معرفی کتاب: کاربرد فنون رسانهای در روابطعمومی
نویسنده: سیدشهاب سیدمحسنی
لینک فروشگاه: https://kpri.ir/?p=10801
مقدمه
ارتباط با رسانهها یکی از مهمترین و حساسترین وظایف و ماموریتهای برون سازمانی واحدهای روابطعمومی را تشکیل میدهد. از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامهها، سیاستها و اقدامات سازمانها در راستای افزایش آگاهیهای عمومی و روشنگری افکار عمومی فراهم میآید.
یکی از مشکلاتی که همواره ماموریت خطیر اطلاعرسانی روابطعمومیها را از طریق رسانهها (رادیو، تلویزیون، روزنامهها، نشریات تخصصی، خبرگزاریها، سایتهای خبری و ...) با محدودیت روبرو میسازد عدم شناخت و تسلط بسیاری از روابطعمومیها با اصول حرفهای ارتباط و تعامل با رسانهها و همچنین عدم بهرهگیری علمی و تخصصی در تهیه و تنظیم انواع قالبهای فنون رسانهای (خبر، گزارش خبری، مصاحبه، بیانیه و اطلاعیه، یادداشت، مقاله، جوابیه و ...) است.
وجود این ضعف حرفهای و ساختاری معمولاً فرصتهای اطلاعرسانی و رسانهای بی نظیر و رایگانی را از واحدهای روابطعمومی در ارتباط با رسانهها سلب میکند. این در حالی است که با آشنایی و تسلط تیم مدیریتی و کارشناسی روابطعمومی در بخش ارتباط با رسانهها با اصول و فنون رسانهای میتوان از این فرصت و قابلیتهای بالای خبری و تحلیلی اطلاعرسانی از طریق رسانههای جمعی نهایت استفاده و بهرهبرداری را به عمل آورد. لذا این نوشتار سعی بر آن دارد که به زبانی ساده، روان و کاربردی به مهمترین فنون رسانهای که میتواند مورد استفاده واحدهای روابطعمومی سازمانها و دستگاهها قرار گیرد پرداخته و آنان را با آخرین یافتههای این حوزه آشنا سازد.
در این مجموعه تلاش شده تا حد امکان از مباحث حاشیهای، نظری و تئوریپردازی فاصله گرفته و بتواند مهمترین و کاربردیترین اصول و فنون رسانهای مورد نیاز روابطعمومیها را به شکل عینی تبین و فرایند آن را تشریح کند.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: روابطعمومی و فنون رسانهای
اصول خبرنویسی
- تعریف خبر
- مفاهیم اساسی در خبر
- عناصر خبری
- ارزشهای خبری
- سبکهای خبرنویسی
- شناخت لید و انواع آن
- شناخت تیتر، انواع و اشکال آن
- شیوهها و راههای کسب خبر
- انواع خبر تولیدی
- فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی خبر
- مدل فرایند تولید، انتشار، بازتاب و اثربخشی خبر
- سخت خبر و نرم خبر
- خبرنویسی الکترونیکی
- خبر نویسی برای رادیو
- خبرنویسی برای تلویزیون
- نمونه خبر
- فرم خبر
- فرم ارزیابی خبر
اصول گزارش نویسی
- تعاریف و مفهوم گزارش
- ویژگیهای گزارش
- ساختار گزارش
- محتوی گزارش
- زبان مخاطب گزارش
- مراحل و فرایند تهیه گزارش
- شیوههای گزارش نویسی
- انواع گزارش از لحاظ شکل و محتوای
- انواع گزارش در روابطعمومی
- مدل فرایند تهیه، انتشار و اثربخشی گزارش
- فرم ارزیابی گزارش
تهیه و انتشار بیانیه
- فرم ارزیابی بیانیه
تهیه مقالهها، تحلیل و تفسیر
- فرم ارزیابی مقاله
آگهی مطبوعاتی و تیزر رادیو و تلویزیونی
- فرم ارزیابی آگهی
- فرم ارزیابی تیزر تلویزیونی
مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی
- فرایند ترتیب دادن مصاحبه
- مدل فرایند برگزاری مصاحبه
- فرم ارزیابی مصاحبه
برنامههای رادیویی و تلویزیونی
- فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
- مدل فرایند شرکت مدیران و کارشناسان در برنامهها
تولید فیلم و سریال
- فرم ارزیابی فیلم
سفر رسانهای
- فرایند برگزاری سفر رسانهای
- مدل فرایند برگزاری سفر رسانهای
- فرم ارزیابی سفر رسانهای
پاسخگویی به رسانهها
- فرایند پاسخگویی به رسانهها
- مدل فرایند تهیه و ارسال جوابیه و پاسخگویی به رسانهها
- نمونه جوابیه ارسالی
- فرم ارزیابی جوابیه
پوشش خبری و تصویری مراسم و برنامهها
- فرایند پوشش خبری و تصویری مراسم
- مدل فرایند پوشش خبری
- فرم ارزیابی مراسم و برنامهها
میهمانی رسانهای
پایش رسانهای
فصل دوم: روابطعمومی و فنون نوین رسانهای
وب سایت خبری
- فرم ارزیابی سایت خبری
تولید و ارسال پیامک
وبلاگنویسی
پادکست
وادکست
اتاق خبر آنلاین
ویدیو کنفرانس
پست الکترونیک
فصل سوم: روابطعمومی و اثربخشی فنون رسانهای
اثربخشی فنون رسانهای
تعیین سیاستهای اطلاعرسانی
مخاطبپژوهی
تولید پیام رسانهای
مخاطبشناسی رسانهای
ارزیابی اثربخشی رسانهای
نتیجهگیری
مدل اثربخشی فنون رسانهای
منابع و ماخذ
واژهنامه تخصصی (روابطعمومی و رسانه)
|