درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 16:38   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51371صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 9 بهمن 1401 - 12:54
روابط‌عمومی؛ آنچه که باید، آنچه که هست
نعمت اله آرمان‌نیا، کارشناس روابط‌عمومی‌‌ - حق با روایت سومی است که روابط‌عمومی‌‌ را نه صرفاً دولت‌مدار و نه فقط شخص‌محور می‌داند. بلکه شالوده روابط‌عمومی‌‌ را ارتباطات انسانی و مردم‌سالاری و پاسداری از مصالح عمومی قلمداد می کند، "روابط‌عمومی‌‌ اصالت انسانی".
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| مدتی است که واژه روابط‌عمومی‌‌ دوباره بر سر زبانها افتاده و در فضای رسانه ها طرح می شود.

عده ای معترف به تنزل روابط‌عمومی‌‌، تقصیر‌ کم کاری ها، بی عملی ها و حتی بحران های اجتماعی را بر گردن خود متصدیان روابط‌عمومی‌‌ ها انداخته و معتقدند آنها در حق دولت ظلم می کنند و پیام کارها و اقدامات دولت را اطلاع نمی دهند. عده ای دیگر دولت و مدیران را مقصر می دانند که حمایت، اعتقاد و توجهی به روابط‌عمومی‌‌ ندارند.  هر دو گروه بر پایین بودن جایگاه اداری و بی عملی روابط‌عمومی‌‌ ها در سالهای اخیر صحه می گذارند. اما نقطه تقصیر کجاست؟

با استناد به کتاب "مدیریت روابط‌عمومی‌‌"(حسن نصیری)"، تاریخچه شکل گیری
روابط‌عمومی نشان می دهد که فلسفه آن مغفول مانده است. داستان روابط‌عمومی‌‌ در سالهای دهه ۱۸۹۰ در آمریکا آغاز شد. آن زمان بسیاری از شرکتها، اعتبار و کارکرد خود را از دست داده بودند. چون بدون توجه به منافع مردم، صرفاً دنبال سود بودند. به عنوان مثال، "وندربیت" رئیس راه آهن مرکزی نیویورک در پاسخ به پرسشی در باره برنامه قطارها، گفته بود: "مردم، جهنمی و مستحق عذابند". همین جمله، خشم مردم را برانگیخت و او به نماد "سیاست مدارِ دزد" تبدیل شد.

در همین ایام، روزنامه نگاران، تقلب تراستها و شرکتهای بزرگ را افشا می کردند. شرکتها و کارخانجات ضررده شده بودند. لذا دولت برای کسب حمایت عموم، سراغ مشورت با کارگزاران روابط‌عمومی‌‌ رفت.

در ادامه، بحثِ تضمین احترام به آزادی افراد و مردم مطرح شد و اینجا بود که "ایوی لی" اساس روابط‌عمومی‌‌ را تدوین کرد؛ او چشم انداز راه آهن را به روابط‌عمومی‌‌ تغییر داد. سیاست های پنهان کارانه را به سیاست های باز برگرداند و معتقد بود با سیاستِ پرده پوشی و سکوت یا مبالغه نمی توان کاری از پیش برد.

کم کم شرکتها از تحقیق درباره خودشان استقبال و بر ارائه اطلاعات به مردم تاکید کردند.

این فلسفه، با روی آوردن به شرح وفادانه امور و برداشت های محافظه کارانه و مداراگرایانه روابط‌عمومی‌‌ منافات دارد. روابط‌عمومی‌‌ اگر قرار است فایده ای داشته باشد، باید معرفت پرور و انتقاد کننده باشد. وظیفه روابط‌عمومی‌‌ آن است که در جستجوی راه حل مسائل باشد و همانا تقش مدعی مردم و وکیل مدافع سازمان را بازی کند.


به عبارتی، روابط‌عمومی‌‌ را باید از چنگال تصمیم گیران سیاسی و سازمانی و صاحبان قدرت وارهاند. این چنین است که آوازه گری و اشتهارطلبی با فلسفه روابط‌عمومی‌‌ در تضاد است و بدین ترتیب مکتب "استقلال کارگزاران" روابط‌عمومی‌‌ شکل می گیرد.
در این مکتب، نواندیشی، پرسشگری و پاسخگویی مبنای کار است. به علاوه، هدایت و راهنمایی حکومت از سوی مردم، حق سخن گفتن و اعتراض معقول به دولت، اجتناب از گرامیداشت دروغین، طرفیت، ناآگاهی مردم، نقادی اندیشه ها، نهی از منکر، دوری از تقیه، و ترجیح عدالت بر مصلحت، از اصول آن است(به نقل از کتاب فلسفه روابط‌عمومی‌‌ کاربردی، مهدی باقریان).

تعریف شناخته شده و مقبولی که از روابط‌عمومی‌‌ وجود دارد، همانا تلاش آگاهانه برای عمل به مسئولیت اجتماعی است. روابط‌عمومی‌‌ ماجرای اندیشه "انسانهای عاشق" است؛ مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است (اطلاع یابی و اطلاع رسانی).

از نظر یکی از اساتید و پیشکسوتان ارتباطات (مهدی محسنیان راد)، روابط‌عمومی‌‌ باید از یک سو رصدکننده ستم در طول حیات سازمان خود و از سوی دیگر تسهیل‌کننده کارکرد رسانه‌ها باشد. در نتیجه نقش ارائه‌دهنده داده (‌Data) و اطلاعات(Information) به رسانه‌ها را ایفا می کند، نه ارسال‌کننده پیام(Message). همین امر سبب خواهد شد که روابط عمومی‌ها نه پروپاگاندیست‌های قدرت، بلکه عامل پیشگیری در ستم به مردم و ستم به سازمان خود باشند!

در بیان دو استاد دیگر ارتباطات( حمید شکری و حسین امامی)، روابط‌عمومی‌‌، مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی است. ارتباط نه با انتقال اطلاعات و پیام، بلکه با "درک" آنها معنا پیدا می کند. اطلاع رسانی و تبیینِ یکطرفه، بی فایده است. این اسمش پروپاگاندا است.
آنها می گویند: مردم با استفاده از رسانه های نوین، آگاهتر شده اند. لذا لازمه همه اینها، شنیدن صدای مردم است. دولت هر وقت شنید و بعد تغییرات را انجام داد، آن وقت اطلاع رسانی و تبیین انجام می شود.

در پایان، با شواهد و قراین فوق به نظر می رسد حق با روایت سومی است که روابط‌عمومی‌‌ را نه صرفاً دولت‌مدار و نه فقط شخص‌محور می‌داند. بلکه شالوده روابط‌عمومی‌‌ را ارتباطات انسانی و مردم‌سالاری و پاسداری از مصالح عمومی قلمداد می کند، "روابط‌عمومی‌‌ اصالت انسانی".



 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  چرا فرهنگ‌سازی منجر به نتایج می‌شود: توصیه‌هایی از کارآفرینان


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد