شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || طراحی و ایجاد استراتژی در روابطعمومی ابزاری ضروری برای ایجاد شهرت، افزایش آگاهی از برند با هدف متمایز شدن از رقبا است. با این حال پیادهسازی یک استراتژی در روابطعمومی مستلزم ایجاد یک رویکرد دقیق برای اطمینان از دستیابی به نتایج مطلوب است . بنابراین بایدها و نبایدهای ایجاد و توسعه استراتژی در روابطعمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.
مخاطبان خود را بشناسید: شناسایی و درک مخاطبان در هنگام ایجاد استراتژی در روابطعمومی از اصول ضروری می باشد، با دانستن اطلاعات جمعیت شناختی ، علایق و ترجیحات آنها می توانید تاکتیک های پیام رسانی و اطلاع رسانی خود را بر اساس آن تنظیم کنید و داده های مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید تا بفمید چه چیزی آنها را تشویق می کند و با چه چالش هایی روبرو هستند و از برند شما چه می خواهند.
معتبر باشید: در دنیایی که مصرف کنندگان با پیام های بازاریابی بمباران می شوند، مهم است که در پیام های خود و محتوای تولیدشده شفاف وصادق باشید و از ادعاهای نادرست یا اظهارات گمراه کننده ای که می تواند به اعتبار برند شما آسیب برساند ، اجتناب کنید.
استفاده از داده ها: داده های بدست آمده از کانال های مختلف و پژوهش های انجام یافته می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه استراتژیهایی را در جهت معرفی برند و ایجاد شهرت بکار خواهید بست و چه کارهایی را نباید انجام دهید. بنابراین برای طراحی یک استراتژی موفق و ایجاد کمپین های تبلیغاتی داده ها نقش موثری را ایفا می نمایند.
تمرکز بر روابط: تمرکز بر روابط با سهامداران و روزنامه نگاران و تأثیرگذاران با هدف دیده شدن و اعتباربخشیدن به برندها از اساسی ترین بنیان های یک استراتژی موفق در روابطعمومی به حساب می آید. ایجاد تعامل با رهبران فکری در جامعه و فعالان جامعه مجازی در شبکه های اجتماعی می تواند زمینه تقویت و نهادیه شدن استراتژی های موفق در روابطعمومی را موجب شود.
فعال باشید: با نظارت بر روندها ، همگام شدن با اخبار صنعت و ایجاد محتوای به موقع و مرتبط ، رویکردی فعال داشته باشید. یک تقویم محتوایی ایجاد کنید که با استراتژی روابطعمومی شما مطابقت داشته باشد و بر موضوعات مورد علاقه مخاطبان هدف شما تمرکز کند.
بیش از حد فروش نکنید: گرانفروشی برند یا محصول شما می تواند مخاطبان را از بین ببرد و به اعتبار شما آسیب برساند. در عوض با ارائه بیش ها ، منابع یا راه حل های مفید ، بر مخاطبان و مشتریان خود ارزش دهید . هدف محتوای روابطعمومی شما باید آموزش و اطلاع رسانی به مخاطبان باشد نه اینکه صرفاً برند شما را تبلیغ کند . به عنوان مثال اگر من با یک کارشناس املاک کار می کنم داستانی با حداقل پنج واقعیت کلیدی می نویسم که اگر خواننده بخواهد سرمایه گذاری کند پا به بازار بگذارد ، هیچ چیز بدتر از این نیست که فقط در مورد محصول یا خدمات یک نفر صحبت کنید و هیچ محتوای مرتبطی را ارائه نکنید این به عنوان یک تبلیغ ظاهر می شود و مطبوعات داستان شما را دریافت نمی کند.
بی احساس نباشید: در دنیای متنوع امروزی، حساس بودن به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ضروری است. از بیان اظهارات جنجالی یا غیر حساس که می تواند مخاطبان شما را آزرده یا بیگانه کند، خودداری کنید. در جریان رویدادهای جاری باشید و رویکری متفکرانه به موضوعات حساس داشته باشید.
بازخورد منفی را نادیده نگیرید: بازخورد منفی می تواند فرصتی برای یادگیری و بهبود باشد. رسانه های اجتماعی و بررسی آنلاین را زیر نظر داشته باشید تا بفهمید مخاطبان شما در مورد برند شما چه می گویند و از این بازخورد برای ایجاد تغییرات و بهبود روش ها استفاده کنید. پاسخ دادن به بازخوردهای منفی به شیوه ای سازنده و همدلانه می تواند به ایجاد اعتماد با مخاطبان شما کمک کند.
جلوه های بصری را فراموش نکنید: ضروری است که تصاویر یا محتوای ویدئویی با وضوح بالا را نیز اضافه کنید که به پشتیبانی از داستان شما کمک بکند و آن را جذاب تر کند. جلوه های بصری می توانند به انتقال ایده های پیچیده کمک کنند و محتوای شمارا برای مخاطبان در دسترس تر کنند.
از بحث های آنلاین در شبکه های اجتماعی غافل نشوید: از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان خود و اشتراک گذاری محتوا در گفتگو و بحث های آنلاین استفاده کنید. با این حال مراقب باشید که بیش از حد تبلیغ نکنید و به یاد داشته باشید که با فالورهای خود تعامل داشته باشید. به نظرات و سوالات پاسخ دهید و محتوای تولید شده توسط کاربر را تشویق کنید تا حسی از جامعه پیرامون برند شما ایجاد کند. بنابراین با پیروی از بایدها و نبایدها می توانید یک استراتژی در روابطعمومی ایجاد کنید و نتایج بهتری به همراه داشته و شهرت قوی تری برای برند شما ایجاد کند.
بابک نوراله زاده کارشناس مسئول روابطعمومی و ارتباطات شهرداری مشگین شهر
انتهای پیام/
|