درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 04:19   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53876صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریسه شنبه، 21 فروردین 1403 - 15:34
"زیبایی‌شناسی داده" در زندگی سازمانی
امین شاکری، دکتری ارتباطات دانشگاه تهران - "زیبایی‌شناسی داده" در زندگی سازمانی به جنبه‌های بصری و حسی نحوه ارائه، درک و تجربه داده‌ها در سازمان‌ها اشاره دارد. این شامل استفاده از تصاویر، استعاره‌ها و عناصر طراحی برای انتقال معنای و اهمیت داده‌هاست. مهم است توجه داشته باشیم که زیبایی‌شناسی داده‌ها خنثی نیستند.
  

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در جوامع مدرن، تحول به سمت سازمان‌های مبتنی بر داده و استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده برای هدایت تصمیم‌گیری‌ها و تغییر فرایندها و فرهنگ‌سازمانی مورد تحسین قرار گرفته است. این تحول در زمینه‌های مختلف از امور خیریه تا ورزش حرفه‌ای و حتی مدیریت در عمومی تأثیرگذار بوده و توسعه حوزه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری تأثیرگذار را نیز به همراه داشته است. همچنین مراکز تحقیقات دانشگاهی که از تجزیه‌وتحلیل داده، یادگیری ماشین، کلان‌داده‌ها، و هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد سازمان‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی اختصاص یافته‌اند، رشد و گسترش بسیاری داشته‌اند.

 از دیگر سوی بسیاری اظهارنظرهای نخبگانی و یا حتی آثار سینمایی آینده‌نگارانه، حاکی از نگرانی‌ها و امیدهای یک جامعه در مواجهه با پراکندگی داده و داده‌سازی در سازمان‌ها هستند. همچنین تحقیقات انتقادی سازمانی به یک درک نسبتاً سخت‌گیرانه و عقلانی از چگونگی تجربه و تعامل واقعی مردم با داده‌ها و داده‌پردازی در داخل و اطراف سازمان‌ها پایبند بوده است. (۲۰۱۸، Kennedy & Hill) لذا در این نوشتار قصد داریم توجه بیشتری به شیوه‌های کمتر آشکار و کمتر مورد بررسی که داده‌ها و داده‌پردازی زندگی سازمانی را شکل می‌دهند داشته و همچنین به جنبه‌های زیبایی‌شناختی داده و برخوردهای روزمره سازمان با آن بپردازیم.

 در چند سال گذشته، Jer Thorp به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین هنرمندان داده در جهان ظهور کرده است. کار او بخشی از یادبود ۱۱ سپتامبر در منهتن بود و در موزه هنر مدرن در منهتن، مرکز Ars Electronica در اتریش و موزه ملی سئول در کره به نمایش گذاشته شده است. هنرمندان داده‌ای مانند Thorp در تقاطع علم، هنر و طراحی قرار دارند، از داده‌ها مانند یک نقاش از رنگ استفاده می‌کنند و مجموعه‌های داده را به چیزی مادی و بصری، اغلب تحریک‌آمیز و زیبا تبدیل می‌کنند. او در قطعه، «کمک زلزله هائیتی - در دقایق آواتار» (۲۰۱۰)، از داده‌های منتشر شده توسط گاردین برای ایجاد یک نمایش بصری از کمک‌های سرانه به تلاش‌های کمک به زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰ استفاده کرد. (Saifer& Dacin,2022)

 مثال‌های دیگری را می‌توان اشاره کرد که در آن‌ها بهره‌گیری از زیبایی‌شناسی اطلاعات در عصر رسانه‌ای شده حاضر در جوامع تحولات ایجاد کرده است. به عنوان نمونه، در دوران همه‌گیری کووید-۱۹، کارشناسان بهداشت عمومی به همین‌قدرت داده‌ها متوسل شده‌اند تا به سازماندهی و توجیه برنامه‌های اساسی برای حمایت از سلامت عمومی کمک کنند و یا در مثال دیگری می‌توان به شیوه‌های گفتمانی اشاره کرد که در جامعه هرج‌ومرج و ناامیدی ایجاد کرده‌اند، یا موارد دیگری که شعله‌های یک جنگ فرهنگی تمام‌عیار را روشن کرده‌اند.

 "زیبایی‌شناسی داده" در زندگی سازمانی به جنبه‌های بصری و حسی نحوه ارائه، درک و تجربه داده‌ها در سازمان‌ها اشاره دارد. این شامل استفاده از تصاویر، استعاره‌ها و عناصر طراحی برای انتقال معنای و اهمیت داده‌هاست. مهم است توجه داشته باشیم که زیبایی‌شناسی داده‌ها خنثی نیستند. می‌توان از آنها برای دستکاری ادراکات، تقویت کلیشه‌ها و تداوم نابرابری‌ها استفاده کرد؛ بنابراین، بررسی انتقادی زیبایی‌شناسی داده‌ها در زمینه‌های سازمانی نیز ضروری است تا بفهمیم چگونه از آنها برای شکل‌دادن به درک ما از جهان استفاده می‌شود.

  حال آن که چگونه سازمان‌ها اغلب از زیبایی‌شناسی داده‌ها برای ایجاد حس اقتدار، مشروعیت و دقت علمی در کار خود استفاده می‌کنند؟ این گونه می‌توان پاسخ داد که سازمان‌ها اغلب با استفاده از تصاویر مرتبط با علم و فناوری سنتی، مانند نمودارها، چارت‌ها و میکروسکوپ‌ها، می‌توانند تصویری از داده‌محور بودن و مبتنی بر شواهد را نشان دهند، حتی زمانی که داده‌ها به طور صریح ارائه یا تجزیه‌وتحلیل نشوند. همچنین، در سازمان‌ها، زیبایی‌شناسی داده‌ها قابل‌بهره‌برداری برای اهداف گوناگون زیر است:

هویت‌سازی: سازمان‌ها می‌توانند از زیبایی‌شناسی داده‌ها به‌منظور ایجاد یک هویت‌سازمانی متمایز و انتقال ارزش‌ها و اولویت‌های خود استفاده نمایند.

 اقناع و نفوذ: از زیبایی‌شناسی داده‌ها برای متقاعدکردن ذی‌نفعان و تصمیم‌گیرندگان می‌توان بهره جست، با ارائه داده‌ها به شکلی که از نظر بصری جذاب و از نظر عاطفی جذاب باشد.

 مشروعیت و اقتدار: سازمان‌ها می‌توانند از زیبایی‌شناسی داده‌ها برای تثبیت خود به‌عنوان متخصص و رهبر در زمینه خود استفاده کنند، با ارائه داده‌ها به شکلی که بیانگر دقت علمی و عینیت باشد.

 عادی‌سازی و کنترل: از زیبایی‌شناسی داده‌ها می‌توان برای عادی‌سازی شیوه‌های خاص تفکر و عمل استفاده کرد، با ارائه داده‌ها به شکلی که ساختارهای قدرت و سلسله‌مراتب موجود را تقویت کند.

 در برخی سازمان‌های بزرگ و مشهور، از زیبایی‌شناسی داده‌ها برای ایجاد یک هویت برند مبتنی بر داده استفاده می‌شود. این امر نه تنها از طریق به‌کارگیری تصاویر بصری که از طریق سایر روش‌های مبتنی بر داده همچون متن یا نمودار در سیاق زبانی داده استفاده می‌کنند. نمونه قابل‌توجهی از این مهم، بنیاد بشردوستانه میلیاردر آمریکایی و شهردار سابق نیویورک، مایکل بلومبرگ است. بیوگرافی بلومبرگ در توییتر «کارآفرین، خیرخواه، شهردار نیویورک، پدر، پدربزرگ و علاقه‌مند به داده‌ها») و ادعای مکرر که "اگر نمی‌توانید آن را اندازه‌گیری کنید، نمی‌توانید آن را مدیریت کنید" (بلومبرگ، ۲۰۱۹، پاراگراف ۵)، گواه آن است که ویژگی‌های زیبایی‌شناختی داده‌ها اساس مشروعیت برند سازمان را تشکیل می‌دهند.

 سخن پایانی

 از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد ارتباط سازمان‌ها با عموم جامعه یک ارتباط صرفاً اقتصادی نبوده است. به‌خاطر تحولاتی که در نظام سرمایه‌داری شکل گرفت و همچنین انقلاب‌هایی که علیه برند ها شکل گرفتُ، سازمان‌ها می‌بایست علاوه بر رفع نیازهای اقتصادی ارتباط خود با مخاطبان را بر اساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی آنان نیز شکل می‌دادند. بر همین اساس توجه به طور جنبه‌های خاص روزمره افراد همچون زیبایی‌شناختی، عاطفی و گفتمانی اهمیت یافت.

 

هم‌زمان با این تغییرات افزایش "ضرورت داده" در سراسر زمینه‌های سازمانی برای سازمان‌ها اهمیت خاصی یافت و همان‌طور که گفته شد در جوامع امروزی، تحول به سمت سازمان‌های مبتنی بر داده و استفاده از تجزیه‌وتحلیل داده برای تصمیم‌گیری‌ها و تغییر فرایندها و فرهنگ سازمانی موردتوجه قرار گرفت. لذا در این نوشتار سعی شد اهمیت این در مهم در سازمان را یادآوری کرده و به نمونه‌های دیده شده در سراسر جهان اشاره شود.

 

همچنین کاربردهای زیبایی‌شناسی در زندگی سازمانی اشاره شد. به‌عنوان نکته پایانی نیز باید توجه داشت که داده‌ها پیوندهای پیچیده و "ریشه‌داری" با مکان دارند و به همین ترتیب، نشانگر و هم شاخص دانش محلی هستند. به این اساس می‌توان گفت که تعامل با کمک جنبه‌های زیبایی‌شناختی، عاطفی و گفتمانی داده‌ها یک نسخه جهانی نیست، بلکه داده‌های سازمانی منعکس‌کننده مکان هستند و باید در بافت فرهنگی مخاطبان درک شوند.

 

انتهای پیام/

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد