شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در دنیایی حضور داریم که ارتباطات و روابطعمومی حرف اول را می زند. در دنیایی پر از کسب و کار جدید و گستردگی نیاز های مخاطبان، کمپین روابطعمومی می تواند یک مسیر جدید و کمپینی مناسب برای یک ایده برای شروع کسب و کار باشد.
کمپین روابطعمومی PR چیست؟
روابطعمومی (PR) روشی بسیار قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبان و پیشبرد بهتر و سریعتر امور کسب و کار شماست.
هدف کمپین روابطعمومی ایجاد یک روایت رسانه ای یا انتشار اطلاعات درباره کسب و کار شما برای جذب و افزایش مشتری است. همچنین می تواند به عنوان یک تاکتیک برای ایجاد آگاهی در مورد یک رویداد خاص یا سرمایه گذاری تجاری استفاده شود.
کمپین روابطعمومی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در یک بازه زمانی مشخص و با هدف رشد کسب و کار راه اندازی می شوند. یک کمپین روابطعمومی موثر می تواند آگاهی از برند یا فروش برند شما را تا سال ها پس از اتمام کمپین افزایش دهد.
اغلب کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی بر روی افزایش فروش متمرکز می شوند، در حالی که تیم های روابطعمومی معمولاً KPI های مختلف کمپین را تعیین میکنند.
نحوه توسعه کمپین روابطعمومی
اکنون که کمی در مورد کمپین روابطعمومی دانستید وقت آن است در مورد چگونگی توسعه یک کمپین روابطعمومی صحبت کنیم. در ادامه به معرفی 8 مرحله کاربردی توسعه کاربردی کمپین روابطعمومی می پردازیم:
1. اهداف خود را از کمپین مشخص کنید
قبل از شروع برنامه ریزی کمپین روابطعمومی خود، باید مشخص کنید که نتیجه مطلوب دلخواه شما چیست. آیا به دنبال افزایش فروش و افزایش مشتری راغب (LEAD) هستید؟ یا هدفتان افزایش شناخت و ارزش گذاری برند است؟ یا جذب شرکا و استخدام افراد جدید برای پیشرفت کسب و کارتان تمرکز شماست؟
بسیاری از کارشناسان روابطعمومی استفاده از روش SMART را به عنوان یک الگوی مشخص برای کمپین خود انتخاب می کنند.
SMART از حروف ابتدای واژه های Specific، Measurable، Achievable، Realistic، Time-based تشکیل شده است که در ادامه به توضیح مختصر هر یک می پردازیم:
Specific (مشخص): نتیجه مطلوبی که انتظار دارید بدست آورید را به طور دقیق و با جزئیات، مشخص کنید.
Measurable (قابل اندازه گیری): برای موفقیت در کسب و کار خود یک معیار و ملاک قابل اندازه گیری تعیپن کنید تا بتوانید میزان موفقیت خود را بسنجید.
Achievable (دست یافتنی): بررسی کنید تصویری که از اهداف خود برای خود ترسیم کردید آیا با توجه به توانایی های شما قابل دستیابی ست؟
Realistic (واقع بینانه): آیا هدف کمپین شما واقع گرایانه است؟
Time-based (مبتنی بر زمان): در چه مدت زمان مشخصی باید به این اهداف برسید؟
2. مخاطب هدف خود را انتخاب کنید
اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند در مورد خط تولید پوشاک جدیدتان که برای مثال مانتوی اداری است باشد، واضح است نیاز نیست آنها را برای مردان بازاریابی کنید. رسیدن به اهدافتان مستلزم دستیابی به مخاطبان صحیح و هدف شما است.
بنابراین، هنگام ترسیم برنامه رسانه ای و استراتژی روابطعمومی خود، به این فکر کنید که می خواهید چه کسی را هدف قرار دهید. تیم روابطعمومی شما احتمالاً باید تاکتیک های خود را بر اساس مخاطبانی که تیم تصمیم می گیرد هدف قرار دهد، تنظیم کند. پس مشتری هدف خود را پیدا کنید و آن ها را شناسایی کنید.
3. طوفان فکری
همانطور که می دانید بازاریابی چیست، طوفان فکری کمک بسیار زیادی به بازاریابی و ایجاد ایده های جدید می کند. طوفان فکری از مهم ترین بخش های توسعه یک کمپین روابطعمومی است. برای برگزاری یک جلسه طوفان فکری موثر، افراد مختلف را با پیشینه های مختلف بیاورید و آنچه را که می خواهید به دست آورید، منتقل کنید.
از آن ها بخواهید هر فکر و ایده ای که به ذهنشان میرسد هر چند غیر منطقی و غیر معقول و یا بلند پروازانه باشد. تمام افکار خود را در مدت زمان نیم ساعت یا یک ساعت بر روی کاغد بنویسند و پس از آن به بررسی تمام آن ها بپردازید.
در جلسه طوفان فکری این سوالات را از خود بپرسید:
پیام کسب و کار شما چیست؟
پیام شما برای کیست؟
چه پلتفرم هایی پیام شما را به اشتراک خواهند گذاشت؟
پیام شما در چه حوزه ای است و چگونه آن را منتقل می کنید؟
به طور مثال می تواند پلتفرم تبلیغات شما اینستاگرام و یا سایت باشد. تمام پاسخ این سوالات به کسب و کار شما بستگی دارد که می توانید از رقبای مطرح خود الگو بگیرید. اگر مشتاق هستید می توانید آموزش اینستاگرام را بصورت رایگان از مقالات آغازینو دریافت کنید.
علاوه بر برگزاری یک جلسه طوفان فکری، ممکن است بخواهید اطلاعات بازار کسب و کار خود را در مورد مخاطبان یا رقبای هدف خود نیز جمع آوری کنید. می توانید از یک نظرسنجی برای مخاطبان خود استفاده کنید یا با یک متخصص در حوزه کاری خود مشورت کنید.
4. اطلاعات بازار را جمع آوری کنید
در این مراحل اولیه کمپین، جمع آوری اطلاعات و تحقیق در مورد بازار خود بسیار کمک کننده است. از این اطلاعات می توان برای تعیین اینکه چگونه رسانه های شما با ترندهای صنعتی گسترده تر مطابقت دارد و چگونه می توان با هرگونه واکنش منفی احتمالی مقابله کرد، استفاده کرد. همچنین از این طریق می توانید دریابید که رسانه ها بیشتر به چه مواردی علاقمندند.
انجام تحقیقاتی مانند تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)، تجزیه و تحلیل رقابتی، یا تجزیه و تحلیل رسانه های دیجیتال می تواند برای کمپین و تلاش های بازاریابی شما مفید باشد.
تحقیق شما شامل موارد دیگری همچون بررسی وب سایت های رقیب، کمپین های رقیب (SEO، رسانه های اجتماعی و PPC)، صفحات لینکدین رقیب، رقبای شما در گوگل نیز می تواند باشد. ما در مقاله آنالیز و تحلیل در دیجیتال مارکتینگ به طور مفصل توضیح داده ایم که چگونه می توان تلاش های بازاریابی دیجیتال خود را تجزیه و تحلیل کرد.
5. کانال های رسانه خود را انتخاب کنید
آیا قرار است یک بیانیه مطبوعاتی ارسال کنید یا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کنید؟ آیا می خواهید از اینفلوئنسرها برای کمک به انتشار پیام خود استفاده کنید یا فقط از نمایه های رسانه های اجتماعی برند شرکت خود استفاده کنید؟ کانال هایی که مخاطبان هدف شما بیشترین توجه را به آن ها دارند، باید در فرآیند برنامه ریزی کمپین روابطعمومی شما مورد توجه قرار گیرند.
اگر خط جدید مانتوهای شرکت خود را بازاریابی می کنید، می توانید ترکیبی از تاکتیک های بازاریابی اینترنتی و آفلاین را برای دستیابی به افراد قبل از خرید و هنگام خرید در نظر بگیرید. هنگام توسعه استراتژی، تیم روابطعمومی شما ممکن است بخواهد به نحوه ارتباط کمپین با استراتژی SEO، استراتژی رسانه های اجتماعی و سایر کانال های بازاریابی دیجیتالی تیم بازاریابی فکر کند.
6. ایده خود را بررسی کنید
قبل از ورود به مرحله اجرا و راه اندازی کمپین روابطعمومی، ایده ها را به افرادی که در پروژه دخیل نیستند ارائه دهید. ببینید کمپین شما آیا به آن ها احساس خوبی منتقل می کند؟ اگر آنها با فرایندهای کمپین شما روبرو شوند آیا از آن استقبال می کنند؟ یا می توانید از طریق آن پیام خود را به درستی به مخاطب انتقال دهید؟ این پیام منطبق بر ارزش و آرمان های برند شما هست؟
در این مرحله اطمینان حاصل کنید که هر بخش از کمپین با ارزش های برند و شرکت شما هماهنگ است. در مورد مخاطب هدف خود فکر کنید و بپرسید
چه چیزی برای آن ها مهم است؟
این کمپین چه احساسی در آن ها ایجاد خواهد کرد؟
نقاط درد آن ها چیست و چگونه می توانید آنها را برطرف کنید؟
7. اجرای کمپین
قبل از اینکه تیم روابطعمومی شما شروع به کار کند، دوباره بررسی کنید که همه جزئیات صحیح هستند و همه دارایی ها کامل و مطابق با نام تجاری هستند. مطمئن شوید که هر داده یا مجموعه ای از حقایق ارائه شده دقیق است.
اطمینان حاصل کنید که هر گونه اطلاعات اضافی آماده ارائه، و اختیار ارسال آن را دارید. استفاده از هر راه ارتباطی موثر است، بنابراین کانال های ارتباطی را افزایش دهید و آماده پاسخگویی به هر پرسشی باشید.
8. اندازه گیری
اکنون زمان آن است که موفقیت خود را ارزیابی کنید. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را محاسبه کنید تا میزان موفقیت کمپین برای شما روشن شود.
منبع: aghazino
عطیه محب راد
|