شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| روابطعمومی را می توان بدون شک یکی از مهمترین حلقههای زنجیره ارزش در هر سازمانی دانست. امروزه همه اذعان دارند که بزرگترین پروژههای سازمانی، بدون پیوست رسانهای امکان اجرا نداشته و رسانه، تنها یکی از بخشهای روابطعمومی است.
روابطعمومی توانمند میتواند دستاوردهای داخلی سازمان و نتایج بیرونی آن را به اطلاع عموم برساند و از این طریق، نگاه بیرونی نسبت به سازمان را شکل داده و یا تغییر دهد. از سوی دیگر، همواره در بحرانهای سازمانی، این روابطعمومی است که به عنوان پیشانی سازمان، از بروز تنشهای بیرونی جلوگیری کرده و مانند سدی در برابر هجومهای احتمالی قرار میگیرد.
با این حال، جایگاه روابطعمومی در سازمانها هنوز به درستی شناخته نشده است. چرا که روابطعمومی پویا و فعال، نهادی پیشتاز و نه منفعل است. روابطعمومی باید خود جریانساز باشد، بهگونهای که سایر بخشهای درون و برونسازمانی، پیرو او باشند، در حالی که به نظر میرسد این وجهه از روابطعمومی در بسیاری از نهادها مغفول مانده است.
از سوی دیگر با تحولات رخ داده در دنیای امروز و گسترش فضای مجازی و صفحات وب، سرعت تغییر و تحولات در حوزه اطلاعات و ارتباطات بسیار چشمگیر است، بهگونهای که کوچکترین داده، میتواند در کسری از زمان حجم انبوهی از مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین شرایطی، تولید محتوای درست و متناسب با فعالیتهای سازمان و انتشار و بازنشر آن در فضای رسانهای، میتواند از مهمترین اولویتهای روابطعمومی عنوان شود.
در کنار این موارد، روابطعمومی نقش درونسازمانی نیز دارد، بهگونهای که افراد سازمان میتوانند از طریق روابطعمومی، نیازهای خود را به مدیران منتقل کرده و یا اطلاعات سازمانی را از این طریق دریافت کنند. دامنه گسترده فعالیتها، وظایف، تواناییها و داشتههای روابطعمومی، به تنهایی این نهاد را به یک حلقه گرانقیمت در زنجیره ارزش سازمانی تبدیل کرده است. بیدلیل نیست که بسیاری از مدیران ارشد، در نخستین گام پس از انتصاب و در دست گرفتن امور، مدیر روابطعمومی مورد حمایت خود را بهکار میگیرند.
روابطعمومی بانک ملی ایران نیز در دوره جدید تلاش کرده است با استفاده از همه ظرفیتهای موجود در این حوزه، نه تنها دستاوردهای سازمان را به اطلاع عموم برساند، بلکه روابطعمومی درونسازمانی را نیز تقویت کرده و آرامش را به خانواده بانک تزریق کند.
اکنون، توسعه روابطعمومی دیجیتال در دستور کار ماست. استفاده حداکثری از ابزارهای این حوزه، افزایش کمی و کیفی محتوای رسانهای تولیدی، توجه ویژه به نیازهای مخاطب در کنار کاهش هزینههای غیرضروری و تمرکز بر افزایش بهرهوری، استراتژی روابطعمومی بانک ملی ایران در دوره کنونی است. ضمن اینکه معتقدم بانک ملی ایران به عنوان بانکی با قدمتی حدود 94 ساله امروز برندی کاملا معتبر و شناخته شده است که شاید نیازی به برندسازی یا تبلیغ نداشته باشد بلکه ما موظفیم در راستای صیانت از این برند تلاش کنیم. همه این تلاشها از آن جهت است که روابطعمومی بانک ملی ایران، نقش حلقه ارزشمند در زنجیره ارزش سازمان را حفظ کند و حضورش در این فرایند، هر روز پررنگتر شود.
|