ظهور جامعه اطلاعاتی و رواج روزافزون تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی (ICTs) فرصتهای جدید و بیسابقهای را برای روابط عمومیها و همه عرصههای عمل آنها ایجاد کردهاند. این کاربردها را میتوان در سطوح اطلاعرسانی و ارتباطات شامل ارتباطات درون سازمانی، ارتباط با مردم، و نیز ارتباط با رسانهها دانست. همچنین آموزشهای عمومی و تخصصی درون سازمانی نیز امکان برخورداری از این فرصتهای جدید را یافتهاند.
تکنولوژیهای دیجیتالی آفلاین و آنلاین امکان تولید و توزیع و دریافت همه انواع محتواهای اطلاعاتی و ارتباطی را فراهم کردهاند به نحوی که ارزانی و سهولت به ویژگی هر سه مرحله مزبور تبدیل گردیده است. حجم زیادی از اطلاعات تولیدی به تعداد بسیار بیشتری از مخاطبان هدف ارائه میگردد تا در زمان و مکان مناسب دریافت و مصرف گردد. جامعه اطلاعاتی، از این منظر، به جامعه وفور منابع اطلاعاتی تبدیل شده و در آن، عوامل محدودیتآفرین سنتی (زمان، مکان، طبقه، سن، جنسیت و نظایر آنها) اثرگذاری قاطع خود را از دست دادهاند.
یکی از کاربریهای نسبتاً جدید فناوریهای اینترنت محور وبلاگ، پادکستینگ و وبکستینگ است. این سه روش توزیعی از طریق تلفیق تکنولوژیهای دیجیتالی آنلاین و آفلاین به عرضه محتواهای صوتی- تصویری میپردازند و در روابط عمومیها کاربردهای بسیاری دارند. |