شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| تکنولوژی های جدید ارتباطات پایه اصلی جهانی سازی را تشکیل می دهند. نکات مبهمی وجود دارد که آیا تکنولوژی های جدید ارتباطات با استفاده از این چنین تکنیک هایی می تواند به توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی- اقتصادی جهان انسانیت کمک بکند یا نه؟ در این زمینه انتقادات بر روی این حقیقت که آیا جهانی سازی عمدتا برای تامین منافع جهان سرمایه داری و کمپانی های چند ملیتی است یا نه، متمرکز شده است. مشخص است که 200 کمپانی بزرگ چند ملیتی، که در کار تجارت و تولید هستند، یک سوم درآمد جهان را به خود اختصاص می دهند.
جهانی سازی، انحصار طلبی سرمایه داری را افزایش داده است. حقوق دموکراسی، شامل آزادی و کارآفرینی و بهره مندی از فرصت ها، به عنوان مزیت هایی هستند که به طور ویژه مورد توجه کمپانی های جهانی قرار می گیرد. تحت این شرایط روابطعمومی در جهت سرمایه جهانی فعالیت می کند. طبیعت برتری این سرمایه جهانی یک مانع مهم در ایجاد دموکراسی در جوامع جهانی است. کمپانی های جهانی دموکراسی را به عنوان آزادی در تولید سود بیشتر و نفوذ به بازارهای بیشتر، تفسیر می کنند. قوانین جهانی سازی به وسیله قراردادهایی که به وسیله کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن، وضع شده است، تعریف می شود.
نصف مردم جهان فقر را در محیط رقابتی ایجاد شده تحمل می کنند و به وسیله کشورهای توسعه یافته در تجارت مورد حمایت قرار می گیرند. برخلاف سخنرانی های خیلی خوب در مورد جهانی سازی، «هر کس باید بداند که همه مردم جهان به یک روش زندگی نمی کنند»، همان گونه که آرماند ماترلارت بیان کرد. به بیان دیگر، هر کس باید به این نکته دقت داشته باشد که مردمانی وجود دارند که به یک روش یکسان زندگی نمی کنند. آن مشخص است که روابطعمومی به تنهایی برای حل مشکلات ناشی از جهانی سازی کافی نیست. با این وجود، بخش روابطعمومی می تواند نقش فعال تری را در کاهش مشکلات موجود و آرام کردن شرایط موجود داشته باشد.
متخصصان روابطعمومی باید به طور کلی به این حقیقت آگاه باشند که آنها باید حقوق کارمندان شرکتی را که نمایندگی آن را دارند، حفظ کنند و کاربران به حقوق خودشان بدون هیچ مصالحه و سازشی برسند. اگر آنها می خواهند تلاش کنند که اعتماد افراد را به دست بیاورند، روش اخلاقی در عملیات روابطعمومی نباید فقط شامل تعهدات داده شده از طرف کمپانی مورد نظر باشد.
به بیان دیگر متخصصین روابطعمومی باید شبکه خدماتی خود را تا حد موسسات ملی، سازمان های غیر دولتی و ادارات محلی گسترش دهند. روابطعمومی باید نه تنها برای کمپانی ها، بلکه برای کل جهان موثر باشد، به همین ترتیب باید بتواند زندگی با ارزش را تامین کند. فعالیت های انجام شده برای رسیدن به این هدف قدرت تخصصی این مصوبه و احترام بخش روابطعمومی را توسعه خواهد داد جهانی که ما در آن زندگی می کنیم باید سالم و سودمند برای همه انسان ها باشد به همان ترتیب باید برای کمپانی ها نیز سودمند و سالم باشد.
نویسنده: دکتر ایکلر بیکاکی استاد دانشگاه ترکیه
|