غلامرضا شمس ناتری
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || کمتر از بیست روز دیگر به زمان فرا رسیدن روز ارتباطات و روابطعمومی در کشور باقی نمانده است.
در طی یکسال گذشته از ۲۷اردیبهشت سال ۱۴۰۱تا امسال برای روابطعمومیها خصوصا دولتی چه چیزی تغییر کرده است؟!
به چه میزان مشکلات روابطعمومی مرتفع گشت و به چه میزان اعتبار برای سرپا نگاهداشتن آن تخصیص داده شد؟!
آیا ردیف اعتباری مشخص از سوی دولت برای روابطعمومیها اختصاص یافت یا خیر؟!
چند دوره آموزشی و سمینار مهم پژوهشی برگزار شد و چه تعداد نیروی کارشناسی به بدنه روابطعمومیها تزریق شد؟
همه این سوالات و سوالات مشابه آن در ذهن فعالان روابطعمومی رژه میرود و جوابی شاید نتوان برای آن یافت!
در این یکسال گذشته هر مسوولی از هر رسانه و تریبونی بر تقویت روابطعمومی و ایضا نقش بیبدیل آن در اطلاعرسانی و غیره بسیار سخن گفت و شاید تیتر برخی پایگاههای خبری و ... نیز شده است اما در بطن روابطعمومی چه اتفاقی روی داد و به چه منزلت و جایگاه والایی دست یافت.
روابطعمومی همچنان مظلومانه و بیپناه بر رسالت خود پای میفشارد تا از غافله عقب نماند.
اگر به سخنرانیها و پیامهای سال گذشته بنگریم جملات پر طمطراق بسیار گفته شد و بر لزوم نگاه جامع به روابطعمومی تاکید شد.
در همین رسانه و سایر رسانهها اخبار گوناگونی از مسوولان در این ارتباط منعکس شد ولی اینکه برای مهم دانستن روابطعمومی چه مقدار آستین بالا زده شد را میبایست از همان مسوولان ذیربط جویا شد.
زمانی روابطعمومی در امور خطیر خود موفق خواهد بود که مدیر سازمان قویا چون کوهی پشت روابطعمومی بایستد و تمام قد از اهداف و برنامههای آن که اهداف غایی سازمان است دفاع نماید.
اگر چنین نباشد روابطعمومی در بزنگاهها و در تلاطم بیاعتباری مالی و سایر بیمهریها به خطر خواهد افتاد و به ساحل نجات نخواهد رسید.
به عنوان فردی که از برخی از مدیران دستگاه نسبت به روابطعمومی بیمهریها دیدم امیدوارم خوانندگان این سطور در این مدت باقی مانده برای ارج و قرب روابطعمومیهای تحت امر از هم اکنون طرحی نو در اندازند تا این مشعل، همیشه فروزان و فروزنده بماند و با رویکردی مناسب و دور اندیشی زمینه رفع مشکلات روابطعمومی را از حیث مالی و نیروی انسانی مورد نیاز بر طرف سازند.
به نظر می رسد دولت کریمه هم با ایجاد بانک اطلاعاتی از روابطعمومیهای دستگاههای اجرایی از وزارتخانه تا ادارات جز امور مربوط به این بخش را رصد کرده تا نقاط مثبت و منفی روابط عمومیها مشخص شود و با برنامهریزی میانمدت و درازمدت موجبات ارتقای روابطعمومی را فراهم سازد.
|