شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران روابطعمومی استانی و ستادی با بیان اینکه مساله روابطعمومی باید مساله مخاطبان شود، گفت: کار اصلی یک روابطعمومی قوی، گفتمان سازی، تبیین، تصمیم سازی و اولویت دادن است، روابطعمومی قوی روابطعمومی است که روایت اول را می گوید و دستور کار می دهد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در گردهمایی مدیران و مسئولان روابطعمومی حوزه های استانی و ستادی وزارت آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزاری شد و به طور زنده برای ۷۳۲ مدیر روابطعمومی مناطق در حال پخش است، گفت: ویژگی یک دستگاه و سازمان، سیستمی و زنده بودن آن است، لذا دستگاه آموزش و پرورش باید به طور سیستمی و با پویایی وظایف خود را انجام دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قوه بینایی هر سازمانی، روابطعمومی است و نقش بسیار کلیدی در فعالیت ها دارد، گفت: هماهنگی و زنده بودن در دستگاه بزرگی مانند آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد، اما هماهنگی یک موضوع بیرونی نیست بلکه یک موضوع گفتمانی و روندی است.
وی با طرح این پرسش که آیا در دستگاه بزرگ آموزش و پرورش با بیش از ۸۵۰ روابطعمومی، هماهنگی وجود دارد، گفت: باید در اولین گام، تمامی روابطعمومی ها به عنوان اجزای یک سیستم با هم هماهنگ شود. معتقدم اگر فقط روابطعمومی نظام تعلیم و تربیت باهم هماهنگ عمل کنند، هیچ غیرممکنی در مقابل پیشرفت نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه روابطعمومی در کل کشور متناسب با ساختارهای نوین و جدید، می تواند روابط بیرونی را متحول کند، گفت: امروز رسانه های غیر رسمی قدرت بالایی نسبت به رسانه های رسمی دارند؛ لذا باید جهاد تبیین و اولویت سازی در صدر کارها قرار گیرد. یکی از اشکالات روابطعمومی تمرکز بر اخبار مدیران است. کار اصلی یک روابطعمومی قوی، گفتمان سازی، تبیین، تصمیم سازی و اولویت دادن است، روابطعمومی قوی، روابطعمومی است که روایت اول را می گوید و دستور کار می دهد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: روابطعمومی یک فرد یا مدیر نشوید و فقط بر اخبار تمرکز نکنید، روابطعمومی باید جریان سازی و تصمیم سازی کند و دو قاعده مهم اولویت سازی، دستور کار سازی و روایت اول را در اختیار بگیرد.
صحرایی با بیان این که هیچ تحولی بدون گفتمان سازی، امکان تحقق ندارد، اظهار کرد: دستگاهی موفق است که در هر اقدام تحولی، یک پیوست رسانه ای را پیش تر ارائه کرده باشد. این گفتمان سازی در بیان دقیق تر، همان جهاد تبیین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امروز در کنار دنیای واقعی، یک دنیای مجازی داریم که روابط در آن فضا کاملا متفاوت است، افزود: سه رویکرد برای روابطعمومی در مواجهه با پدیده ها وجود دارد؛ رویکرد واکنشی که رویکرد غالب بیشتر روابطعمومی ها است. رویکرد دوم، رویکرد کنش گرا است که روایت اول را می گوید. رویکرد سوم، رویکرد پیش دستانه است که به پیش بینی وقایع و اتفاقات می پردازد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیر روابطعمومی مدیر زمان و لحظه نباید باشد و نسبت به همه اتفاقات جلوتر باشد.
وی اظهار کرد: مساله روابطعمومی باید مساله مخاطبان باشد، مدیر موفق مدیری است که مساله دستگاه خود را به مساله بالاتر تبدیل کند، لذا زمانی موفق هستیم که آموزش و پرورش را مساله اول کشور تبدیل کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تحول با تغییر ساختار امکان ندارد؛ لذا داشتن شبکه ای از افراد، تحول ایجاد می کند. معیار برای قوی بودن یک روابطعمومی، داشتن شبکه برای اطلاع رسانی سریع تا کف مدرسه و کلاس درس است.
وی اظهار کرد: هماهنگی، سازگاری، پویایی و زنده بودن، گفتمان سازی فعال در حوزه تعلیم و تربیت و راهبرد کلیدی روایت اول و تعیین دستور کار، جهاد تبیین و دانستن قواعد جنگ نرم، کلیدهای اصلی موفقیت ما است.
صحرایی اضافه کرد: باید مدیریت پیش بینانه، پیش دستانه و فعال در اختیار باشد، کنشگر باشیم، شبکه داشته باشیم و مساله آموزش و پرورش را به مساله اول مسئولان تبدیل کنیم.
|