که بعد از سه ساعت، کفش دوز کفش را به او تحویل دهد. زمانی که کفش دوز کار بر روی کفش را آغاز می کند، ملاحظه می کند که بر خلاف آنچه برآورد کرده، کفش نیاز به سه کوک دارد و اگر دو کوک بخورد، احتمالا بعد از مدت کوتاهی نیاز به تعمیر مجدد خواهد داشت. از طرفی یک کوک اضافه باعث می شود که سود دوختن کفش از دستش برود. اگر کوک را نزند، مشتری متضرر می شود چراکه باید بعد از مدت کوتاهی مجددا 15 درهم بپردازد تا کفشش تعمیر شود. تنگناهای اخلاقی در مسائلی به همین کوچکی ایجاد می شوند. حال سوال اینجاست که پینه دوز چه باید انجام دهد؟ سود نبرد یا اینکه تعهدش را انجام دهد و کاری به بقیه ماجرا نداشته باشد؟

شما را با این ابهام تنها می گذارم و به موضوع روابط‌عمومی می پردازم. گاهی اوقات در گزارش های مسئولیت اجتماعی روابط‌عمومی، می بینیم که انجام تعهد مربوط به دو کوک را در زمره اقدامات مسئولیت اجتماعی خود قید می کنند. اینکه یک سازمان خدمات خود را به خوبی ارائه دهد، وظیفه سازمان است. مسئولیت اجتماعی سازمان از لحظه ای آغاز می شود که او کاری را انجام دهد که در آن نفعی وجود ندارد، یا نفعی وجود دارد که در طولانی مدت عایدش خواهد شد یا حتی گاهی ضرر می کند. اگر این اقدام منفعتی برای مخاطبان غیر ذینفع ایجاد کرد، می توان از آن به مسئولیت اجتماعی شرکتی تعبیر کرد.

بنابراین در کوتاه سخت به روابط‌عمومی ها عرض می کنم، تعهد مسئولیت اجتماعی خود را با وظایف سازمان جمع نبندید. یک طومار از اقداماتی که در راستای درآمدزایی شرکت انجام شده است، هیچ ارتباطی به مسئولیت اجتماعی شرکت پیدا نمی کند. درواقع ما با این اقدام خودمان را فریب داده ایم، ما با این اقدام سازمان را فریب داده ایم و ما با این اقدام مردم را فریب داده ایم.

سازمان‌های پیشرو در حوزه مسئولیت اجتماعی، سازمان هایی هستند که فرصت‌هایی را در خارج از سازمان شناسایی می کنند که همسایگان‌شان از قبل اقدامات آنها در اذیتند یا فرصت‌هایی که می توان قدری از بار همسایگان برداشت. این فرصت‌ها ممکن است منافعی برای آنها داشته باشد، اما منفعت سازمانی در گام نخست مورد تاکید نیست بلکه در گام نخست منفعت مردم اهمیت دارد.

برای مثال، یک پل عابر پیاده ممکن است پوششی خوب برای امنیت کارکنان یک شرکت باشد، اما در عین حال همسایگان نیز از آن بسیار بهره مند می شوند و حتی بیشتر از تعداد بهره مندی کارکنان، همسایگان از آن بهره می برند. ساخت یک درمانگاه در محلی که هیچ خانه بهداشت و درمانی ندارد و مردم بومی از این امکان بی بهره اند، یک اقدام مسئولیت اجتماعی به شمار می رود. ممکن است در این میان کارکنان نیز به عنوان بخشی از مشتریان درمانگاه قلمداد شوند، اما این به نسبت بهره غیر ذینفعان بسیار ناچیز است.

این حوزه ها باعث می شوند که کیفیت زندگی افراد بهبود یابد و نقش شرکتی که در آن محل انواع مختلفی از آلودگی را ایجاد می کند یک نقش اخلاقی است. او می توانسته هزینه ساخت درمانگاه را در توسعه بخش فنی استفاده کند اما از این مزیت صرف نظر کرده و تمرکز خود را بر بهداشت عمومی قرار داده است. لذا با چنین تحلیلی می توان پذیرفت که این مسئولیت اجتماعی شرکت است. اما اگر یک بیمارستان در منطقه دور درمانگاهی افتتاح کند، مسئولیت اجتماعی خود را انجام نداده است، چراکه این عمل در راستای فعالیت های درآمدزای بیمارستان صورت گرفته است. با در نظر گرفتن این مسئله می توان تعبیری صحیح تر از مسئولیت اجتماعی بدست داد.

در نتیجه روابط‌عمومی‌ها باید با نگاهی عمیق‌تر به مساله مسئولیت اجتماعی نگاه کرده و سعی کنند تا با پیشنهادهای سازنده در مسیر توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت متبوع‌شان گام بردارند. همچنین باید اظهار داشت که یک گزارش کوتاه از چند مورد که دقیقا به مسئولیت اجتماعی اشاره دارد، بهتر از فهرستی بلند و بالا از وظایف شرکت است که در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی گزارش داده شده است. لذا سعی کنیم که سه کوک کامل خود را بزنیم تا از تردید اخلاقی دور مانده و در زمره راه‌یافتگان مسئولیت اجتماعی باشیم.

 

انتهای پیام/

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد