شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| موضوع اخلاق و اخلاقیات از بدو شکل گیری جامعه تا زمان کنونی که عصر فناوری و اطلاعات می باشد مطرح بوده و مسئله ای نیست که بتوان آن را چه در زندگی اجتماعی و یا سازمانی نادیده و یا کم اهمیت تلقی کرد. اهمیت این مساله امروزه بیشتر نیز مشهود است به ویژه راجع به سازمان هایی که ملزم هستند علاوه بر پاسخگو بودن در قبال اعضای سازمان و افراد ذی نفع، در برابر جامعه نیز جوابگو باشند.
به همین دلیل بحث مسوولیت های اجتماعی سازمانی و معیارهای جهانی و اصول اخلاقی- انسانی در اکثر جوامع دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است. روابط عمومی در اصل هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است و به عبارتی دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است.
. مهمترین وظیفه روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف می باشد.
صداقت،امانت داری، راز داری و توجه به کرامت انسانی ازجمله نکاتی است که باید در روابط عمومی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
می توان گفت تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائهیِ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است، گونهای از روابط عمومی را به خدمت میگیرد، کارکنانِ روابط عمومی عموماً توجه خود را به ساختن مناسباتشان با کسانی معطوف میکنند که به همسازی با آنها بینجامد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیلِ امورِ مربوطِ به سازمان و مؤسسهیِ خود، به رفع و رجوع مسائل بپردازند. این مهارتها به شدت مورد نیازند، زیرا در رشتهیِ روابط عمومی، ارتباطِ پیوستهای میانِ کارکنان و کسانی وجود دارد که در تعیینِ سَمتِ سیاستهای همگانی، نقش ایفا میکنند.
همچنین رعایت اخلاق حرفهای در روابط عمومی، امری ضروری است تا سازمان از یک سو جامعه را دچار تعارض نکند و از سوی دیگر، با اتخاذ تصمیمات منطقی و خردمندانه منافع بلندمدت خود را تضمین کند.
جامعه امروزی ما نیازمند آن است تا ویژگیهای اخلاق حرفهای، روحیه مشارکت و اعتماد، ایجاد تعامل با یکدیگر را تعریف، و برای آن بستر سازی شود. چرا که تحقق اعتماد مردم در گرو تأثیرگزاری نظرات آنان در تصمیم گیری های هر سازمان است. از طریق این شیوه، می توان حمایت و اعتماد بیشتر مخاطبان را بدست آورد و با ایجاد ارتباطی مستمر به تعیین خط مشی و تدوین چشم انداز پرداخت.
بنابراین لازم است که روابط عمومی در هر سازمانی تلاش کند تا با اطلاع رسانی دقیق، پاسخگویی مناسب و شفاف، و آموزش مستمر، تفاهم و اعتماد افراد را نسبت به سازمان بدست آورد.
حال آنچه جایگاه یک روابط عمومی را تا مقام یک رسانه مقبول بالا میبرد، ایجاد اعتماد عمومی و اطمینان خاطر در فضای متلاطم اخبار و شایعات روزافزون است،چرا که اصل اعتماد سازی مهمترین اصل در فعالیت روابط عمومی است.
|