شارا- مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه فرهنگ ارائه آگهی به مطبوعات هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است، گفت: در مواردی مشاهده میشود که مطبوعات برای اداره امور خود، از یک محصول تبلیغ منفی میکنند و از تولید کننده باج میگیرند.
محمد ودودحیدری در گفتوگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: در مورد جایگاه آگهیهای تبلیغاتی در مطبوعات و رسانهها باید گفت که از آنجایی که مطبوعات به عنوان ارگانهای مدنی در حوزههای اجتماعی مطرح و پیگیر مطالبات مردم از دولت و حاکمیت هستند، بر همین اساس باید برای آنها منابعی در نظر گرفته شود تا از همین حوزه مدنی بتوانند تأمین درآمد کنند.
مدیرمسئول روزنامه جوان ادامه داد: اصل ارائه آگهیهای تبلیغاتی در مطبوعات با رعایت چارچوبها و قوانین کلی، اصلی درست است که موجب میشود مباحث اقتصادی رسانهها بدون نیاز به کمک دولت تامین شود و رسانهها و مردم به صورت خودکفایی از این طریق پیش بروند.
وی ابراز داشت: فرهنگ ارائه آگهی به مطبوعات هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است به طوری که اگر این فرهنگ به خوبی جا افتد و تولید کنندگان بدانند که با ارائه آگهی به مطبوعات میتوانند محصولات خود را به دست مشتری اصلی برسانند از قبل این موضوع مطبوعات نیز خودکفا میشوند.
ودودحیدری اضافه کرد: این فرهنگ به خوبی جا نیفتاده است و هنوز برای تولیدکننده ثابت نشده است که با ارائه آگهی در مطبوعات میتوانند محصول را به دست مشتری برساند.
این فعال رسانهای گفت: در بخشی از مطبوعات شاهد هستیم به جای اینکه آگهی به مخاطبان ارائه شود، این آگهیها در قالب اخبار تولیدی و گزارشهای تولیدی خبرنگاران و رسانهها شکل میگیرد و جایگاهی را برای خود ایجاد میکند.
به گفته وی در حقیقت مشتری به جای اینکه آگهی رسمی تبلیغات را مشاهده کند با اخباری مواجه میشوند که محصول را معرفی میکند.ودود حیدری اضافه کرد: این امر شاید مسئله بدی نباشد و بتوان آن را با اغماض پذیرفت اما موضوع زمانی پیچیده میشود و شکل غیراخلاقی به خود میگیرد که از این موضوع سوءاستفاده شود و شکل افراطی به خود بگیرد.
وی یادآور شد: البته این معضل در بسیاری از کشورها مشاهده میشود که مطبوعات برای اینکه
بتوانند خود را اداره کنند یک کالایی را تبلیغ منفی میکنند تا از تولیدکننده باج بگیرند و یا در تبلیغات مثبت، افراط میکنند.
وی متذکر شد: این موضوع را نمیتوان به همه مطبوعات تعمیم داد.
مدیرمسئول روزنامه جوان با انتقاد از عدم وجود نظارت در این حوزه یادآور شد: از آنجایی که نظارت مدون بر این امر وجود ندارد شاهد افزایش روزافزون این مسئله در مطبوعات و رسانههای کشور هستیم.
این فعال عرصه رسانه اظهار داشت: پیامد ادامهدار بودن امر مزبور این است که در نهایت موجب سلب اعتماد مخاطبان از مطبوعات میشود. |