درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
دوشنبه، 28 خرداد 1403 - 12:17   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  هفته‌های کاری 6 روزه در حال افزایش است
  اشتراک در اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی
  اقتصاددان استنفورد می‌گوید چرا بازگشت پنج روزه به دفتر بعید است
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 5050صفحه نخست » یکشنبه، 17 شهریور 1392 - 08:25
مولداوی و رسانه‌های آن در یک نگاه
  

شارا- دیدارهای هیأت رسانه‌یی جمهوری اسلامی ایران از رسانه‌ها و مطبوعات کشور اوکراین، بعد از چهار روز بازدید و برگزاری جلسات مشترک پایان یافت و نوبت به مسافرت به جمهوری مولداوی و بازدید از رسانه‌ها و مطبوعات این کشور رسید.

 

جمهوری مولداوی در یک نگاه

جمهوری مولداوی از نظر تاریخی، منطقه‌ای در محل تقاطع امپراطوری‌های رم، عثمانی، روسیه، اتریش و مجارستان و بالاخره اتحاد جماهیر شوروی سابق است و همه‌ی آسیب‌های مشترک در مناطق مرزی اروپا را تجربه کرده است. مولداوی و بخصوص منطقه‌ی شرق دنیستر برای دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق از اهمیت خاصی برخوردار بود و منطقه‌ی دنیستر نقش مهمی در ترویج اندیشه‌ی کمونیزم در جمهوری مولداوی و اروپا داشته، همچنین مرکزی برای نیروی نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق در این منطقه بوده است.

 

درپی استقلال، مولداوی این موقعیت را به‌عنوان یک پل پیوند با شرق اروپا و ترکیه به‌دست آورد، اما با گسترش ناتو به شرق اروپا، این کشور به یک منطقه‌ی حائل برای هر دو طرف و در عین حال، به حوزه‌ی نفوذ و منطقه‌ی حساس تبدیل شده است. این کشور از نظر ژئوپولیتیک بسیار مهم است، زیرا این منطقه شبکه‌ای ارتباطی از فرهنگ‌ها، نظرات و ایده‌ها، تجارت بین‌الملل و نفوذ و تسلط است.

 

یکی از اولویت‌ برنامه‌های دولت جمهوری مولداوی، افزایش روند تعامل با اتحادیه اروپا و آمریکا است. گرچه جمهوری مولداوی با داشتن اقتصاد غیرهم‌سطح با EU، مراحل دشواری را باید طی کند، اما این آرمان در اندیشه‌ی رهبران این کشور وجود دارد. به هر حال، در سه سال اخیر روندهای همگرایی اروپایی مولداوی به نتایج ملموسی رسیده است. دو طرف قرار است در نوامبر 2013 در ویلنیوس قرارداد عضویت وابسته و تجارت آزاد را منعقد کنند. سال 2013 برای اتحادیه‌ی اروپایی و مولداوی سال سرنوشت‌سازی است، چراکه گرایش کلان مولداوی به سمت اروپا تغییر می‌یابد و روسیه از اولویت روابط خارجی مولداوی خارج می‌شود. این رویکرد مولداوی، چالشی عمیق در روابط با روسیه را رقم زده است.

 

جمهوری اسلامی ایران با جمهوری مولداوی 13 سند، شامل چهار موافقت‌نامه و 9 یادداشت تفاهم دارد.

 

پرچم کشور جمهوری مولداوی از سه رنگ تشکیل شده است؛ آبی،‌ زرد و قرمز. رنگ‌ها به‌صورت عمودی به ترتیب متصل به میله پرچم قرار می‌گیرند. در مرکز، نوار زرد رنگی است که روی آن نشان ملی مولداوی چاپ شده است. نشان ملی مولداوی شامل یک سپر دو نیم شده به‌صورت افقی است که قسمت فوقانی به رنگ قرمز و قسمت پایین‌تر به رنگ آبی است و سر یک گاومیش روی آن‌ها قرار دارد و بین دو شاخ آن، یک ستاره با هشت پر نور و در سمت راست سر گاومیش نیز یک نیمه هلال ماه قرار دارد و در سمت چپ سر گاو میش هم یک گل رز پنج پر قرار دارد. همه‌ی عناصر در سپر به رنگ طلایی (زرد) هستند. سپر در سینه یک عقاب که در منقارش یک صلیب طلایی دارد و این عقاب در پنجه راست خود یک شاخه سبز زیتون و در پنجه چپ خود یک عصای سلطنتی طلایی قرار دارد.

 

جمعیت جمهوری مولداوی براساس آخرین آمارها چهار میلیون و 320 هزار 490 نفر است. مولداوی سرزمینی محصور در خشکی است و از شمال، جنوب و ‌شرق به اوکراین محدود شده و در غرب با رومانی همسایه است. زبان مردم مولداوی تا سال 1989 زبان روسی بود که در این سال زبان رومانیایی، زبان رسمی مولداوی اعلام شد.

 

85 کلیسا در سراسر این کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر نیز ساخت کلیسا گسترش پیدا کرده است. دومین مذهب مهم در این کشور یهودیت است که سابقا حدود 1،5 درصد جمعیت به آن اعتقاد داشتند و تعداد یهودیان در این کشور از 10 تا 30 هزار نفر نقل می‌شود. یهودیان این کشور بازماندگان اقوام خزری هستند.

 

با وجود این‌که جمهوری مولداوی متعهد به حفظ حقوق تمام شهروندان درباره‌ی رعایت، گسترش و ابراز اصول قومی، ‌فرهنگی، زبانی و دینی است، اما مسلمانان مولداوی از حق به رسمیت شناخته شدن دین اسلام تا سال 2011 محروم بودند و بدین ترتیب، مولداوی تنها کشور اروپایی بود که دین جهانی اسلام را به رسمیت نشناخته بود تا این‌که در اواخر سال 2011 فعالیت پیروان دین اسلام برای انجام فرایض دینی قانونی اعلام شد. براساس اخبار موجود، مسلمانان مولداوی اکثرا اهل سنت و از کشورهای سوریه، ‌اردن، سودان و ... و از مذاهب صوفی و احمدیه هستند. ضمنا اطلاع دقیقی از تعداد مسلمانان جمهوری آذربایجان مقیم مولداوی که شیعه مذهب هستند یا تاتارهای این کشور در دست نیست.

 

رسانه‌های مطرح جمهوری مولداوی

1- شبکه‌ی تلویزیونی «Publika TV» که تحت مالکیت شرکت «Realitatea - Catavencu» است و در تاریخ 7 آوریل 2010 میلادی تأسیس شد.

 

2 - خبرگزاری «اینفو پریم نئو»، «INFO – PRIM NEO » که در تاریخ 11 ژوئن 2005 میلادی تأسیس شد و به زبان‌های روسی، رومانیایی و انگلیسی مطلب منتشر می‌کند. این خبرگزاری متعلق به بخش خصوصی است و حوزه‌ی اخبار سراسری مولداوی را پوشش می‌دهد.

 

3 - خبرگزاری دولتی «مولدپرس»، «Moldpres » که در تاریخ 20 ژوئن 1990 تأسیس شد و به زبان‌های روسی، رومانیایی و انگلیسی خبر منتشر می‌کند و در حال حاضر تحت مالکیت دولت مولداوی قرار دارد و هیأت دولت مولداوی مالک رسمی آن است و اخبار ملی مولداوی را پوشش می‌دهد.

خبرگزاری دولتی «مولدپرس» براساس مصوبه مورخ 20 ژوئن 1990 شماره 122-XII تأسیس شده است. این خبرگزاری که وابسته به پارلمان جمهوری مولداوی است از سال 1994 تحت اداره دولت قرار می‌گیرد و به انتشار نشریه رسمی «Monitorului Oficial al Repablicii Moldova» می‌پردازد. طی سال‌های 2003 تا 2009 در «مولدپرس» با هدف ارتقای سطح مدیریت، تغییرات ساختاری انجام شده است.

در حال حاضر «مولدپرس» به‌عنوان خبرگزاری امروزی، در سه حوزه اخبار، عکس و انتشار «Monitorului Oficial» فعال است.

 

خبرگزاری مولدپرس با خبرگزاری‌های «آجرپرس» (رومانی)، «ایتارتاس» (روسیه)، «بلتا» (بلاروس) و «اوکراینفورم» (اوکراین) در زمینه‌ی تبادل خبر همکاری می‌کند. این خبرگزاری همچنین سالن همایش امروزی و مرکز روابط عمومی وابسته به دبیرخانه «Monitorului Oficial» را نیز در اختیار دارد. نکته‌ی جالب این است که مسوولان این خبرگزاری دولتی مدعی هستند که «مولدپرس» نهادی خودگران است که وابستگی به بودجه دولتی ندارد.

 

خبرگزاری «مولدپرس» که به‌عنوان یکی از شاخه‌های خبرگزاری «تاس» بوده، از سال 1991 از این خبرگزاری جدا شده و به‌عنوان «مولدپرس» فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

4 - خبرگزاری «اینفوتاگ» در ماه مارس 1992 فعالیت خود را آغاز کرد و رسما ماه نوامبر 1993 به ثبت رسید. گروهی از خبرنگاران با توجه به عدم رضایت خود از مجاری رسمی جریان اخبار در مولداوی و جنگ خبری درباره‌ی مناقشه‌ی نظامی در ترانسنیستریا تصمیم به تأسیس اولین خبرگزاری مستقل (اینفوتاگ) در مولداوی گرفتند. اکثر خبرنگاران این خبرگزاری 25 تا 35 ساله هستند.

 

رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی، نهادهای دولتی، سازمان‌های غیردولتی، نمایندگی‌های دیپلماتیک و بازرگانی در کیشینئو، کی‌یف، بخارست و مسکو، نمایندگی صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، بانک اروپایی توسعه و بازسازی، شرکت‌های حسابرسی، مشاوره، بیمه، سرمایه‌گذاری، بانک و ... از مشترکان این خبرگزاری هستند.

 

5 - خبرگزاری «نووستی مولداوی» فعالیت خود را از سال 2003 در مولداوی آغاز کرد و در حال حاضر یکی از خبرگزاری‌های برجسته این کشور است.

 

سال 2008 در چارچوب این خبرگزاری مرکز خبری چند رسانه‌یی «MD NEWS CENTER» آغاز به فعالیت کرد. این مرکز روند تهیه، پردازش و انتشار خبر را تأمین می‌کند.

 

پایگاه‌های اینترنتی «Newsmoldova.md» وابسته به این خبرگزاری با بیش از 25 هزار بازدید ماهانه، یکی از پرمخاطب‌ترین پایگاه‌های اینترنتی مولداوی و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع است.

 

خبرگزاری «نووستی مولداوی» شریک رسمی خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه است. خبرگزاری «ریانووستی» در بیش از 40 کشور جهان نمایندگی دارد. خبرگزاری «نووستی مولداوی» به‌عنوان شریک رسمی «ریانووستی» در جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان و اوکراین و ... نیز همکاری‌هایی دارد.

 

نهاد ریاست‌ جمهوری و دولت روسیه، دوما و شورای فدراسیون و دیگر نهادهای فدراسیون روسیه از جمله مشترکان خبرگزاری «ریانووستی» هستند.

 

آغاز دیدار هیأت رسانه‌یی جمهوری اسلامی ایران از مولداوی

اعضای هیأت رسانه‌یی همراه اکبر قاسمی علی‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و کارشناسان سفارتخانه، به‌صورت زمینی از کی‌یف عازم جنوب کشور اوکراین و بندر اودسا شدند تا از آنجا وارد جمهوری مولداوی شوند. از آنجا که جمهوری اسلامی ایران در کشور مولداوی سفارتخانه مستقلی ندارد، بنابراین قاسمی، سفیر کشور ما در اوکراین، سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در مولداوی نیز هست.

 

نکته‌ی جالب در سفر هیأت رسانه‌یی جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان سفارتخانه‌ی کشور ما در کی‌یف به مولداوی این بود که این سفر به‌صورت زمینی انجام شد و شخص سفیر نیز در ترکیب هیأت و همراه با آن‌ها عازم این سفر شد.

 

هیأت رسانه‌یی اعزامی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری مولداوی، بعد از طی مسافتی 10 ساعته از کی‌یف به سمت جنوب‌ شرق اوکراین و بندر اودسا در سواحل دریای سیاه، از طریق مرز زمینی آن منطقه وارد جمهوری مولداوی شد.

منبع: ایسنا

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


  چگونه در همه چیز موفق باشیم


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024


  استراتژی بازاریابی FML چیست؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد