شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || شرایط امروزه جامعه ما به گونه ای است که فضای مجازی یکی از دسترس ترین،آسان ترین و در عین حال آزادترین شبکه ها برای دستیابی به آخرین اطلاعات و خبر در دنیای کنونی است؛ دنیایی که مردم را از نشستن پای ماهواره به پناه بردن به گوشی موبایل رهنمون کرد تا در همه وقت و همه جا در دسترس باشد؛ همان دهکده جهانی که سالها پیش مارشال مک لوهان آن را پیش بینی کرده بود.
در چنین فضای لایتناهی روابطعمومیها برای گردش و سرعت در اطلاعرسانی می بایست سرتا پا مجهز و بهروز باشند تا از این قافله عقب نمانند.
هر گونه غفلت از این فضا و مخاطب گریزی سبب می شود دودش ابتدا به چشم خود روابطعمومیها فرو رفته و از تعداد مخاطبانشان کاسته شود.
اما هر چه این فضا امکان دستیابی را تسهیل می کند،نباید از بهروزرسانی وبگاه و سایت خبری سازمانی غافل ماند.
شاید برخی از روابطعمومیها تصور می کنند که الا و باید مخاطبان خود را با چند سطر نوشته و چند عکس کلاژ شده از طریق فضای مجازی مطلع و آگاه سازند که به نظر راقم این سطور کاری خطا و اشتباه است.
علت آن که اطلاعرسانی از طریق سایت می طلبد حرفهییتر رفتار کرد و برای خبر تیتر، لید و ...تهیه نمود و با تامل بیشتری نسبت به بارگذاری خبر با عکس مناسب اقدام کرد.
از آنجا که در چندین کانال و گروه روابطعمومی عضو میباشم هر روز با این قضیه آشنا هستم که روابطعمومیها سعی دارند تمام وقت خود را صرف اطلاعرسانی در فضای مجازی نمایند. آفت این کار در وهله نخست آن است که مجالی برای تامل در تهیه خبر و عکس مناسب نمیگذارد و فرد شاغل در روابطعمومی سعی میکند عکس خود را با گوشی گرفته و چند جملهیی به اختصار نوشته و آن را منتشر نماید.
در حالی که این رویه باعث می شود روابطعمومی از تهیه خبر دقیق و جامع برای مخاطب دوری جسته و نگاه حرفه یی به خبر نداشته باشد.
رقابت روابطعمومیها در این زمینه مثال زدنی است و سعی دارند هر نوع مطلبی را ولو ارزش خبری نیز نداشته باشد به خورد مخاطب داده و نشر دهند.
فضای مجازی هر قدر مهم باشد ولی روابطعمومیها نباید خود را برای اینگونه اطلاعرسانیهای آبکی به آب و آتش زنند و برای خوشایند مدیران خودزنی کنند.
یک روابطعمومی هوشیار و آگاه باید سعی کند اخبار سازمان خود را از طریق وبگاه و سایت منتشر نماید و با ارزشگذاری در ارزشهای خبری لینک خبر را در فضای مجازی قرار داده تا هم مخاطبان با سایت آشنا شوند و هم رسانه ها به عنوان منبع خبری قابل اطمینان از آن بازدید و بهره جویند.
در چنین صورتی است که روابطعمومیها می توانند نگاه حرفه یی و خلاقانه به اطلاعرسانی داشته و از ارسال و نشر خبرهای فاقد ارزش های خبری بر حذر باشند.
|