درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 18:02   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5149صفحه نخست » جمعه، 22 شهریور 1392 - 19:36
نقش و کاربردهای تجارت الکترونیک در فعالیت‌های بازاریابی
  

نویسندگان :

مجید اسماعیل‌پور

یونس جعفرپور

ستادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران، بوشهر
majidesmailpour@yahoo.com

کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ایران، بوشهر

younesjafarpoor@gmail.com

 

چکیده
به کارگیری فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در همه ابعاد شرکت‌ها و سازمان‌ها نفوذ کرده است و بویژه در فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌های تجاری کاربردهای بسیار وسیعی داشته است. در شرایط رقابتی امروزی شرکت‌های تجاری، تجارت به شیوه‌ی سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و تجارت الکترونیک به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌ها به شدت مطرح گردیده است. شرکت‌هایی که در این زمینه کوتاهی نمایند، به زودی از صحنه رقابت حذف خواهند گردید. به این دلیل که تجارت الکترونیک اصلی‌ترین ابعاد فعالیت‌های بازاریابی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و شرکتی که به طور وسیع‌تر و موثرتری از آن بهره‌مند شود به نوعی مزیت رقابتی دست خواهد یافت. این مقاله در پی شناسایی و تشریح مهم‌ترین کاربردهای تجارت الکترونیک در بعد فعالیت‌ها و عملکرد بازاریابی شرکت‌ها است که با مروری بر منابع مربوط به موضوع، به چند کاربرد مهم از جمله خدمات مشتری، ترویج محصول، فروش و توزیع، طراحی و تولید محصول، تبلیغات و خدمات پس از فروش دست یافته است که در ادامه مقاله توضیح داده شده است.


واژگان کلیدی: تجارت الکترونیک، بازاریابی

 
مقدمه
تجارت الکترونیک (E-Coomerce)، خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق سیستم‌های الکترونیکی همانند اینترنت است (هالیم و همکاران ، 2003). بنابر تعریفی دیگر تجارت الکترونیک شامل فرایندهای مستقیم و غیرمستقیم مربوط به خرید، فروش و تجارت محصولات، خدمات و اطلاعات، از طریق شبکه‌های کامپیوتری، همانند اینترنت است. تجارت الکترونیک را از چهار بعد می‌توان تعریف کرد؛ الف) بعد ارتباطی: تجارت الکترونیک اطلاعات و پرداخت محصولات/خدمات را از طریق خطوط تلفن، شبکه‌های کامپیوتری یا هر وسیله الکترونیکی دیگر، ارسال می‌کند. ب) بعد فرایند تجاری: تجارت الکترونیک بکارگیری تکنولوژی برای خودکار کردن تعاملات تجاری و جریان کارهای سازمان است. ج) بعد خدمات: تجارت الکترونیک ابزاری برای خواسته‌های شرکت، مشتریان و مدیریت در کاهش هزینه‌های خدمات و در عین حال بهبود کیفیت محصولات و افزایش سرعت ارائه خدمات، است. د) بعد آنلاین: تجارت الکترونیک توانایی خرید و فروش محصولات و اطلاعات را از طریق اینترنت و سایر خدمات آنلاین ایجاد می‌کند (گوناسکاران و همکاران ، 2002). رشد سریع مبادله الکترونیکی اطلاعات و توسعه ارتباطی در سال‌های اخیر افق‌های تازه‌ای بر روی بخش تجارت گشوده است. امروزه فعالیت‌هایی همانند شناسایی شرکای تجاری، برقراری ارتباط با خریداران و فروشندگان، معرفی محصولات و خدمات جدید، دستیابی به بازارها و تامین منابع و کالاها با کمک تجارت الکترونیکی با کارایی بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌شوند (هژبر کیانی و طایفی، 1385). بازاریابی الکترونیکی، توانایی بالقوه برای متحول کردن همه صنایع در قرن 21 دارد. اینترنت شکل جدیدی از خرده فروشی است و خرده‌فروشان با اشکال جدید ارتباط با مشتری روبرو هستند (مایکل و لانج ، 2002). قصد آنها ایجاد کانال‌های جدیدی برای دست‌یابی به تعداد زیادی از مشتریان است. بعلاوه موانع تجاری اندک برای ورود به خرده‌فروشی‌های آنلاین منجر به رقابت بیش از حد شده است (سو و همکاران ، 2009).
در این مقاله با مروری بر منابع مربوط به موضوع در پی شناسایی مهمترین کاربردهای تجارت الکترونیک در فعالیت‌ها و عملکردهای بازاریابی شرکت‌ها هستیم، که در ادامه مقاله به تشریح و توضیح آنها می‌پردازیم.

منبع: http://marketingarticles.ir/

   
  

فايل ها الصاقي:

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟


  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی


  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است


  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد