درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 27 خرداد 1403 - 05:07   

مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند

  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


ادامه ادامه مطلب یک

روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها

  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها


ادامه ادامه مطلب دو

ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند

  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند


ادامه ادامه مطلب سه

می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند

  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  روابط‌عمومی: اسیر توهمات؟ چالش‌ها و راهکارها
  ربات‌های انسان‌نما به دنبال مشاغل تولیدی هستند
  سرمایه‌گذاری استراتژیک در آموزش متخصصان روابط‌عمومی در زمینه هوش مصنوعی
  می‌سی‌سی‌پی راهنمای از بین بردن مطبوعات آزاد را منتشر می‌کند
  محاسبات و ذخیره‌سازی به سمت لبه حرکت می‌کنند و فناوری اطلاعات باید آماده باشد
  ما در حال مشاهده زندگی در آن سوی الگوریتم‌ها هستیم
  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد
  ۳ گام ساده برای حفظ ارتباط در روابط‌عمومی
  انقلابی در روابط شما
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49369صفحه نخست » آموزش روابط عمومیدوشنبه، 5 اردیبهشت 1401 - 11:29
چگونه از جلسات کاری بی‌اثر جلوگیری کنیم؟
در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ به میزان زیادی از جلسات کاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها کاسته شد و دورکاری مدیران و کارکنان نیز موجب شد تا بسیاری از جلسات کلاسیک و رایج که به طور سنتی و معمولا بدون هدف مشخصی برگزار می‌شد متوقف شود، چرا که افرادی که از منازل شان مشغول به کار بودند با استفاده از خودمختاری و استقلال نسبی خوبی که پیدا کرده بودند می‌توانستند بدون نیاز به شرکت در جلسات کاری تمام کارهای شان را پیش ببرند و حتی بهتر از گذشته تصمیم‌گیری و اقدام کنند.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| کمتر شرکت یا سازمانی را می‌توان پیدا کرد که در آن جلسات کاری برگزار نشود و کمتر مدیری را می‌توان یافت که مخالف برگزاری جلسات کاری متعدد و متنوع باشد. با این همه باید دانست که بسیاری از جلسات کاری آنچنان که باید و شاید به نتایج مورد انتظار منجر نمی‌شوند و به دلیل بی‌اثر بودن و بر هم زدن تمرکز کاری کارکنان و مدیران به پدیده‌هایی نامطلوب و ناخوشایند در میان افراد تبدیل شده‌اند. متاسفانه در اغلب جلسات کاری شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که باعث می‌شود تا آنچه پس از پایان جلسه در ذهن حاضران باقی می‌ماند انبوهی از پرسش‌های بی‌پاسخ، ایده‌های مطرح نشده و جزئیات بی‌اهمیتی است که در جلسه درباره آنها صحبت می‌شود اما چندان فایده‌ای برای حاضران در جلسه ندارد.

در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ به میزان زیادی از جلسات کاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها کاسته شد و دورکاری مدیران و کارکنان نیز موجب شد تا بسیاری از جلسات کلاسیک و رایج که به طور سنتی و معمولا بدون هدف مشخصی برگزار می‌شد متوقف شود، چرا که افرادی که از منازل شان مشغول به کار بودند با استفاده از خودمختاری و استقلال نسبی خوبی که پیدا کرده بودند می‌توانستند بدون نیاز به شرکت در جلسات کاری تمام کارهای شان را پیش ببرند و حتی بهتر از گذشته تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

در واقع، همه‌گیری کووید-۱۹ بسیاری از کارکنان و حتی مدیران را از قید و بندهایی که به واسطه برگزاری جلسات کاری بیهوده و تکراری گریبان گیرشان شده بود آزاد کرد به طوری که افراد به جای شرکت در جلسات کاری بی‌ثمر به صورت مجازی و از راه دور و در قالب گفت‌وگوها و تعاملات دو یا چند نفره اقدام به همفکری با دیگران می‌کردند یا اینکه بسیاری از تصمیماتی که در گذشته در حین جلسات کاری اتخاذ و اعلام می‌شد از طریق ارسال ایمیل یا پیام‌های صوتی و تصویری بین افراد منتقل می‌شود. با این حال با توجه به فروکش کردن همه‌گیری کووید-۱۹ و احتمال بازگشت کارکنان به محیط‌های کاری و نیاز به برگزاری جلسات کاری حضوری ضرورت دارد تغییراتی در فرمت و نحوه برگزاری جلسات کاری انجام شود که در نهایت موجب بالا رفتن کارآیی و اثربخشی این جلسات شود. در ادامه به پنج توصیه کلیدی برای اجتناب از برگزاری جلسات کاری بی‌اثر و خسته‌کننده اشاره خواهد شد:


فاصله زمانی برگزاری جلسات را همگام با سرعت تغییر و تحولات در سازمان تعیین کنید

در دنیای پر از تحول و دگرگونی امروز لازم است که مدیران و کارکنان در فواصل زمانی مشخص دور هم بنشینند و درباره چگونگی واکنش نشان دادن نسبت به تحولات پیش‌آمده تبادل‌نظر کنند. با این همه نباید برگزاری جلسات کاری را در فواصل زمانی از پیش تعیین شده مثلا هفته‌ای یک بار یا ماهی یک بار برگزار کرد بلکه بهتر است در زمان‌هایی که سرعت تغییرات بیشتر است فاصله برگزاری جلسات را کاهش داد و در دوره‌های رکود و کم تحرکی بازارها و رقبا جلسات کاری را فقط در صورت نیاز برگزار کرد و در صورت امکان نیز از ابزارهایی مانند ارسال ایمیل یا پیام در رسانه‌های اجتماعی به‌جای برگزاری متناوب جلسات کاری بهره برد.
از مسائل و موضوعاتی که قرار است در جلسه مطرح شوند بروشور تهیه کنید و قبل از جلسه در اختیار مدعوین قرار دهید

امروزه و با کمک ابزارهای دیجیتالی می‌توان کاتالوگی حاوی موضوعاتی که قرار است با توجه به اولویت و اهمیت‌شان در جلسه مطرح شده و درباره آنها تصمیم‌گیری صورت پذیرد تهیه شده و برای مدعوین در جلسه ارسال شود و با توجه به بازخوردهایی که تا قبل از برگزاری جلسه درباره هر کدام از موضوعات جمع‌آوری می‌شود می‌توان جلسه مورد نظر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین اثربخشی برگزار کرد، چرا که در این حالت افراد می‌توانند بسیاری از ابهامات و سوالاتی را که در ذهن دارند قبل از آغاز جلسه مطرح کرده و جواب‌های مورد نظرشان را بگیرند و حتی ممکن است با حل شدن تمام موضوعاتی که قرار بود در جلسه درباره آنها تبادل نظر صورت پذیرد اصل برگزاری آن جلسه منتفی شود و اصلا نیازی به برگزاری آن جلسه نباشد.


میزان اثربخشی و بهره وری جلسات را بر اساس میزان پختگی تصمیمات و مسائل مطرح شده در آنها بسنجید

اینکه ما بارها و بارها اقدام به برگزاری جلساتی کنیم که فاقد اثربخشی و فایده خاصی باشند کار کاملا اشتباهی است که باید هر چه سریع‌تر آن را متوقف کرد و یکی از بهترین راه‌ها برای سنجش درست اثربخشی جلسات کاری این است که تصمیماتی که در آنها گرفته شده و ایده‌هایی که مطرح شده‌اند را سبک و سنگین کرد تا دریافت کدام جلسه یا کدام بخش از جلسات گذشته مفیدتر و موثر‌تر بوده و پس از شناسایی این موارد می‌توان جلسات بعدی را با تمرکز بیشتر روی آن بخش‌های منتخب برگزار کرد و با تغییر ساختار کلی جلسات کاری به سمت برگزاری جلسات کاری کوتاه‌تر و موثرتر گام برداشت.


از حاشیه رفتن و پرداختن به موضوعات متفرقه خودداری کنید

بسیاری از جلسات کاری که به خوبی برنامه‌ریزی شده‌اند فقط به علت خارج شدن حاضران از دستورجلسه و پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و کم اهمیت به بیراهه می‌روند و اثربخشی شان را از دست می‌دهند.بنابراین اگر می‌خواهید جلسات کاری موفق‌تر و موثرتری داشته باشید باید هم خودتان از حاشیه رفتن و طرح موضوعات متفرقه خودداری کنید و هم با کسانی که اقدام به این کار می‌کنند قاطعانه برخورد کنید.


مدعوین را براساس موضوع اصلی جلسه دعوت کنید نه براساس سمتی که در سازمان دارند

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که زمان برنامه‌ریزی درباره جلسات کاری صورت می‌پذیرد این است که اغلب کسانی که به جلسه دعوت می‌شوند نه به واسطه موضوع یا موضوعاتی که قرار است در جلسه مطرح شود بلکه فقط به خاطر پست و سمتی که در سازمان دارند برای حضور در جلسه دعوت می‌شوند حال آنکه حضور آنها در جلسه نه تنها تاثیرگذار و مفید نیست بلکه باعث منحرف شدن جلسه از اهداف مقرر و تلف شدن وقت تمام حاضران در آن می‌شود. بنابراین ضرورت دارد که درباره انتخاب مدعوین به جلسات کاری بسیار هدفمند عمل کرد و فقط کسانی را برای حضور در جلسه انتخاب کرد که حضورشان به بهبود کیفیت تصمیماتی که در جلسه اتخاذ خواهد شد کمک کند.

 

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

منبع: MIT Sloan School of management :  donya-e-eqtesad
 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  گوگل ارسال پیام به جمینی را در پیام‌های اندروید آسان‌تر می‌کند


  ۳اصل برای کارآفرینان از دیدگاه گرگ راکوزی


  بهبود روابط‌عمومی با قدرت هوش مصنوعی


  هوش مصنوعی فریب خورد! عکس برنده مسابقه عکاسی، کار انسان بود نه هوش مصنوعی


  ششمین شماره ماهنامه الکترونیکی راهبرد ارتباطات و روابط‌عمومی منتشر شد


  اولین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی نمایشگاه های کشور برگزار شد


  رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در مدیریت و رهبری سازمان‌ها نقش محوری دارد


  مواد مغذی که ممکن است با افزایش سن از مغز شما محافظت کنند


  امبر دو باتون به عنوان مدیر ارشد ارتباطات جدید گروه رسانه‌ای گاردین منصوب شد


  ادای احترام به دکتر سید وحید عقیلی در دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد