شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| پلتفرم ها به طور مداوم در حال رشد و تکامل اند. بنابراین برای کسب وکارهای جدید، حضور در شبکههای اجتماعی یک نکته ضروری است.
وقتی نوبت به ساخت برند می رسد، شبکههای اجتماعی از بهترین ابزارها برای کمک به کسب وکارهاست. از طریق شبکههای اجتماعی می توان به مخاطب رسید. رسانه ها برندها را می سازند، به مخاطبان درباره محصول اطلاعات می دهند و شانس دریافت بازخورد را برای کسب وکارها فراهم می کنند. وقتی می گوییم چیزی viral یا ویروسی شده، یعنی محتوای مربوط به آن در بسیاری از پتلفرم ها و شبکههای اجتماعی چرخیده است. این پدیده، پیامدهای خوب و بد خودش را دارد. نکته کمک کننده شناخت مخاطب و راه درست اثربخشی است. در سایت کارآفرین به 5 نکته در این باره اشاره شده است.
نخست، شناخت پتلفرم
دسته بندی های مختلفی از شبکههای اجتماعی وجود دارد. هر کدام از دسته ها مخاطبان خاص خودش را دارد. باید پلتفرمی که انتخاب می کنید را به خوبی بشناسید. باید بدانید چه محتوایی در این پلتفرم منتشر می شود و چطور باید در آن مخاطب جذب کنید. فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، تیک تاک، یوتیوب، لینکدین و اسنپ چت، محبوب ترین شبکههای اجتماعی اند. کسب وکار شما ممکن است برای حضور در یک، بعضی یا همه این شبکههای اجتماعی مناسب باشد.
دوم، تمرکز مطالب بر برند
درباره کسب وکارتان و چیزهایی که به آن مربوط است بنویسید. شبکههای اجتماعی راهی مناسب برای «در معرض دید مشتریان قرار گرفتن» است. اگر برای دیگر صفحه ها نظر می نویسید یا پیام های بحث برانگیز برای دیگران می فرستید، بدانید مخاطب شما را می بیند و مهم تر اینکه این بر تصویری که از خودتان برای آن ها می سازید، اثر منفی خواهد داشت. بنابراین، حواستان را جمع کنید و به صفحه خودتان بپردازید.
سوم، ارتباطات را جدی بگیرید
اجتماعی بودن ساده است. کافی است به نظرها پاسخ بدهید، پست های دیگران را لایک کنید، مردم را دنبال کنید. این کارها نشان می دهد صفحه شما در شبکههای اجتماعی چیزی بیشتر از یک صفحه تبغلیاتی برای کسب وکارتان است و شما به دنبال کنندگان اهمیت می دهید. هم چنین می توانید از دنبال کنندگان چیزهایی بپرسید و مخاطبان را به تعامل وادارید. دریافت بازخورد از مخاطبان به شناخت بهتر و بیشتر آن ها کمک می کند. هرچه فعال تر بودن شما به شناخت بیشتر رقبا، خودتان و ساختن اجتماعی از افراد کمک می کند. هرچه صفحه شما پیوند بیشتری با دیگران برقرار کند، تعامل مردم با شما بیشتر می شود.
چهارم، رشد واقعی همیشه مهم است
بسیاری از صفحه ها در شبکههای اجتماعی بیش از 100 هزار دنبال کننده دارند اما مطالبی که منتشر می کنند، به زحمت هزار لایک جمع می کند. این یعنی حجم دنبال کننده ها واقعی نیست. این یکی از راه هایی است که به صفحه های کسب وکارها برای محبوب تر جلوه کردن توصیه می کنند. هر صفحه ای کارش را از نقطه ای شروع می کند. ممکن است صفحه شما یک شبه به هزاران دنبال کننده نرسد. اما کم کم بخشی از مخاطبان اصلی خودتان را پیدا کنید. ارتباط با این افراد از داشتن دنبال کننده هایی که علاقه ای به کار شما ندارند و هرگز مشتری شما نمی شوند، بهتر است. ساختن جمعی از مخاطبان وفادار، واقعا کار سختی است.
گاهی این کار ناامید کننده می شود به ویژه وقتی که رقم دنبال کننده ها به سرعت بالا نمی رود. اما نکته اصلی در این بین، حضور آنلاین شماست. برای علاقمندان به کسب وکار شما این حضور بسیار مهم است. بنابراین ارتباطات آنلاین با مشتریان و مخاطبان مسابقه نیست. رشد سریع و باثبات در رسانه های اجتماعی در اولویت است.
پنجم، محتوای اصیل به اشتراک بگذارید
شرکت ها به طور روزانه اخباری را منتشر می کنند و تلاش می کنند با جلب نظر بیشتر مخاطبان، بر رقبا پیروز شوند. این می تواند انتشار یک تصویر تا به اشتراک گذاشتن یک ویدئو کوتاه یا پادکست را در بربگیرد. راه های بی شماری برای جلب نظر مخاطبان مرتبط با کسب وکار شما وجود دارد. اما باید مطمئن شد صفحه کسب وکار شما در شبکههای اجتماعی با تصاویر، ویدئوها و هر محتوایی که به درک بهتر کار شما کمک می کند، پر شده است.
یک بررسی انجام شده توسط «پروپُل سافت ور» می گوید از 2 هزار پاسخ دهنده بزرگسال در تحقیق 51 درصد اعلام کردند اگر تجربه خوبی از دیدن محتوای کسب وکاری در شبکههای اجتماعی کسب کنند، به طور حتم آن برند را امتحان می کنند. پلتفرم ها به طور مداوم در حال رشد و تکامل اند. بنابراین برای کسب وکارهای جدید، حضور در شبکههای اجتماعی یک نکته ضروری است.
منبع: tccim
|