درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 02:17   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 50204صفحه نخست » ادامه مطلب چهارشنبه، 22 مرداد 1401 - 12:17
هوشمندی؛ مهارت کلیدی یک خبرنگار آنلاین
مهتاب سرخیل، کارشناس ارشد ارتباطات - بی تردید رشد پدیده خبرنگاری آنلاین در جهان و تاثیری که این موضوع بر عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی داشته است جای بررسی و تامل بیشتری دارد که می تواند به رونق هرچه بهتر و بیشتر این پدیده در کشور نیز کمک کند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| ترکیب دانش و اطلاعات با انقلاب دیجیتال از جمله ویژگی‌های عصر رسانه‌هاست و تسلط تکنولوژی‌های جدید ارتباطی موجب شده،فضای رسانه‌ها دستخوش تغییر و تحولات جدی گردند و به سمت روزنامه نگاری سایبر و وب هدایت شوند.


بی تردید گسترش شیوه‌های جدید ارائه اطلاعات به مخاطبان، فراملی‌شدن جریان اطلاعات، تعاملی بودن، دسترسی نامحدود، عدم‌نیاز به شبکه توزیع، عدم‌محدودیت زمانی و مکانی از جمله ویژگی‌های قابل اعتنا در این عرصه است. ویژگی هایی که تمایز زیادی برای این رسانه ها فراهم کرده است.


از سویی سرعت بالا در تولید و انتشار اخبار، صرفه جویی در وقت، هزینه و نیروی انسانی ازدیگر مزایای رسانه‌های الکترونیک است که موجب برتری آنها شده وعرصه را برای خبرنگاران آنلاین فراهم کرده است.


تمام این مزایا و راحت شدن نوشتن و نشر دادن در فضای مجازی باعث شده است تا امروز هرکس با یک موبایل و اینترنت صاحب رسانه باشد.


جایی خواندم دردنیای امروز هرکس می تواند روزنامه خود را داشته باشد و به اطلاع رسانی به سبک خود بپردازد اما به عنوان کسی که سالهاست در عرصه خبرنگاری آنلاین فعالیت دارم معتقدم در عین حال این امر هوشمندی زیادی می طلبد.


شاید عده‌ای از اصحاب رسانه معتقدند با ورود تلفن‌های هوشمند، روزنامه‌نگاری از حیطه حرفه‌ای وارد دنیای شهروندی شده و این امر توسعه شهروند خبرنگار را به همراه داشته است.


گذشت زمان اما ثابت کرد که تنها تجربیات شهروندی نمی‌تواند جایگزین دیدگاه‌های اصحاب رسانه شود و تکنولوژی به‌عنوان فرصتی جدید، تنها بستر اطلاع‌رسانی را در میان اهل‌فن بسط می‌دهد.


پس باید بدانیم تنها داشتن رسانه کافی نیست و درک مهارتها و کسب دانش لازم برای خلق محتواهای مناسب و انتشار اخبار و رویدادها و در کل تبدیل شدن به یک خبرنگار آنلاین با هر سبکی امری ضروری است.


به عقیده جاناتان دوب ناشر سایبر جورنالیست نت؛ "خبرنگار آنلاین باید به طور همزمان در سطوح مختلف فکر کند: کلمات، ایده ها، ساختار گزارش، طراحی، ابزارهای تعاملی، عکسها،قضاوتهای خبری و ...


یک خبرنگار انلاین می داند به محض این که محتوا به فضای وب ارسال می‌شود، هر کس از هر جای دنیا می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بخواند. پس خیلی مهم است که در این بین به مخاطب توجه ویژه ای شود چرا که ارتباط با کاربران در روزنامه‌نگاری نوین نزدیک و بی‌واسطه است.


در این راستا پابلو ج. بوچکوفسکی در کتاب «دیجیتالی کردن خبر، نوآوری در روزنامه‌های الکترونیک» می‌نویسد: «خبر الکترونیک به‌جای اینکه روزنامه‌نگارمحور باشد، کاربرمحور است و در محیط الکترونیک، کاربران، تأثیر مستقیم به‌مراتب بیشتری بر خبر دارند.»


ازاین رو شناسایی مخاطبان در فضای تعاملی که خبر در آن به اشتراک گذاشته می شود بسیار مهم است و خبرنگاران آنلاین باید به آن توجه کنند و آمادگی رویارویی با نظرات مخاطبان را داشته باشند.


به نوعی می توان گفت اطلاع‌رسانی در این نوع روزنامه‌نگاری مانند شیوع ویروس کرونا تمام افراد جامعه را درگیر می‌کند چراکه تعامل کاربر و مخاطب در این نوع روزنامه‌نگاری به حداکثر می‌رسد.


از آنجا که جوامع مدرن، اطلاعات را از منابع گوناگون که رقیب یکدیگرند به دست می آورند، خبرنگاران عصر اطلاعات نیز باید تکنیکهای نوین رقابت را که برخاسته ازتکنولوژیهای نوین اطلاع رسانی است بیاموزند.


یک خبرنگار آنلاین در هر سه مرحله تهیه یک خبر که شامل جمع آوری، پردازش و عرضه است باید بتواند از فناوری های آنلاین بهره گیرد.


خبرنگار این عرصه منابع خبری آنلاین را می‌شناسد و جست و جو در منابع آنلاین از مهارت های ضروری اوست.


از جمله دیگر ویژگی‌هایی که یک خبرنگار آنلاین لازم دارد، تسلط به تایپ با رایانه یا گوشی تلفن همراه است طوری که به جای کاغذ و قلم از صفحه کلید برای نوشتن استفاده می کند، این امر که جز با تمرین زیاد میسر نیست؛ سرعت زیاد در امر اطلاع رسانی و حفظ ارزش تازگی خبر را میسر می کند.


اینکه خبرنگار بتواند هم‌زمان مطالب مهم یک رویداد را در ذهن خود گزینش و پس از بخاطر سپردن با شیوه های خبرنویسی آن را بر صفحه کیبورد یا گوشی خود جاری سازد مهارتی ویژه است که اگر چه ساده به نظر می آید بسیار مهم و کلیدی است.


یک روزنامه نگار آنلاین باید بداند مطلب وب باید با یک نگاه خوانده و اسکن شود، نه آنکه مخاطب مجبور باشد مطلب را تا آخر بخواند. لذا ضمن دارا بودن مهارت مختصر و ساده نویسی با مهارت شکستن متون به‌وسیله تیترها و علامت‌ها و برجسته کردن کلمات مهم باید بتواند اسکن کردن مطالب را برای کاربران آسان‌تر کند.

یک متخصص روزنامه نگاری آنلاین باید بتواند تصمیم بگیرد که کدام رسانه بهتر یک مطلب را بیان می کند و فضایی رابه عموم اختصاص دهد تا بتوانند عکس العمل نشان دهند، ارتباط برقرار کنند یا حتی در یک مطلب مشارکت کنند.


او باید راه هایی را در نظر گیرد که مطلبش با مطالب ،آرشیوها، منابع و با لینک های دیگر هم ارتباط داشته باشد.


ازاین رو اینکه بپذیریم تنها با داشتن یک گوشی همراه یا تبلت می توان خبرنگار آنلاین شد عقیده ای اشتباه است، شاید بتوان از این ابزار برای صرف اطلاع رسانی استفاده کرد اما خبرنگاری و روزنامه نگاری حتی به صورت آنلاین مهارتهای خاص خود را می طلبد که باید آن را ارتقا داد.


لذا متخصصان این امر باید دانش خود را درحوزه فناوری های نوین به روز و اطلاعات خود را وسعت بخشند.


حضور در دوره های آموزشی، کارگاه های مختلف که امروز بواسطه گسترش این فضا در مراکز مختلف تشکیل می شود، ارتقای سطح مهارتهای مربوطه درفضای آنلاین و گسترش سطح سواد رسانه ای از جمله اصولی است که یک خبرنگار آنلاین باید به آنها بپردازد.


بی تردید رشد پدیده خبرنگاری آنلاین در جهان و تاثیری که این موضوع بر عرصه رسانه و اطلاع‌رسانی داشته است جای بررسی و تامل بیشتری دارد که می تواند به رونق هرچه بهتر و بیشتر این پدیده در کشور نیز کمک کند.

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: اندازه‌گیری بازگشت سرمایه


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد