درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 14:35   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد

  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چرا سم آلتمن از اوپن‌ای‌آی اخراج شد؟
  مهمترین چالش های ارتباط داخلی طبق گزارش آکسیوس
  بازاریابی به رهبری بنیانگذار: استراتژی بازاریابی B2B برای سال 2024
  نظریه جدیدی نحوه انتقال اطلاعات توسط امواج را شرح می‌دهد
  استراتژی بازاریابی FML چیست؟
  چگونه در همه چیز موفق باشیم
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49438صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیچهارشنبه، 28 اردیبهشت 1401 - 07:31
روابط‌عمومی و توسعه فرهنگی
دکتر حسن ربیعی – مدرس روابط‌عمومی و فعال حوزه گردشگری - با مطالعه نقش و کارکردهای روابط‌عمومی مانند معناسازی، گفتمان‌سازی و عمومی‌سازی همراه با نوآوری، پویایی و خلاقیت، درمی‌یابیم یک «استراتژی قوی فرهنگ‌سازی» ما را قادر می‌سازد تا دامنه ارتباطات خود را بیشتر افزایش دهیم و به همین دلیل «فرهنگ‌سازی» از منظر روابط‌عمومی، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.
  

معرفی نویسنده
دکتر حسن ربیعی عضو سابق هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران، از پیشکسوتان و اساتید روابط‌عمومی کشور می‌باشد. بیش از پانزده سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در عرصه روابط‌عمومی در داخل و خارج کشور، انجام ده‌ها پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی و تالیف چندین جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی و تخصصی در مباحث روابط‌عمومی و علوم ارتباطات، بخشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی ایشان می‌باشد. دریافت اولین مدال روابط‌عمومی ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1392، کسب تندیس دکتر نطقی بنیانگذار روابط‌عمومی ایران، چهره سال روابط‌عمومی کشور در سال 1395، دریافت نشان افتخار مدیریت از همایش چهره‌های ماندگار مدیریت ایران و دریافت ده‌ها تندیس و نشان ویژه از جمله توفیق‌های ایشان در عرصه روابط‌عمومی کشور می‌باشد. بازدید از پیشرفت‌ها و مدل‌های علمی و تکنولوژیک ارتباطی و تبلیغاتی کشورهای آلمان، هلند، مجارستان ، بوسنی، ارمنستان، ترکیه، لبنان، امارات، هندوستان، مالزی، سنگاپور و برخی کشورهای آفریقایی، گوشه‌ای از فعالیت‌های دکتر حسن ربیعی در عرصه روابط بین‌الملل می‌باشد.

 

 



مقدمه


امروزه «فرهنگ» در جوامع بشری - همان‌طور که «ادوارد بارنت تایلور» گفته است - یک مفهوم گسترده است که شامل ارزش‌های اجتماعی، هنجارها، دانش، باورها، آداب و رسوم، اخلاقیات، عادات، قوانین و هر آن چه فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می‌گیرد تعریف می‌شود.


اساسا فرهنگ یکی از مهمترین عوامل تحقق «توسعه» است و از این‌رو «توسعه فرهنگی» هم یکی از پیش شرط‌ها و آرمان‌های بنیادی تحقق توسعه در هر جامعه می‌باشد.


با توجه به ضرورت و اهمیت «توسعه فرهنگی» در جوامع بشری، سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، دهه پایانی قرن بیستم را «دهه فرهنگ» نامید و مقرر نمود همه کشورها در این دهه در پیشرفت و تعالی فرهنگ و توسعه فرهنگی کوشا باشند.


امروزه توجه به مساله فرهنگ در امر توسعه و تحول کشور از آنجا ضرورت می‌یابد که جامعه ایران علیرغم قدمت فرهنگی و تاریخی خود و ساختار قدرتمند فرهنگی و تشکیل ده‌ها سازمان و نهاد حاکمیتی و تصویب ده‌ها قانون و صدها سند فرادستی و صرف میلیاردها بودجه فرهنگی، هنوز نتوانسته است بر رفتارها و کنش‌های افراد جامعه، آن‌گونه که عامل موثر و محرک توسعه‌یافتگی باشد عمل نماید.

نقش روابط‌عمومی در توسعه فرهنگی


به لطف ظهور اینترنت و شبکه‌های رسانه‌ای اجتماعی فراگیر، «توسعه فرهنگی» به یکی از مهمترین موضوعات جهانی، علاقه و توجه صاحب‌نظران و دولت‌مردان بویژه متخصصان روابط‌عمومی را که به عنوان «کارکنان فرهنگ» معروفند به خود جلب کرده است. امروزه روابط‌عمومی به واسطه قابلیت‌ها و کارکردهایی چون اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، آموزش، اقناع‌سازی و فرهنگ‌سازی می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه فرهنگی هر کشور ایفا نماید.


با مطالعه نقش و کارکردهای روابط‌عمومی مانند معناسازی، گفتمان‌سازی و عمومی‌سازی همراه با نوآوری، پویایی و خلاقیت، درمی‌یابیم یک «استراتژی قوی فرهنگ‌سازی» ما را قادر می‌سازد تا دامنه ارتباطات خود را بیشتر افزایش دهیم و به همین دلیل «فرهنگ‌سازی» از منظر روابط‌عمومی، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.


بعلاوه متخصصان روابط‌عمومی نقش‌های مهم و مختلفی در حوزه فرهنگ از جمله فرهنگ‌های شغلی مانند «فرهنگ مشاوره» و «فرهنگ داخلی»، و همچنین «فرهنگ زیست‌محیطی»، «فرهنگ سفر و گردشگری» و ... دارند و اگر این نقش‌ها به‌درستی درک شوند می‌توانند به توضیح رابطه بین روابط‌عمومی و توسعه فرهنگی کمک بیشتری بکنند.


در فرهنگ‌ سفر و گردشگری، تحقیقات روابط‌عمومی برای ارائه بینش‌هایی درباره علل «عقب‌ماندگی فرهنگی»، روش‌های «توسعه فرهنگی» و تقویت «مهارت‌های بین‌فرهنگی» برای دستیابی به رویکردهای ارتباطی - فرهنگی مناسب بسیار ضروری است. همچنین مهارت‌های شناختی که دیدگاه‌های غیرتعاملی و غیرهمدلانه افراد جامعه نسبت به مقوله بسیار مهمی مانند صنعت توریسم و اهمیت آن برای اقتصاد کشور را تغییر می‌دهد بسیار اهمیت دارد. بنابراین از آنجایی که ما در جامعه‌ای به طور فزاینده جهانی زندگی می‌کنیم، تعامل با بسیاری از فرهنگ‌های مختلف اجتناب‌ناپذیر است. درک این فرهنگ‌ها به افراد یک جامعه از جمله متخصصان روابط‌عمومی کمک می‌کند تا تفاوت‌های فرهنگ‌های یکدیگر را درک کنند تا در هنگام سفر و کار با آن‌ها، رویکردهای بهتری داشته باشند.


امروزه گردشگری و توریسم در دنیا به یکی از بزرگترین و مهمترین صنایع جهان تبدیل شده و طیف زیادی از صنایع مختلف مانند هتلداری، حمل ونقل، صنایع غذایی، زنجیره خدمات تفریحی و سرگرمی، صنایع دستی و سایر صنایع مرتبط را تحت پوشش قرار می‌دهد و به لطف آن میلیون‌ها شغل ایجاد شده و این قابلیت‌ها، صنعت گردشگری را از بعد اقتصادی در جایگاه سوم جهان قرار داده است و اکنون به عنوان یکی از بزرگترین محرک رشد و توسعه کشورها و ایجاد رفاه برای ملت‌ها به‌شمار می‌رود.
گردشگری در ایران علیرغم جاذبه‌های فراوان طبیعی (رتبه پنجم جهان)، تاریخی و باستانی (رتبه دهم جهان)، پزشکی، فرهنگی، هنری، مذهبی و همچنین ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان (WTO) متاسفانه از جهات مختلف منجمله عوامل سیاسی، زیرساختی، مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی در وضعیت بغرنج و اسف‌باری قرار داشته و با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.


از جمله مشکلات فعلی گردشگری در ایران، جدای از کمبود امکانات مانند تاسیسات و زیرساخت‌های لازم، می‌توان به فقدان پیوست‌های فرهنگی، عدم وجود استراتژی صحیح ارتباطی و ضعف در اطلاع‌رسانی، ضعف در ساختار رسانه‌ای و تبلیغاتی و همچنین فقر فرهنگی ناشی از نبود آموزش‌های لازم در حوزه گردشگری اشاره نمود.


از همین‌رو نحوه برخورد ما با گردشگران خارجی از هیچ استانداری پیروی نمی‌کند و اساسا برنامه‌ای برای اصلاح این‌گونه رفتارهای ضدفرهنگی و ضدتوسعه‌ای در بین تصمیم‌گیران ذیربط مشاهده نمی‌شود و همین امر و برخی امور دیگر احیانا سبب می‌شود توسعه فرهنگی با موانع زیادی مواجه شود و در نتیجه آن ممکن است رفتارهای فرهنگی غیرهمدلانه و غیرتعاملی، جایگزین رفتارهای فرهنگی همدلانه و تعاملی شود و این، برای صنعت توریسم، خبر خوشایندی نبوده و نخواهد بود.


به‌نظر می‌رسد برای بهبود وضعیت موجود، نقش روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها باید خیلی خیلی جدی گرفته شود. امروز فضای فرهنگی کشور به‌خصوص صنعت گردشگری بیش از هر زمان دیگری نیازمند امنیت، سرمایه‌گذاری و گفتمان‌سازی به معنای واقعی است. ما امروز باید از مرحله حرف‌زدن و شعار دادن عبور کنیم. امروز صنعت گردشگری نیازمند یک «نقشه راه عملیاتی» است و در این راستا همه افراد جامعه بویژه متخصصان روابط‌عمومی وظیفه دارند بیشتر از هر کسی، بر ایجاد روابط و جوامع چند فرهنگی مثبت و همچنین حفظ آنها تمرکز کنند.


باور داریم مسئولان و متخصصان روابط‌عمومی می‌توانند با تدوین یک «استراتژی قوی فرهنگ‌سازی» و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تبینی، ارتباطی، رسانه‌ای، فرهنگی و تبلیغی، به‌عنوان پیشران و شتاب‌دهنده، نقش بی‌بدیلی را در توسعه فرهنگی کشور ایفا نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  چالش بازاریابی: از رقبا پیشی بگیرید


  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی


  کریستوفر بلر، ترول لیبرال، علیرغم سرکوب فیس‌بوک و هوش مصنوعی، به پیشروی خود ادامه می‌دهد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


  تأثیر شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در آینده شغل روابط‌عمومی


  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد