شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- کتاب استراتژی در فرهنگ و رسانه تازهترین انتشارات دفتر مطالعات برنامهریزی رسانهها به تألیف محمدمهدی انصاری و وحید خاشعی که در زمینه تدوین استراتژی، تعیین خطمشی و سیاستگزاری عمومی می باشد روانه بازار شده است.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها این کتاب در قطع وزیری، 296 صفحه و شمارگان 2000 نسخه به قیمت 14000 هزار تومان در شهریور ماه 1392 منتشر شد.
ناشر کتاب در یادداشت خود آورده است با توجه به نیاز سازمانهای فرهنگی برای تدوین استراتژی، تعیین خطمشی و سیاستگزاری عمومی تدوینکنندگان استراتژیهای رسانهای توجه خود را بر محیط و عملکرد ]این دسته از[ سازمانها معطوف کردهاند و الگوهایی پیشنهادی، ارائه میدهند که با صنعت رسانه و مقتضیات آنها و بر اساس الگوهای منطقی مکتب سازمانهای صنعتی سازگار باشد.
بنا بر دیدگاه مولفان، کتاب استراتژی در فرهنگ و رسانه تلاشی است برای بازنمایی مفهوم استراتژی در صنایع فرهنگ و رسانهای، نشان دادن راهکارهای فراروی مدیران رسانهها برای سیاستگزاری و تعیین خطمشیهای عمومی با هدف افزایش کار این بهرهوری بیشتر.
کتاب استراتژی در فرهنگ و رسانه در پنج فصل و به ترتیب عنوان: صنعت فرهنگ و رسانه؛ مبانی سیاستگزاری فرهنگی و رسانهای؛ خطمشیگزاری عمومی؛ استراتژی و رسانه و استراتژی در صنایع رسانهای جهانی تنظیم و تدوین شدهاند.
موضوعاتی همچون صنعت فرهنگ رسانه، رسانههای سنتی و نوین و گروههای رسانهای از جمله مباحثی هستند که در فصل نخست مورد بررسی قرار گرفتهاند. فصل دوم نیز به مداقه درباره دیدگاههای مرتبط از افلاطون تا امروز پرداخته و الگوهای متفاوت شکل گرفته به بستر اندیشهها را ارائه کرده است.
خطمشی عمومی، نقشها و ویژگیها، انواع و سبکهای، تغییرهای خطمشیها، اندیشهها و الگوهای مرتبط، تصمیمگیریها و الگوهای تصمیمگیری و ارزشیابی و ... در فصل سوم پرداخته و بررسی میشوند.
مباحث مربوط به استراتژی، نقشها و حوزهها، تفکرها، تحلیلها ، تصمیمها، فرهنگ و مدیریت، مکاتب و کارکردهای استراتژیک محتوای فصل چهارم را در برگرفتهاند.
فصل پنجم نیز بایک فهرست غنی از مجموعه استراتژی در صنایع رسانهای جهانی به رسانههای نوشتاری از کتاب گرفته تا روزنامه و اینترنت، چالشها و فرصتها، دانش رسانهای نقشها و بازار، مدیریت و درآمد، فناوریهای نوین در عرصه رسانه میپردازد و با ورود به مباحث مربوط به دنیای دیجیتال ویژگلیها، پیشرفتها و نقشها و کارکردهای مربوط را از موسیقی گرفته تا رسانههای دیجیتال و اینترنت، بازیها و... را برای خواننده واکاوی و عرضه نموده است.
پایان بخش کتاب مجموعه ای از جدول های ارزیابی از فرصت ها و چالشهای مربوط به این بخش است که نتیجه بررسی عملکرد حوزههای مربوط به رسانه هستند.
کلید واژهها: استراتژی در رسانه و فرهنگ، استراتژی در سازمانهای فرهنگی، صنعت فرهنگ رسانه، سیاستگزاری و تعیین خطمشیهای عمومی در رسانه، استراتژی در صنایع رسانهای جهانی، تصمیمگیری در رسانه، مدیریت در رسانه
|