شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| «خبر» گزارشی عینی از واقعیتهاست ولی هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید؛ خبر باید دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. هر اندازه که عناصر خبری کاملتر باشند، خبر از نظر اطلاعاتی که باید به مخاطب بدهد جذابتر خواهد بود؛ در صورت عدم استفاده صحیح از عناصر خبری، خبر دچار ابهام شده، جذابیت کافی نداشته و در بعضیاوقات از واقعیت نیز به دور خواهد ماند.
به هر اندازه که تنظیم خبر از مراحل سخت کار خبری است که بدون شناخت ارکان آن امکانپذیر نیست درواقع یکی از راحتترین و کنترلشدهترین راههای انعکاس پیامهای سازمانی، از سوی روابطعمومی به رسانههاست البته چنانچه تازگی و ارزش خبری نداشته باشد با استقبال مواجه نمیشود.
با این تعریفها و با اعتقاد به اینکه تشخیص ماهیت خبر و تنظیم آن از علمیترین امور روابطعمومی است و بایستی دقت شود که تنظیم خبر، امری کاملاً علمی و تخصصی است و به حکم «خَیرُ الکَلامِ مَا دَل وَ جَل وَ قَل وَ لَم یُمِل» این یادداشت را گزیده خواهم نوشت.
یکی از رسالتهای روابطعمومی در سازمان جستجوی اطلاعات و اخبار و انتقال آن به مخاطبان است مهمترین مرحله در فرآیند تهیه خبر شناخت خبر است که بدون شک وظیفه کارشناس روابطعمومی است و به مهارت فردی و ذاتی خبرنگار مربوط است.
توجه داشته باشید که تنها انتشار تیتر برگزاری این نشست و آن نشست بدون اطلاعات کافی و چند تصویر پیدرپی از ژستهای مختلف مدیر آن سازمان در آن نشست نه ارزش خبری دارد نه برای مخاطبان اهمیتی؛ اطلاعات خبر بایستی هم تازگی داشته باشد و هم در زندگی روزمره مخاطبان مهم و اثرگذار باشد.
خبرنگار روابطعمومی موظف است ضمن اطلاع و آگاهی کامل از علم روزنامهنگاری و تهیه و نگارش خبر، از سیاست خبری و تشکیلات اداری سازمان متبوعش اطلاعات کافی و لازم داشته باشد تا بتواند وظیفه اطلاعرسانی صحیح را به بهترین شکل به انجام رساند.
در پایان پسازاینکه خبر با تمام شرایط لازم و شناخت ارزشهای خبری نهفته در خبر و بر اساس صداقت شکل گرفت و تولید شد به مرحلهای میرسد که توسط مدیر گروه خبری یا مدیر روابطعمومی گزینش میشود و بعضاً در صورت نیاز با ایجاد دخل و تصرف و انجام تغییرات فرصت انتشار پیدا میکنند.
و نکته مهم دیگر اینکه مردم در هرجایی که از دنیا باشند تشنه صداقت و یک رنگیاند و بیشک سازمانها را به میزان صداقتشان ارزشگذاری میکنند. مدیران روابطعمومی نهتنها توجیهگر سیاست غلط مدیران و عملکرد سازمان خود نیستند بلکه آنها همان پاسبان حقایق و صداقت کاری مدیران سازمانی خود هستند؛ پس همواره روابطعمومیها باید در انتشار اخبار به صداقت و شفافیت توجه داشته باشند و بیان دروغ دیر یا زود باعث ضربه خوردن آن سازمان خواهد شد.
مصطفی پورروستاییاردکانی
فعال حوزه روابطعمومی و رسانه
|