درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 01:02   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
  دنیای روابط‌عمومی فراتر از کنفرانس‌های مطبوعاتی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50365صفحه نخست » روابط عمومی ایرانییکشنبه، 6 شهریور 1401 - 10:04
دیباج، نخستین مدیر روابط‌عمومی‌‌ نفت
محمدحسن تدریسی - مرکز اسناد صنعت نفت - علی‌اکبر دیباج در مقاله‌ای که در نشریه آینه از او منتشر شده است، روابط‌عمومی‌‌ را چنین توصیف می‌کند: «...می‌گویند مخترع آینه و پایه‌گذار روابط‌عمومی‌‌ را کسی نمی‌شناسد و نامشان به جهان نمانده است، این دو نفر از جهاتی کارشان شبیه به هم بوده است، مخترع آینه چیزی را در اختیار بشر قرار داد که می‌توانست سیمای واقعی خود را در آن ببیند و پایه‌گذار روابط‌عمومی‌‌ هم وسیله‌ای را فراهم کرد تا دستگاه‌ها از یک طرف خود و از طرف دیکر جامعه را مشاهده کنند...»
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| علی‌اکبر دیباج، نخستین مدیر روابط‌عمومی‌‌ نفت بود که اولین کتاب روابط‌عمومی‌‌ را در ایران به رشته تحریر درآورد و در زمان مدیریت او بود که نخستین سمینارها و انجمن‌های روابط‌عمومی‌‌ در ایران شکل گرفت.

روابط‌عمومی در نفت با نام‌‌های بزرگی همچون حمید نطقی، ابوالقاسم حالت، ابراهیم گلستان، محمدعلی موحد، هوشنگ پزشک‌‌نیا و نجف دریابندری در یادها مانده است. در این مجال به معرفی علی‌اکبر دیباج، نخستین مدیر روابط‌عمومی‌‌ نفت می‌پردازیم. سید علی‌اکبر دیباج در سال۱۳۰۴ شمسی در قزوین به دنیا آمد و پس از طی دوران ابتدایی و متوسطه برای ادامه تحصیل راهی ایالات متحده آمریکا شد و در دانشگاه «اورسا-تگزاس» در رشته مهندسی معدن پذیرفته شد. او پس از فراغت از تحصیل بلافاصله به ایران بازگشت و در سال۱۳۳۹ با سمت زمین‌شناس ارشد به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد.

 

دیباج به لحاظ علاقه شخصی و با تقاضای خود در دی‌ماه۱۳۴۰ به اداره کل روابط‌عمومی‌‌ منتقل و به سمت معاون اداره مشغول به کار شد. او ضمن کار در شرکت ملی نفت به‌عنوان استاد دانشکده مهندسی دانشگاه نظامی تهران به تدریس پرداخت. علی‌اکبر دیباج را می‌توان به تعبیری پدر علم روابط‌عمومی‌‌ نوین در ایران نامید و هم او بود که نخستین کتاب مربوط به این دانش را در ایران تالیف و منتشر کرد. در دوران مدیریت او در روابط‌عمومی‌‌ شرکت نفت بود که نخستین سمینارها برگزار شد و نخستین انجمن روابط‌عمومی‌‌ در ایران شکل گرفت.

کتاب
روابط‌عمومی وی در ۱۳۳ صفحه و در قطع وزیری در سال۱۳۴۱ توسط اداره انتشارات روابط‌عمومی‌‌ شرکت ملی نفت منتشر شد و فصل‌هایی چون آشنایی با روابط‌عمومی‌‌، تعریف روابط‌عمومی‌‌ و تاریخچه روابط‌عمومی‌‌ و روابط‌عمومی‌‌ در نفت را در برداشت.

 

علی‌اکبر دیباج در مقاله‌ای که در نشریه آینه از او منتشر شده است، روابط‌عمومی‌‌ را چنین توصیف می‌کند: «...می‌گویند مخترع آینه و پایه‌گذار روابط‌عمومی‌‌ را کسی نمی‌شناسد و نامشان به جهان نمانده است، این دو نفر از جهاتی کارشان شبیه به هم بوده است، مخترع آینه چیزی را در اختیار بشر قرار داد که می‌توانست سیمای واقعی خود را در آن ببیند و پایه‌گذار روابط‌عمومی‌‌ هم وسیله‌ای را فراهم کرد تا دستگاه‌ها از یک طرف خود و از طرف دیکر جامعه را مشاهده کنند...»

منبع: donya-e-eqtesad

 

 

انتهای پیام/
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  ارتباطات ترکیبی


  کسی غلطی می‌کند و کسی به غلط جواب می‌دهد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد