به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست تخصصی راهکارهای ارتقای دیپلماسی رسانهیی در ایران با حضور محمدجواد آقاجری - مدیر کل رسانههای خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - و جمعی از اهالی رسانه و علاقهمندان در غرفه سرای روزنامهنگاران ایران در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی مجموعهای از راهکارها، تدابیر و ابزارهای رسمی و غیررسمی اقتصادی، سیاسی و... برای ارتقای سطح منافع کشور است، درباره دیپلماسی رسانهیی اظهار کرد: به معنای استفاده دیپلماتیک از رسانهها و دستیابی به مقاصد دیپلماتیک است که معنای واحدی از دیپلماسی عمومی به معنای استفاده از هر روشی برای اثرگذاری در خارج از مرزهای یک کشور است.
آقاجری با تاکید بر اینکه دغدغه جدی ما در حال حاضر مباحث مرتبط با جنگ نرم است، تصریح کرد: به قدرت نرم به معنای متقاعد کردن دیگران از راه فرهنگ، ارزشها و ایدههاست و براین اساس اگر قدرت نرم را طوری طراحی کنیم و فرهنگ خود را با توسعه در اذهان عمومی بگنجانیم، قطعا بسیاری از جوها خنثی میشود.
او درباره دیپلماسی رسانهیی گفت: دیپلماسی رسانهیی به مثابه ابزاری برای تحقق اهداف سیاست خارجی، حفظ و ارتقای روابط بین کشورها، تنشزدایی در بین کشورها، اعمال قدرت نرم و تحقق و حفظ منافع ملی است.
مدیر کل رسانههای خارجی وزارت ارشاد با اشاره به برخی استفادههای مقامات رسمی از رسانهها خاطر نشان کرد: پیشبرد مذاکرات رسمی بین دول، حلوفصل تعارضهای بین کشورها، اثرگذاری بر رهبران کلیه کشورها، تضعیف اراده ملی کشور، مشروعیتزدایی از حکومتهای مخالف، ناکارآمد جلوهدادن حکومتهای مخالف، تقویت روحیهی ملت خود در زمان جنگ و تضعیف روحیهی دشمن و پاشیدن بذر تنفر قومی، نژادی و مذهبی از جمله برخی استفادههای مقامات رسمی از رسانهها است.
آقاجری دربارهی نحوه خنثیسازی تبلیغات منفی علیه کشور که در راستای همین دیپلماسی رسانهیی شکل گرفته است، گفت: با توجه به عملکرد کشورهای رقیب، مخالف و دشمن، خنثیسازی تبلیغات منفی از جمله برخی ضروریات است.
وی درباره برخی از این تبلیغات منفی اذعان کرد: القای تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سلاحهای هستهای، القای نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران و القای اختلافات میان مقامات کشور از جمله برخی تبلیغات منفی است و ما نیز در این راستا باید از ابزار دیپلماسی رسانهیی نهایت بهرهبرداری را برای ترویج فرهنگ و تغییر برخی اذهان انجام دهیم.
به گزارش ایسنا، نشست صمیمانه خبرنگاران حوزهی رسانه با مسوولان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد نیز پیش از این نشست برگزار شد که در آن خبرنگاران حوزهی رسانه به چالشهای پیشروی حوزه اشاراتی داشتند و با تاکید بر نقاط قوت، زمینه را برای همکاریهای بیش از پیش در آینده فراهم کردند.
در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین پیریایی - مشاور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید امرایی - مسوول سرای روزنامهنگاران ایران و علی قائمیمهر - مسوول روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد حضور داشتند و به بیان دیدگاههای خود در این حوزه پرداختند و به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.
|