بررسی تاثیر نگرش و قصد خرید مشتریان برندهای خرده فروشی بر اعتماد،بدبینی و سود درک شده
مطالعه موردی: فروشگاه زنجیره ای اتکا در شهرستان اراک
نویسندگان :
حسن درویش پور
دکتر نادره السادات نجفی زاده
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)-
چکیده :
این پژوهش نتیجه یک کار میدانی است،که هدف آن بررسی تاثیر نگرشو قصد خرید مشتریان برند های خرده فروشی براعتماد،بدبینی و سود درک شده میباشد،پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه برند های خرده فروشی که دارای چهار فرضیه است می باشد ،در این تحقیق جهت برآوردن اهداف مورد نظر پرسشنامه های شامل بر 34 سوال در بین 360نفر از مصرف کنندگان محصولات فروشگاه اتکا در شهرستان اراک با توجه به روش نمونه گیری در دسترس توزیع شد که 341 پرسشنامه جمع آوری وبه منظور آزمون مدل از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که قصد خرید با نگرش،نگرش با سود درک شده، بدبینی با سود درک شده ،داری یک تاثیر مثبت و معنی دار هستند واعتماد با سود درک شده دارای تاثیر معنی دار نیستند.
واژگان کلیدی:نگرش،برند های خرده فروشی،بدبینی، سود درک شده،قصد خرید
مقدمه :
با توجه به اینکه برندها نقش اصلی را در بازاریابی بازی میکند ودر طول سالیان دارز توجه زیادی را به خود جلب کرده است با رشد این واقعیت که برندها یکی از ارزشمندترین جنبه های یک شرکت هستند(نگوین،نیجلبارت ومیلر،2011،222). برند گذاری به عنوان یک اولویت مدیریت ارشد در دهه گذشته ظهور پیدا کرده است با معین بودن ماهیت رقابتی ،برندگذاری می تواند به خصوص در صنعت خرده فروشی مهم باشد تا روی ادراکات مصرف کننده و انتخاب فروشگاه ووفاداری اثر گذار باشد، برند های خرده فروشی به وسیله خرده فروشان به مالکیت در می آیند این عنوانها ی خصوصی نخستین بار در صد سال پیش در تعداد محدودی از طبقات محصولات چای ،معرفی شدند و امروزه در 60درصد محصولات موجود است. به گفته موسسه بازاریابی غذایی،درصد فروشگاهی خوربارفروشی که عنوانهای خصوصی را می خرند ، از37 درصد در سال1990به44درصد در سال1991افزایش یافت(راجو ، سترامان و دهار،958،1995). برندهای خرده فروشی نوعاُ حساسیت بیشتری در مقایسه با برندهای محصولات دارند (آیلاوادی وکلر،3،2004). با توجه به اینکه نام تجاری می تواند قلب و روح مخاطب خود را تسخیرنمایید، ودر دنیایی امروزی که بازارها مملو از محصولاتی هستند که از لحاظ فیزیکی تفاوت چندانی با هم ندارند خلق یک نام تجاری می تواند تمایز چشمگیری ایجاد کند، امروزه پذیرفته شده که نام تجاری برای یک محصول نقش بسیار مهمی را در ایجاد ،حفظ وتوسعه عملکردی کسب و کار ها ایجاد می کند(لویس و لومبارت ،114،2010). برند گذاری می تواند به طور خاص در خرده فروشی مهم باشد و ماهیت رقابتی قوی ایجاد کند(وبودا ،فرانکهالسینک و کلین،953،2009).