گزارش برگزاری نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی؛ آینده از آن سازمانهای دارای روابطعمومی موثر است
اشاره
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || نخستین اجلاس ملی مدیران روابطعمومی و بیست و دومین دوره «جوایز صنعت روابطعمومی ایران» روز چهارشنبه 24 خرداد 1402 در سالن دکتر نیازمند سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
ابرتحولات حوزه روابطعمومی
در ابتدای مراسم مهدی باقریان مدیرعامل و بنیانگذار موسسه کارگزار روابطعمومی طی سخنانی ضمن خوشامدگویی با اشاره به این نکته که در دو سال اخیر صنعت روابطعمومی تحولات مختلفی را تجربه کرده است، اظهار داشت: «یکی از آن تحولات مهم که هم دنیا و هم صنعت روابطعمومی را طوفانی کرده هوش مصنوعی مولد است.»
رییس انجمن متخصصان روابطعمومی در ادامه افزود: «تعدادی از نویسندگان و صاحبنظران سال ۲۰۲۳ را سال هوش مصنوعی مینامند چرا که هوش مصنوعی مولد در همه سطوح و در همه مشاغل به گفتمان عمومی تبدیل شده است و مردم به طور مستقیم تاثیر این پیشرفتها را بر زندگی روزمره خود میبینند.»
او گفت: «تنها در پنج ماه گذشته 17 میلیون مقاله در مورد هوش مصنوعی نوشته شده است و با مقالات نوشته شده در کل سال 2022 برابری میکند.»
مدیرعامل موسسه کارگزار روابطعمومی با اشاره به پیشرفتهای سریع در فناوری هوش مصنوعی، از جمله راهاندازی ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند چتجیپیتی گفت: «تقریباً دو سوم (65٪) از افراد مورد بررسی در یک نظرسنجی که توسط بیزکامونیتی منتشر شده پیشبینی میکنند که صنعتِ روابطعمومیِ جهانیِ 107 میلیارد دلاری با تغییرات اساسی در سه سال آینده روبرو میشود.»
وی همچنین به مسایل اخیر بشر مانند تغییرات آب و هوایی، نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، جنبش جان سیاهان هم مهم است، همهگیری کووید-19 و تجاوز روسیه به اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: «همین ابرچالشها سبب شد در سالهای اخیر راهبرد و مدل ایاسجی (ESG) مورد توجه بیشتری قرار بگیرد و خوشبختانه در حال تبدیل شدن به بخش جداییناپذیر از استراتژی و عملیات بسیاری از شرکتها و سازمانهاست.»
مدیرعامل موسسه کارگزار روابطعمومی ایاسجی را ترکیبی از سه لایه و محور زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی خواند که اگر مورد توجه جدی قرار بگیرد موجب میشود تا شرکتها در قلب مشتریان، گروههای ذینغع و عموم مردم رسوخ نمایند و برای خودشان اعتبار و منزلت خاصی کسب کنند.
رییس انجمن متخصصان روابطعمومی در ادامه بر اهمیت رعایت مقررات و استانداردهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی و ملاحظههای اخلاقی و قانونی تاکید کرد و افزود: «ایاسجی امروزه با بقای شرکتها گره خورده است و رعایت آنها نه تنها به تحقق محیطی سالمتر و اخلاقیتر کمک میکند بلکه سبب افزایش فزاینده توجه و علاقه سرمایهگذاران و سهامداران برای سرمایهگذاری بیشتر نیز میشود.»
باقریان در ادامه افزود: «همه کسانی که در حوزه روابطعمومی فعالیت میکنند به خوبی میدانند که اعتبار و منزلت یک شرکت زمانی برجسته و دارای ارزش میشود که مطابق خواست و نیاز مردم باشد.»
به گفتهی رییس انجمن متخصصان روابطعمومی؛ «روابطعمومیها در شناخت و فهم درست کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران و مدیران ارشد از موضوعات ایاسجی نقش برجستهای دارند و آنها را تشویق میکنند برای کاهش پیامدهای منفی حاصل از فعالیتها و محصولات تولید شده در آن شرکت، راهحلهایی ارایه نمایند که منجر به کاهش مصرف انرژی، کنترل انتشار گازهای گلخانهای، کنترل استفاده از آب، مدیریت مواد و ضایعات و حاکمیت درست باشد که تحقق آن نیازمند مشارکت همه گروههای ذینفع است.»
روابطعمومی بیاهمیت نیست که بشود پسرعموی مدیرعامل را در راس آن گماشت
پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعهشناسی ارتباطات ایران نخستین سخنران اجلاس بود. ساروخانی از ابتدای تاریخ گفت و زمانی که انسان روابطعمومی نداشت و افزود: «بشر کوچرو بود. حرکت میکرد. مهمان طبیعت بود. در طبیعت چیزی بود استفاده میکرد و وقتی تمام میشد، میرفت جای دیگر. از وقتی بشر یکجا اسکان یافت، مسئله روابط انسانها با یکدیگر پیش آمد.»
ساروخانی در ادامه با اشاره به وجود خودخواهی در انسان در مقابل پدیده همدلی یا دیگران، از آغاز تاریخ روابطعمومی از ابتدای تاسیس جوامع بشری گفت: «در دنیای جدید نمیشود روابطعمومی گذشته را دنبال کرد. سازمانها برای بقا به روابطعمومی نیازمندند. فورد شرکت عظیم ماشینسازی آمریکا، روابطعمومی را جدی نگرفت، ورشکست شد.»
او تاکید کرد که روابطعمومی چشم بینای سازمانهاست: «روابطعمومی در عمق است. در سطح کار قرار نمیگیرد. تحقیق میکند. این تصور اشتباه است که مدیر سازمانی بگوید این پسرعموی من است بگذارمش روابطعمومی. روابطعمومی خوب میتواند در تصمیمسازی سازمان موثر واقع بشود. وقتی روابطعمومی توانا و کارساز است که فردی توانا آن را اداره میکند و این چنین سازمانی آینده خوبی خواهد داشت.»
سازمانها بدون مردم معنا ندارند
پس از سخنان کوتاه و مفید ساروخانی، پروفسور مهدی الوانی پدر مدیریت دولتی ایران دومین سخنران اجلاس بود که در جایگاه حاضر شد.
الوانی درباره مسئولیت اجتماعی مدیران در عصر حاضر صحبت کرد: «حکومت بدون مردم وجود ندارد. قدرت رسمی بیمعناست اگر قدرت اجتماعی پشتیبانش نباشد. دانشگاهها بدون دانشجو ساختمانی بیفایدهاند. اینکه یک ارگانی به عنوان روابطعمومی ارتباط را با جامعه فراهم بکند، حرف گزافی است، بدون جامعه اصلا آن ارگان معنا نمیدهد. جامعه عنصر هستی بخش است. بدون مردم، مگر یک حکومت با پلیس و ماموران اجتماعیاش می تواند دوام داشته باشد؟ تولیدی بدون مشتری مفهوم ندارد؟ بنابراین درباره روابطعمومی باید در ذهنمان تحول ایجاد بشود. مشتری مالک است. اینها نباشند ما برای چی اینجا جمع شدیم؟ این اصل را فهم نکردیم.»
الوانی با این مثالها به این نکته رسید که: «تعریف درستی از سازمان به دست ندادیم. تعریفی محدود و خودخواهانه و درونگرا. جامعه را ندیدیم. تعاریف نادرست به ما یاد دادند. کارمند بانک ولی نعمت شما نیست. شما نروید تعطیل است. یک تعدادی از موسسات آموزش عالی قارچ وار تعطیل شده، دانشجو ندارد. روابطعمومی را اینگونه ببینیم.»
وی ضمن تاکید بر ضرورت تحول افزود: «در آینده نوع نگاه به آموزش و تبلیغات به گونهای دیگری میشود. انسان دارد برده تکنولوژی میشود. انسانی که برای آزادی خود خونبها داده دارد آن را دو دستی تقدیم تکنولوژی میکند.»
الوانی تاکید کرد: «مسئولیت اجتماعی ما فراتر از پیرامون ماست. ایدهی استیلای انسان بر طبیعت که در باخترزمین (غرب) به طور جدی پی گرفته شد، این موضوع را نادیده گرفت که انسان خود جزئی از طبیعت است. معلوم است که این تصور استیلا بر طبیعت، با محیطزیست مغایرت پیدا میکند.»
آلودگی شهر تهران و ضعف روابطعمومی
پخش کلیپی درباره ضرورتهای جهانی توجه سازمانها به ایاسجی بهویژه محیطزیست نه به عنوان امری پیرامونی که به عنوان امری مربوط به کل کره زمین از جمله برنامههای جالب این اجلاس بود.
دکتر حسینعلی افخمی رییس گروه روابطعمومی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و رییس پنل این اجلاس نیز در میانبرنامه ضمن تاکید بر اینکه روابطعمومی مدیریت افکار عمومی نیست، بلکه هدایت افکار عمومی است، به موضوع آلودگی هوای تهران به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: «چه کسی پاسخگوست؟ اشاره به این مشکل شهر پایتخت حتی تا سال 88 در صداوسیما ممنوع بود! حالا هم اگرچه همه درباره آن حرف میزنند اما مشخص نیست چه کسی مسئولیت دارد؟»
نوع روابطعمومی پروفسور حسابی
مهندس ایرج حسابی رییس بنیاد پروفسور حسابی نیز از سخنرانان همین اجلاس بود و با درج خاطرات جالبی از منش و رفتار زندهیاد پروفسور حسابی، نوع روابطعمومی او را مثال زد: «حیوان خانگی داشتیم تا از کودکی یاد بگیریم در تعامل با دیگران باشیم.» حسابی خروس خانگیشان را مثال زد که وقتی مرد، دکتر حسابی برای آن خروس سنگ قبر گذاشت و روی آن به فرانسه نوشت مزار خروسی که ده سال با خواندنش دل اهل این خانه را شاد کرد.» او سپس این رفتار را الگویی برای شرایط امروز جامعه ایران دانست و افسوس خورد که یکی با ماشین ده میلیاردی در حال تردد است و نسبت به پیرامونش و اینکه آدم ها تا کمر در سطل زباله رفته اند تا بدین حد بی تفاوت!
او خاطرهی دیگری نیز از پدر تعریف کرد: «وقتی دید یکی از دانشجویان خوبش به خاطر شاگرد اول شدن تقلب کرده و قرار است از دانشگاه اخراج شود، جلوی این اخراج را گرفت اما در مقابل به توصیهی پدر این دانشجو که ارتشبد بود و حتی با پا درمیانی خود شاه هم راضی نشد تخلف این دانشجو نادیده گرفته شود و او را با یک ترم تعلیق تنبیه کرد.»
آینده روابطعمومی با ربات و هوش مصنوعی
سخنرانی دکتر احمد یحیایی ایلهای چهره ماندگار روابطعمومی نیز آخرین سخنرانی این بخش از اجلاس بود. او با نقد روحیه درونگرایی که ضد روابطعمومی است آغاز کرد و در ادامه انزوای ایران را ضد توسعه خواند و بر ضرورت پذیرش کثرتگرایی تاکید کرد.
نقش رباتها، هوش مصنوعی و سیستمهای الکترونیکی در روابطعمومی جهان سبز و بی آلودگی در آیندهی نزدیک از دیگر محورهای سخنان او بود.
جوایز صنعت روابطعمومی ایران
رونمایی از دو کتاب «روابطعمومی ایاسجی» و «دیجیتالسازی روابطعمومی» در کنار تقدیر از برگزیدگان بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابطعمومی بخش پایانی اجلاس بود.
همچنین جوایز روابطعمومی ایران اعطا شد به حسن عمیدی مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان تاثیرگذارترین فرد در حوزه روابطعمومی، به خاطر 25 سال تلاش برای راهاندازی مدرسه ارتباطات در کل کشور و مناطق محروم.
تقدیر از ولید آلبوناصر مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شرکت توسعه نیشکر صنایع جانبی و اعطای جایزه ملی روابطعمومی و جایزه ویژه انتشارت به او.
تقدیر از محمد جواد براتی احمدآبادی مدیر روابطعمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اعطای جایزه پایداری.
تقدیر از هدایت الله درخشنده ریاست روابطعمومی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و اعطای جایزه سرآمدی ای اس جی.
اعطای جایزه ویژه روابطعمومی به احمد فامیل دردشتی مدیرعامل محترم انجمن خیریه حضرت ابوالفضل (ع).
اعطای جایزه مدیریت ارتباطات الکترونیک به سیدمجتبی قدسی مدیر روابطعمومی بانک ملی ایران.
تقدیر از میثم مرادینیا مدیر روابطعمومی بانک صادرات ایران و اعطای جایزه کمپین روابطعمومی.
تقدیر از سیدنجیب حسینی مدیر امور حوزه مدیریت و روابطعمومی بانک شهر و اعطای جایزه مدیریت روابط رسانهای.
اعطای جایزه مدیریت انتشارات به بهزاد راجی مشاور ریاست و مدیرکل روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور.
جایزه ویژه برنامهریزی و مدیریت ارتباطات درونسازمانی به سیدعلی میرفخرایی رییس اداره کل روابطعمومی بانک توسعه تعاون.
جایزه ویژه مدیریت ارتباطات الکترونیک (سیستم اطلاعاتی امور روابطعمومی) به دکتر هادی کمریی مدیر روابطعمومی و بازار افزایی بانک آینده.
جایزه ویژه مدیریت رسانهای به سیداحمد قلعهنویی مدیر روابطعمومی شرکت آلومینای ایران.
جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به رضا صفریان مدیر روابطعمومی شرکت فولاد هرمزگان جنوب.
جایزه ویژه مسئولیت اجتماعی به مسعود زیدونی رییس روابطعمومی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز آغاجاری.
جایزه مدیریت برند به ابراهیم معنوی رییس روابطعمومی و اطلاعرسانی صندوقهای بازنشستگی،پسانداز و رفاه کارکنان صنعت نفت.
جایزه مسئولیت اجتماعی به روح الله قاسمیان رییس اداره کل روابطعمومی بانک قرضالحسنه مهر ایران.
جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی به علیداد واحدی مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس.
جایزه ویژه حامی محیطزیست به بهمن علیبخشی مدیر روابطعمومی شرکت بیمه سینا.
جایزه مدیریت روابط رسانهای به مهرداد فقیهیان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی فولاد سنگ مبارکه اصفهان.
جایزه رهبری فکری مسئولیت اجتماعی برای ابراهیم مولایی رییس انجمن روابطعمومی استان آذربایجان شرقی.
تقدیر از مقاله برتر نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی»
در آیین اختتامیه نخستین «اجلاس ملی مدیران روابطعمومی» از خانم اکرم محمدی نیکو دکتری جامعهشناسی اقتصاد و توسعه - پژوهشگر و مدرس دانشگاه و رییس روابطعمومی شرکت تامین نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی بانک مسکن و نویسنده مقاله هوش مصنوعی و صنعت روابطعمومی تقدیر بعمل آمد.
انتشار شماره 64 فصلنامه "کارگزار روابطعمومی" ویژه بهار 1402
شماره 64 فصلنامه "کارگزار روابطعمومی" ویژه بهار 1402 به صورت تمام رنگی به سردبیری مهدی باقریان منتشر شد.
این شماره از نشریه به دو پرونده «مسئولیت اجتماعی شرکتی» و «ایاسجی» اختصاص دارد.
- ایاسجی و فرصتهای روابطعمومی
در بخشی از «سخن آغازین» این شماره از مجله آمده است: «ایاسجی» (ESG) چارچوبی است که به ذینفعان هر شرکت و سازمانی کمک میکند بفهمند یک سازمان چگونه در حال مدیریت ریسکها و فرصتهای مرتبط با محیطزیست، جامعه و اقدامهای حاکمیتی است. ایاسجی به ما یادآور میشود که مسایل مرتبط با توسعه پایدار و متوازن فقط به موضوعهای زیستمحیطی محدود نمیشود و علاوه بر مسایل مرتبط با محیطزیست و جامعه به موضوعها و دغدغههای رایج بین مشتریان، تامینکنندگان و کارکنان نیز ارتباط پیدا میکند
تاکنون هیچگاه به اندازه الان فشارها در ارتباط با سیاستهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی و تاثیرگذاری آن بر تعیین اهداف و خواستهها زیاد نبوده و باعث نشده بود تا شرکتها و مشتریان و ذینفعان تا بدینحد و اندازه در این زمینه همسو و حساس باشند.
شواهد زیادی نشان میدهد که ابتکارهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی برای رشد کسبوکارها بسیار مهم هستند و همه اینها بر یک واقعیت ساده متکی است: مسایل ایاسجی برای مشتریان و مصرفکنندگان اهمیت دارد.
مصرفکنندگان، کسبوکارها را به عنوان عوامل تغییر حیاتی میبینند و اگر برند مورد علاقهشان در مسایل مربوط به ایاسجی کوتاهی کند، از خود واکنش منفی نشان میدهند.
از همینرو سال 2023 را میتوان نقطهی عطفی در تاریخ ایاسجی دانست و سالی طلایی در زمینه سرمایهگذاریهای زیستمحیطی، اجتماعی و حاکمیتی نامید بهطوریکه رسانهها نیز روی خوشی به خبرهای مرتبط با ایاسجی نشان دادند...»
- آیا روابطعمومیها مسئول رسیدگی به ایاسجی هستند؟
در این گفتگو دکتر «مارک وینر» مدیر عامل موسسه روابطعمومی و «تینا مک کورکیندیل» مدیر ارشد Public Relay و نویسنده «تکنولوژی روابطعمومی، دادهها و بینش» سؤالات سختی در مورد ارتباطات و پیامهای مربوط به ایاسجی (ESG) و منافع اجتماعی و نقش شرکتهای بزرگ و کوچک میپرسند.
- مسئولیت اجتماعی شرکتی در روابطعمومی چیست؟
ایجاد یک فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی امری مهم و کلیدی است و روابطعمومی سازمانها و شرکتها نقشی اساسی و حیاتی در ایجاد اعتماد عمومی نسبت به برندها بازی میکنند. بهطور کلی، رابطه بین روابطعمومی و مسئولیت اجتماعی شرکتی رابطهای ضروری است و شرکتها میبایستی گامهای حساب شدهای را در این زمینه بردارند که منعکس کننده اعتقادات و اولویتهای اخلاقی آنها باشد. در این میان، فعالان روابطعمومیبایستی خود را مهیای تعریف کردن داستان مسئولیت اجتماعی شرکتی برای مخاطبان مختلف به شیوهای صادقانه و شفاف نمایند و موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی را به عنوان یک تاکتیک بازاریابی پیگیری کنند.
بهطور کلی، هر گاه شرکتها اقدام به انتخاب استراتژیهای مسئولیت اجتماعی شرکتی مناسب و بر اساس دلایل درست کنند در واقع دست بهکارهایی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی خواهند زد که به آنها اعتقاد واقعی دارند و فقط بهدنبال اقدامات تبلیغی و نمایشی نخواهند بود چرا که تبدیل کردن مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک ابزار بازاریابی صرف نه تنها نمیتواند به بهبود وجهه و منزلت برندها کمکی کند بلکه میتواند اعتبار آنها را نیز زیر سوال ببرد.
“فصلنامه کارگزار روابطعمومی” از آبانماه ۱۳۸۰ با روش تحلیلی- آموزشی و انتقادی، در دبیرخانه هیئت نظارت بر مطبوعات ثبت شده و در تلاش است تا با فراهم آوردن بستری مناسب جهت چاپ مقالات علمیعرصه «روابطعمومی»، گام مؤثری در غنای ادبیات روابطعمومی ایران بردارد.
این فصلنامه علمیتخصصی پذیرای مقالات اساتید، پژوهشگران، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان در حوزه روابطعمومی و ارتباطات است.
انتهای پیام/
|