درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 14:13   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت
  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد
  راهنمای کوتاه بحران
  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد
  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی
  ارتباطات ترکیبی
  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید
  هفته‌ای برای گفتگو، تبادل نظر و تقویت روابط‌عمومی
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50811صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیسه شنبه، 24 آبان 1401 - 18:34
روابط‌عمومی‌های‌ بی‌ربط
منوچهر - محمد شمیرانی - نمونه عینی و بارز چنین وضعیتی را، هم‌اکنون می‌توانیم در گوشه و کنار کشور مشاهده کنیم. روابط‌عمومی‌ سازمان‌های مرتبط و مسوول -یا به دلیل ناآگاهی و ناکارآمدی یا به دلیل عدم اعتقاد مدیران بالادستی- قادر به رصد کردن آنچه که در جامعه می‌گذرد و شنیدن صدای ضربان تندی که زیر پوست جامعه به تپش درآمده بود، نبودند و با بی‌عملی یا کم‌عملی ارتباطی خویش، صدای مردم را نشنیدند و بالطبع، قادر به انتقال آن به مدیران و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم نبودند و شد، آنچه که این روزها می‌بینیم.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| طبیعت و ماهیت فعالیت و کارهای روابط‌عمومی‌ به خصوص روابط‌عمومی‌ سازمان‌هایی که سر و کار مستقیم با مردم دارند- به نحوی است که نتیجه فعالیت و عملکرد آن، در معرض مشاهده و قضاوت افکار عمومی قرار گرفته و مردم بسیاری از آن آگاه می‌شوند. پس، طبیعی است اگر کوتاهی، خطا و خلافی صورت پذیرد به سرعت، همه مطلع می‌شوند و اعتبار و صلاحیت آن سازمان، مدیرانش و نهادهای بالادستی آن، زیر سوال می‌رود.

*نقش روابط‌عمومی‌ آگاه*


شاید بعضی‌ها فکر کنند روابط‌عمومی‌-به عنوان یک علم و هنر و فن وارداتی- کاربرد و تاثیر چندانی در بهتر شدن شرایط سازمان، جامعه و مخاطبان مورد نظر آن ندارد، ولی اگر به تاریخ کاربردهای روابط‌عمومی‌ در جهان نگاهی بیفکنیم و به روابط‌عمومی‌، به عنوان مشاور، اتاق فکر، تصمیم‌ساز برای مدیران و موثر در شناخت ویژگی‌های مخاطبان و عاملی برای نفوذ و تغییر نگرش آنان بنگریم درمی‌یابیم نقش و تاثیر حضور موثر و کارای یک روابط‌عمومی‌ آگاه، غیرقابل انکار خواهد بود.


روابط‌عمومی‌ به عنوان یک حرفه و دانش با کارکردهایی چون اطلاع‌رسانی، نظرسنجی، مشاوره، سخنگویی مدیریت، منبع اطلاعات سازمانی، مرجع مراجعان و برقرار‌کننده و گسترش‌دهنده ارتباطات و مناسبات انسانی در داخل سازمان و بین سازمان و مخاطبان بیرونی آن محسوب می‌شود و برای دستیابی به نتیجه بهتر در جهت اهداف سازمان، می‌بایست با پیشرفت علم و تکنولوژی و رواج شیوه‌های نوین ارتباطی، مرتب پوست بیندازد و از تحول و به کارگیری ابزارها و شیوه‌های جدید ارتباطی هراسی نداشته باشد.

*گوشی برای شنیدن*


روابط عمومی‌ها را به سه نوع تحلیلگر، توجیه‌گر و تبیین‌گر می‌شناسند. اگر مدیران نسبت به قابلیت‌ها و کارکردهای‌های فعالیت روابط‌عمومی‌، آگاه باشند و مدیران روابط‌عمومی‌ کار بلد و آشنا با ظرایف کار ارتباطی را به کار گرفته باشند، می‌توان انتظار یک روابط‌عمومی‌ تحلیلگر موفق را از آن سازمان داشت؛ یک روابط‌عمومی‌ که به جای بیان موضوع یا توجیه درست و نادرست فعالیت سازمان متبوع خویش، پیش و بیش از همه، گوشی برای شنیدن حرف‌های مخاطبان و مردم خواهد بود و تلاش می‌کند با رصد کردن خواسته‌های مردم و مخاطبان و انتقال آن به مدیران، آنها را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های درست و به نفع مصالح مردم یاری کند. در این صورت است که این روابط‌عمومی‌، قادر خواهد بود از پس هر بحرانی بر‌آید و علاوه بر اینکه سازمان خویش را به سلامت، به ساحل مقصود برساند رضایت مردم در برآوردن خواسته‌های به‌حق‌شان را نیز به دست آورد.

*تبعات بی‌اعتقادی به روابط‌عمومی‌*


فرض می‌کنیم مدیران ارشد و بالادستی یک جامعه، نه شناختی از روابط‌عمومی‌ و کارکردهایش دارند و نه اعتقادی به نظرسنجی و شناخت افکار عمومی و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم. فکر می‌کنید چه شرایطی در پیش خواهد بود؟
بی‌توجهی به خواسته‌ها و مصالح مردم و نشنیدن صدای آنان و تاکید و اصرار به تداوم ارتباطی یک‌جانبه -به جای ارتباط تعاملی دو سویه- چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد؟


نمونه عینی و بارز چنین وضعیتی را، هم‌اکنون می‌توانیم در گوشه و کنار کشور مشاهده کنیم. روابط‌عمومی‌ سازمان‌های مرتبط و مسوول -یا به دلیل ناآگاهی و ناکارآمدی یا به دلیل عدم اعتقاد مدیران بالادستی- قادر به رصد کردن آنچه که در جامعه می‌گذرد و شنیدن صدای ضربان تندی که زیر پوست جامعه به تپش درآمده بود، نبودند و با بی‌عملی یا کم‌عملی ارتباطی خویش، صدای مردم را نشنیدند و بالطبع، قادر به انتقال آن به مدیران و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم نبودند و شد، آنچه که این روزها می‌بینیم.

*انجمن‌هایی نه برای روابط‌عمومی‌*


از سوی دیگر، انتقادی را هم، باید به انجمن‌های موجود روابط‌عمومی‌ و تشکیلاتی مدافع «روابط‌عمومی‌ خنثی» وارد دانست که روابط‌عمومی‌ را بیشتر، یک «مشاطه‌گر» شرایط موجود می‌دانند تا مدافع حقوق مخاطبان و مردم.


اگر این انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با روابط‌عمومی‌، به جای برگزاری سمپوزیوم‌ها و کنفرانس‌ها و برنامه‌های تشریفاتی کم‌خاصیت روابط‌عمومی‌ با هدف کسب درآمد، در جهت ارتقای دانش روابط‌عمومی‌ شاغلان این عرصه و از آن مهم‌تر، آشنا کردن مدیران ارشد، با توانایی‌های تاثیرگذار فعالیت درست روابط‌عمومی‌ تلاش می‌کردند دور از انتظار نبود با فعالیت متخصصان و کارشناسان خبره روابط‌عمومی‌، «خط ربط» زمامداران با مردم، رنگ و شکل دیگری به خود می‌گرفت.

باید پذیرفت با توجه به موارد بالا و در ادامه از دست دادن‌های اخیر در عرصه مرجعیت ارتباطات رسانه‌های داخلی،باید نگران انفعال و خاموشی شمع وجود روابط‌عمومی‌ کشور نیز باشیم؛ به اندازه‌ای که با ادامه این روند، دور از ذهن نخواهد بود که روابط‌عمومی‌ ایران،در آینده نزدیک تبدیل به کتاب خاک گرفته‌ای روی طاقچه شود که کسی به سراغش نیاید و ورقی نزند!

منبع: روزنامه اعتماد - شماره ۵۳۵۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱
 

 

 

 

 





 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد