نویسندگان :
مجید اسماعیلپور
یونس جعفرپور
ستادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران، بوشهر
majidesmailpour@yahoo.com
کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران، بوشهر
younesjafarpoor@gmail.com
چکیده
به کارگیری فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در همه ابعاد شرکتها و سازمانها نفوذ کرده است و بویژه در فعالیتهای بازاریابی شرکتهای تجاری کاربردهای بسیار وسیعی داشته است. در شرایط رقابتی امروزی شرکتهای تجاری، تجارت به شیوهی سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و تجارت الکترونیک به عنوان یکی از استراتژیهای بازاریابی شرکتها به شدت مطرح گردیده است. شرکتهایی که در این زمینه کوتاهی نمایند، به زودی از صحنه رقابت حذف خواهند گردید. به این دلیل که تجارت الکترونیک اصلیترین ابعاد فعالیتهای بازاریابی شرکتها را تحت تاثیر قرار داده و شرکتی که به طور وسیعتر و موثرتری از آن بهرهمند شود به نوعی مزیت رقابتی دست خواهد یافت. این مقاله در پی شناسایی و تشریح مهمترین کاربردهای تجارت الکترونیک در بعد فعالیتها و عملکرد بازاریابی شرکتها است که با مروری بر منابع مربوط به موضوع، به چند کاربرد مهم از جمله خدمات مشتری، ترویج محصول، فروش و توزیع، طراحی و تولید محصول، تبلیغات و خدمات پس از فروش دست یافته است که در ادامه مقاله توضیح داده شده است.
واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، بازاریابی
مقدمه
تجارت الکترونیک (E-Coomerce)، خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق سیستمهای الکترونیکی همانند اینترنت است (هالیم و همکاران ، 2003). بنابر تعریفی دیگر تجارت الکترونیک شامل فرایندهای مستقیم و غیرمستقیم مربوط به خرید، فروش و تجارت محصولات، خدمات و اطلاعات، از طریق شبکههای کامپیوتری، همانند اینترنت است. تجارت الکترونیک را از چهار بعد میتوان تعریف کرد؛ الف) بعد ارتباطی: تجارت الکترونیک اطلاعات و پرداخت محصولات/خدمات را از طریق خطوط تلفن، شبکههای کامپیوتری یا هر وسیله الکترونیکی دیگر، ارسال میکند. ب) بعد فرایند تجاری: تجارت الکترونیک بکارگیری تکنولوژی برای خودکار کردن تعاملات تجاری و جریان کارهای سازمان است. ج) بعد خدمات: تجارت الکترونیک ابزاری برای خواستههای شرکت، مشتریان و مدیریت در کاهش هزینههای خدمات و در عین حال بهبود کیفیت محصولات و افزایش سرعت ارائه خدمات، است. د) بعد آنلاین: تجارت الکترونیک توانایی خرید و فروش محصولات و اطلاعات را از طریق اینترنت و سایر خدمات آنلاین ایجاد میکند (گوناسکاران و همکاران ، 2002). رشد سریع مبادله الکترونیکی اطلاعات و توسعه ارتباطی در سالهای اخیر افقهای تازهای بر روی بخش تجارت گشوده است. امروزه فعالیتهایی همانند شناسایی شرکای تجاری، برقراری ارتباط با خریداران و فروشندگان، معرفی محصولات و خدمات جدید، دستیابی به بازارها و تامین منابع و کالاها با کمک تجارت الکترونیکی با کارایی بیشتر و هزینه کمتری انجام میشوند (هژبر کیانی و طایفی، 1385). بازاریابی الکترونیکی، توانایی بالقوه برای متحول کردن همه صنایع در قرن 21 دارد. اینترنت شکل جدیدی از خرده فروشی است و خردهفروشان با اشکال جدید ارتباط با مشتری روبرو هستند (مایکل و لانج ، 2002). قصد آنها ایجاد کانالهای جدیدی برای دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان است. بعلاوه موانع تجاری اندک برای ورود به خردهفروشیهای آنلاین منجر به رقابت بیش از حد شده است (سو و همکاران ، 2009).
در این مقاله با مروری بر منابع مربوط به موضوع در پی شناسایی مهمترین کاربردهای تجارت الکترونیک در فعالیتها و عملکردهای بازاریابی شرکتها هستیم، که در ادامه مقاله به تشریح و توضیح آنها میپردازیم.
منبع: http://marketingarticles.ir/
|