شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در مورد اصول و مراحل اجرای روابطعمومی، معیارهایی برای اجرا و عمل وجود دارد که ما در زیر فقط به برخی از این معیارها و شاخصها اشاره میکنیم:
اول سادگی اصل اول است یعنی اینکه همه چیز ساده باشد تا همه بتواند آن را درک کنند.
دوم آموزنده بودن اصلی که تمام پیامها و اطلاعات ارایه شده توسط روابطعمومیها باید آموزنده و جنبه آموزشی داشته باشد. اگر آموزش صحیح و درست انجام گیرد موجب فرهنگسازی و رشد فرهنگ در جامعه خواهد شد.
سوم اصل دیگری که باید به آن توجه کنیم صحت و درستی است. روابطعمومیها صداقت را بعنوان یکارزش و ویژگی باید به آن احترام گذاشته و رعایت کنند.
چهارمین اصل رعایت اخلاق است. روابطعمومیها باید بتوانند با رفتار خوب و کلام خوب و زیبا مردم را جذب کنند.
پنجمین معیار و شاخص، جدید بودن پیامهای ارتباطی است. این خود موضوع بسیار مهمی است. مخاطبان امروزه بهدنبال اطلاعات جدید هستند و کار روابطعمومی ارایه و تولید اطلاعات جدید به مخاطبان است.
معیار و شاخص ششسم: هدفمحوری است که داشتن اهداف روشن برای روابطعمومی بسیار لازم و حیاتی است.
شاخص هفتم: اطلاعات ارایه شده باید درست، صحیح و دارای نظم و هماهنگی باشد.
شاخص هشتم: قابلیت رسانهای است که روابطعمومی باید از طریق رسانهها اطلاعرسانی کند. بنابراین ارتباط با رسانهها و سواد رسانهای موضوعی است که مدیر و کارشناس روابطعمومی باید آن را مورد توجه قرار دهد.
شاخص نهم: جذابیت ارایه پیام است که باعث جذب مخاطب میشود. پیام باید جامع، کامل و بدون ابهام باشد.
شاخص دهم و آخر: اطلاعرسانی و ارتباطات موضوعهای بسیار مهمی هستند زیرا توانایی برقراری ارتباط لازمه و اساس فعالیتهای متخصصان و مدیران روابطعمومی است و اطلاعیابی و اطلاعرسانی درست و صحیح کار اصلی و مهمی است که کارشناسان روابطعمومی باید آن را با دقت پیگیری کنند.
|