درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 06:35   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 53006صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگارییکشنبه، 22 مرداد 1402 - 09:43
گفت و گو با شهرام شیرکوند مدیر مسئول مجله تخصصی مدیریت اجرایی
بررسی نقش مدیریت ارتباطات در توسعه برند
سازمان ها و شرکت هایی که از وجود روابط‌عمومی تخصصی و توانمندی های روابط عمومی برای حمایت از سازمان و توسعه صنعتی بهره نمی گیرند، سازمانشان را ضعیف نموده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته اند. نقش روابط‌عمومی ها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و از این جهت مهم هستند که می توانند جهان بینی انسان ها را تغییر دهند.
  

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || یک مؤسسه پژوهشی روابط‌عمومی‌ در کشور انگلستان معتقد است: روابط‌ عمومی مجموعه فعالیت‌هایی هستند که با هدف حفظ و توسعه خوشنامی سازمان صورت می‌گیرند.

بنابراین مدیریت خوشنامی همان مدیریت برند است. از این رو روابط‌عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوشنامی و آن برآیندی است از آنچه شما مدعی هستید به آن عمل می‌کنید یا دیگران درباره شما می‌گویند.


لذا با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد، سازمان ها برای حفظ مشتریان خود باید دست به اقداماتی بزنند که شرایط را برای اثربخش تر کردن عملکرد سازمانی مهیا سازند. نگهداری و تقویت وفاداری مشتری،نکته اصلی و مرکزی فعالیت های بازاریابی بوده و می تواند منجر به کاهش هزینه برای بازاریابی شده و مشتریان بیشتری را جذب کند.


به علاوه، مشتریان وفادار، تبلیغ دهان به دهان را به سرعت رواج داده، با استراتژی های رقیبان مقابله می کنند. در عصر کنونی، محیط های اجتماعی، ارتباطات سازمانی و فضای کسب و کار از پیچیدگی های زیادی برخوردارند و شناسایی آنها نقش مؤثری در توسعه ی بازاریابی و ارتقاء برند دارد. با این حال، روابط‌عمومی در مواردی همچون بهبود آگاهی، افزایش فروش، ‌ایجاد انگیزه در کارکنان فروش و عوامل توزیع، سهامداران و سایر ذی نفعان، معرفی محصولات و خدمات جدید، توسعه برند، تصویر سازی مثبت در جوامع و در بسیاری دیگر از موضوعات سازمانی نقش آفرینی کرده و به حمایت از بازاریابی سازمان می شتابد.


به این بهانه و برای بررسی نقش مدیریت ارتباطات در توسعه برند با شهرام شیرکوند، پژوهشگر حوزه مدیریت اجرایی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

- در آغاز به تعریف مختصری از صنعت روابط عمومی در عصر ارتباطات بپردازید.

- امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی، دو چندان شده است تا جایی که حتی میزان موفقیت و دوام سازمان‌ها و بنگاه های اقتصادی در عرصه‌کسب و کار به نحوه ی عملکرد روابط عمومی‌های آنها بستگی دارد. هیچ سازمانی در تاریکی و بدون ارتباطات کاری از پیش نمی برد. روابط عمومی در تصمیم سازی مدیریت یک سازمان نقش مهمی دارد. اصلی ترین ابزار مدیریتی برای انواع فعالیت ‌های علمی، اقتصادی و حوزه کسب و کار از مشخصه‌ های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. اگر چه صنعت روابط‏ عمومی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما این صنعت در همه کشورها به یک شکل توسعه نیافته و در برخی از کشورها ازجمله ایران چند سالی است که شکل یک صنعت را به خود گرفته است.

- به نظر شما مهمترین وظایف روابط عمومی ( مدیران روابط عمومی) چیست ؟

- معرفی چهره واقعی شرکت یا سازمان به مشتریان، از وظایف روابط‌عمومی است و اگر این دیدگاه بوجود آید که مشتریان صاحبان واقعی شرکتند، برای روابط‌عمومی حرفه‌ای جایگاه و ارزش ویژه ای قائل خواهیم بود. ساختن یک چهره و وجهه مناسب از سازمان در جامعه و به ویژه مشتریان و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین سایر سازمان ها و شرکت ها، تنها از عهده ی یک روابط‌عمومی حرفه‌ای و آگاه بر می‌آید. در واقع روابط‌عمومی می کوشد با ارتباطی هدفمند و مؤثر، ضمن برآوردن نیازهای شرکت یا سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمان اقدام نموده و از این طریق ارتباط مشتریان و سایر ذی نفعان با سازمان را تسهیل کند. مدیران روابط‌عمومی بایستی روابط‌عمومی را خوب بشناسند تا فرهنگ و نگرش نوینی در واحدهای تولیدی ایجاد کنند تا مدیران ارشد سازمان جایگاه ویژه روابط‌عمومی را بپذیرند. روابط‌عمومی باید هر لحظه آماده انتقال اطلاعات و مدیریت دانش باشد و توان بالقوه ای در سازمان ایجاد نماید. مدیران روابط‌عمومی علاوه بر اینکه می بایست شناخت کافی از علم روابط عمومی داشته باشند، در عین حال باید فرهنگ جدیدی در واحدهای تولیدی ایجاد کرده تا مدیران بپذیرند که روابط‌عمومی جایگاه مهمی در سازمان دارد.

- با توجه به اینکه به معرفی سازمان یا شرکت توسط روابط عمومی اشاره کردید، آیا بین روابط عمومی و تبلیغات و بازاریابی ارتباطی متصور است؟

- در جوامع فعلی روابط عمومی یکی از اصلی ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می گردد. روابط عمومی، ایجاد مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با بنگاه یا شرکت سر و کار دارند،است. این مناسبات در روابط مطلوب از طریق کسب شهرت، ایجاد «ذهنیت مطلوب»، رفتار مناسب، رفع مسائل، خنثی نمودن شایعات و وقایع نامطلوب یا غیر واقع امکان پذیر خواهد شد. روابط عمومی از ابزارهای مختلفی مانند: روابط مطبوعاتی و رسانه ای، ایرادسخنرانی، معروف کردن کالا، ارتباطات جمعی و مشاوره استفاده می کند. در زمینه ایجاد آگاهی و در مقایسه با تبلیغات غیرشخصی، روابط عمومی تاثیر بیشتر و کم هزینه تری دارد. با استفاده از روابط عمومی، بهره گیری سازمان ها و شرکت ها از فضا یا زمان در اکثر رسانه های جمعی بدون پرداخت هزینه امکان پذیر است. هماهنگی بین روابط‌عمومی و تبلیغات بدون داشتن اطلاعاتی شفاف از نقاط قوت و ضعف میسر نمی گردد، لذا زمانی این موفقیت حاصل می شود که مدیریت روابط‌عمومی بتواند با آگاهی و درک کامل، بازاریابی، تبلیغات و روابط‌عمومی را هماهنگ نماید .

- توسعه صنعت روابط عمومی چه میزان در توسعه برند موثر است ؟

- در فضای رقابتی امروز، اگر برای ارتقاء و تقویت برند برنامه‏ای تدوین نشود، نه‌تنها برند آسیب‌پذیر می‏شود، بلکه از یاد خواهد رفت. در زمینه نقش روابط عمومی در ارتقاء و توسعه برند باید نکاتی را یاد آور شویم. روابط‌عمومی، علمی در مورد ارتقاء برند و خوشنامی سازمان است؛ اگر روابط‌عمومی سازمان، رقابت را جدی نگیرد از محیط کسب و کار حذف می شود. روابط‌عمومی نتیجه تحولات جوامع و سیستم ها و نظام های ارتباطی سازمان هاست که در دو بعد درون سازمانی و برون سازمانی اتفاق می افتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه که از سوی سازمان انجام می شود به دست آید.

 

بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‏های ارتباطی، اطلاع رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانه‏ ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به ‌ویژه در شبکه ‏های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقاء و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‏کند. به جرات می توان گفت یکی از دغدغه‏های مدیران روابط‏ عمومی عدم شناخت صاحبان صنایع و بنگاه ها از علم روابط‏ عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط عمومی است، لذا ضرورت دارد با تشکیل کمیته ‏ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه ی روابط‏ عمومی و تدوین برنامه ‏ای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابط عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند گام برداشت.

 

اخیرا" بسیاری از شرکت های بزرگ صنعتی و بنگاه های اقتصادی با گرایش به بازاریابی، همه توان و امکانات روابط‌عمومی ها را برای حفظ برند و نشان تجاری خود بسیج نموده اند تا بتوانند برند خود را حفظ کنند و در واقع به این باور رسیده اند که روابط‌عمومی قادر است با تبلیغ نام تجاری بازاریابی مناسبی داشته باشد. درحال حاضر مدیران ارشد از روابط عمومی ها علاوه بر وظایف اصلی آنها،انتظار دارند که فعالیت ها و وظایف خود را با گرایش به سمت معرفی و بازاریابی خود شرکت به انجام برسانند،اما مدیران بازاریایی و روابط عمومی اغلب اوقات یکدیگر را درک نمی کنند. زیرا برخی مدیران روابط عمومی، حرفه اصلی شان را صرفا" ایجاد و توسعه ارتباطات می پندارند.

- آیا توسعه صنعت روابط عمومی موجب توسعه ارتباط با مشتری و افزایش وفاداری مشتریان در فضای رقابتی خواهد شد ؟

- اهمیت وفاداری مشتریان برای شرکت ها یاسازمان ها به دو جهت است؛ اول اینکه توسعه بازار و افزایش درآمد های حاصل از فروش را در پی دارد و دیگر اینکه، وفاداری مشتری ایجاد یک رابطه نزدیک میان نام تجاری و مشتریان فعلی است که منجر به نگه داری و حفظ مشتریان کلیدی فعلی خواهد شد. در بازار رقابت جهانی، سازمان ها و شرکت ها در پی روش های جدیدی برای بهبود و ارتقاء تصویر برند شرکت و افزایش مشتریان وفادار هستند. طبق بررسی های انجام شده، میزان وفاداری مشتریان متاثر از دیدگاه روابط‌عمومی می باشد، هرچند که این اثر متغیر است. به این ترتیب، اثر دیدگاه روابط‌عمومی بر وفاداری مشتری قطعی است. درشرایط ایده آل، شرکت ها می توانند با استفاده از نقش روابط‌عمومی، اهداف نوع دوستانه اش را به مشتریان و سایر ذی نفعان ثابت نموده و با ایجاد اطمینان، وفاداری مشتری را تسهیل نمایند.

 

 شرکت ها باید در جریان کلیه فعالیت های روابط‌عمومی قرار گیرند تا پیام های مهم را به موقع اطلاع رسانی نموده و وفاداری مشتریانشان را افزایش دهند. برای موفقیت در فضای رقابتی، باید ادبیات بازارهای انحصاری را تغییر داد؛ روابط‌عمومی و ارتباطات مناسب، وفاداری مشتری در بلند مدت را مدیریت می کنند؛ اگر روابط عمومی و ارتباط با مشتری، به صدای مشتریان بی توجهی کنند، رقبا به صدای آنها گوش می دهند؛ آشنایی با فرهنگ جوامع و باورهای مشتریان بخشی از وظایف بازاریابی و روابط‌عمومی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مدیریت روابط‌عمومی سازمان باید با وجوه تمایز سازمان آشنا باشد و در معرفی به موقع آنها به مشتریان، به مدد بازاریابی بشتابد؛ اولین برخورد و رفتار کارکنان همیشه در ذهن مشتری باقی خواهد ماند و هیچ تبلیغی به اندازه رفتار افراد و روابط‌عمومی مؤثر نیست.

- نقش صنعت روابط عمومی در توسعه صنعتی و توسعه کسب و کار را بیان کنید ؟

- در زمینه نقش صنعت روابط عمومی در توسعه صنعتی، می توان گفت: روابط‌عمومی در نطفه ی تولید صنعتی قرار دارد و از زمان راه اندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت می کند و تنها روابط‌عمومی قادر به انجام این مهم است. در عرصه ی کسب و کار نیز روابط‌عمومی به عنوان یک تکنیک حمایت از بازار شناخته شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیت های خود را به سهامدارن و سایر ذی نفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام نماید.

 

به این منظور ، نقش آفرینی روابط‌عمومی در جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکت ها حیاتی است و موجب اطلاع رسانی مناسب در خصوص فعالیت های انجام شده در جهت منافع ذی نفعان و ایجاد آرامش نسبی در بین آنان می شود. در هر صنفی رقبا همواره تلاش می کنند تا برنامه های سازمان رقیب را مخدوش نموده و خوشنامی آن را در جامعه خدشه دار نمایند. هر چند این نوع رفتارها در کسب و کار سالم با اخلاق حرفه ای منافات دارد، ولی روابط‌عمومی در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصت ها ، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت.

 

سازمان ها و شرکت هایی که از وجود روابط‌عمومی تخصصی و توانمندی های روابط عمومی برای حمایت از سازمان و توسعه صنعتی بهره نمی گیرند، سازمانشان را ضعیف نموده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته اند. نقش روابط‌عمومی ها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و از این جهت مهم هستند که می توانند جهان بینی انسان ها را تغییر دهند.
 

انتهای پیام/

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد