درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403 - 05:13   

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب یک

نابینایان و هوش مصنوعی

  نابینایان و هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب دو

مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر

  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر


ادامه ادامه مطلب سه

چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی

  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اهمیت مشارکت روابط عمومی‌ها در تصمیمات سازمان تأمین‌اجتماعی
  نابینایان و هوش مصنوعی
  چالش‌‌های اتحادیه اروپا در مواجهه با فناوری هوش مصنوعی
  روابط‌عمومی یعنی "مردم‌داری"
  خبرنگاران دانشجو با طوفان اطلاعات نادرست در اعتراضات پردیس روبرو هستند
  مروری بر هوش مصنوعی گوگل: جستجوهای بیشتر، رضایت کمتر
  کمپین‌های یکباره
  مدیر عامل گوگل در مورد آینده پیوندها، هوش مصنوعی کیفیت جستجو را بدتر می‌کند
  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی
  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53718صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 07:24
چگونه با انتشار اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی مقابله کنیم
مسیری که اطلاعات نادرست دنبال می‌کند، معمولاً مانند شیپور است: در حلقه‌های کوچک مثل گروه‌های تلگرام و واتس‌اپ یا شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر شروع می‌شود. وقتی کششِ بیشتری می‌یابد، به سوی پلتفرم‌های بازتر مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب حرکت می‌کند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || انتشار اطلاعات نادرست در جریان رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند زیان‌بار باشد. این امر می‌تواند باعث سردرگمی رأی‌دهندگان، منصرف شدن آنان از رأی دادن، مشروعیت‌زدایی از نتیجه انتخابات و زیان‌های دیگر شود. به همین دلیل، این بسیار مهم است که خبرنگاران برای مقابله با اطلاعات نادرست آماده باشند. این آمادگی مستلزم دانستن چگونگی انتشار اطلاعات نادرست و شناختن ابزارهایی است که برای مقابله با آن در اختیار داریم.

اما، اطلاعات نادرست در کجا به گردش در می‌آید؟ محتوای نادرست تنها در رسانه‌های اجتماعی انتشار نمی‌یابد. مدت‌ها پیش از ظهور این پلتفرم‌ها، شایعات و کمپین‌های منفی وجود داشتند. ولی سهولت انتشار و پخش اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی که امروزه برای هر کسی ممکن است، این روند را تغییر داده و به‌مراتب گسترده‌تر کرده است.

مسیری که اطلاعات نادرست دنبال می‌کند، معمولاً مانند شیپور است: در حلقه‌های کوچک مثل گروه‌های تلگرام و واتس‌اپ یا شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تر شروع می‌شود. وقتی کششِ بیشتری می‌یابد، به سوی پلتفرم‌های بازتر مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب حرکت می‌کند.

مشخص کردن فضاهایی که اطلاعات نادرست در آنها گردش می‌کند، می‌تواند برای ما زمان بخرد، تا قبل از آن که روایت‌های زیان‌بار، وارد شبکه‌های اجتماعی بزرگ شود و به صدها هزار تن از مردم برسد، آماده شویم.

بهترین زمان برای راستی‌آزمایی اطلاعات نادرست زمانی است که این اطلاعات در حال پخش شدن در پلتفرم‌های بزرگتر است. برملا ساختنِ زودهنگامِ اطلاعات نادرست، یعنی در زمانی که این اطلاعات هنوز در حلقه‌های کوچک‌ در حال گردش است، می‌تواند ناخواسته باعث دیده شدن بیشتر این اطلاعات نادرست شود.

حتی با رد کردنِ (زودهنگامِ) یک ادعای نادرست، می‌توانیم موضوعی خاص را در دستور کار قرار دهیم تا کسانی را که از آن بی‌اطلاعند، از وجود آن آگاه کنیم. برعکس، اگر برای اقدام، زیاد صبر کنیم هم، یک ادعای نادرست شاید [نسبت به اقدامِ زودهنگام]، بیشتر انتشار یابد.

مداخله ما باید در نقطه جذاب زندگی چرخه اطلاعات نادرست انجام شود: یعنی زمانی که بسیاری آن را دیده‌اند، اما هنوز مهار آن از دست نرفته است. در کنار دیده شدن محتوای نادرست، باید ضرری را که این اطلاعات نادرست می‌تواند وارد کند نیز در نظر گرفت. اما اگر به طور نمونه، محتوا به علت دادن اطلاعات اشتباه درباره حوزه رأی‌، مانع رأی‌ دادن مردم می‌شود، مهم است که حتی قبل از دیده شدن آن در سطح گسترده، به رد آن بپردازید.

این هم بسیار مهم است که راهبردهای خود را برای انتشار گزارش‌های برملاکننده، تجزیه و تحلیل کنیم. بیشتر از همه، کسانی به دیدن این گزارش‌ها نیاز دارند که در معرض اطلاعات نادرست قرار گرفته‌اند. از همین رو مهم است که گزارش‌های راستی‌آزمایی‌ خود را در پلتفرم‌هایی که محتوای نادرست اول در آن پخش شده، منتشر کنید.

گاه ممکن است تصمیم بگیرید که گزارش راستی‌آزمایی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر نکنید. برای نمونه موقعی که اطلاعات نادرستی که در گزارش خود آن را رد می‌کنید، هنوز در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی دیده نشده است. در این صورت، شاید بخواهید از پخش بیشترِ ادعای نادرست خودداری کنید. به جای آن، می‌توانید گزارش راستی‌آزمایی را در جایی منتشر کنید که اگر کسی خواست، بتواند آن را به آسانی بیابد.

بسیار مهم است که بدانیم چگونه می‌توان یک گزارش برملاکننده اطلاعات نادرست را به بهترین شیوه ارایه کرد. بهتر است که به جای طرح سؤال، تیتر(عنوان‌)های ایجابی انتخاب کنید. مثلاً به جای آن که بنویسید: «آیا رأی‌ دادن بدون داشتن مدارک ممکن است؟»، بنویسید: «این ادعا که می‌توانید بدون داشتن مدارک رأی بدهید، اشتباه است.»

از آنجا که می‌دانیم بسیاری از خوانندگان، تنها تیترها را می‌خوانند و زحمت خواندن تمام مطلب را به خود نمی‌دهند، باید از فضای اختصاص یافته به تیتر نهایت استفاده را ببریم و اطلاعات کلیدی را که خوانندگان نیاز دارند به آنها برسانیم.

به‌علاوه، شفافیت درباره نحوه به دست آوردن اطلاعات هم حائز اهمیت است. این کار به خوانندگان درباره علت ردِ ادعاهای نادرست اطمینان بیشتری می‌دهد و به آنان می‌فهماند که چرا این ادعاها نادرست هستند. این نکته همچنین به خوانندگان کمک می‌کند اطلاعات نادرست مشابهی را که در آینده می‌بینند، شناسایی کنند.

در پایان، یادآور می‌شویم که قبل از راستی‌آزمایی یک ادعای نادرست، خود را به جای یک فردی که این اطلاعات نادرست را باور کرده، بگذارید. این کار، به ما امکان می‌دهد که از ادعاهای نادرست به شیوه همدلانه‌ای رازگشایی کنیم و امکان رساندن پیاممان به مخاطبان را افزایش دهیم.

 

نوشته Chequeado
Aug 17, 2023

منبع: ijnet

 

انتهای پیام/

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  بررسی دو دیدگاه در خصوص مسئولیت اجتماعی


  ۵ ضعف سرمایه‌‌‌داری و مسوولیت‌‌‌پذیری اجتماعی


  7 کلید برای به دست آوردن بیشترین بهره از هوش مصنوعی مولد


  شیفتگی جمعی


  خطا بقا در روابط‌عمومی


  آیا روزنامه‌نگاری و روابط‌عمومی در یک صنعت ادغام می‌شوند؟


  استراتژی موفقیت: قدرت پیروزی‌های شخصی


  چگونه مدیران می‌توانند از بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟


  چگونه اخبار جعلی را در طول جنگ تشخیص دهیم؟


  چرا شرکت‌ها باید گزارش سالانه فرسودگی شغلی را شروع کنند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد