شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| یادگیری نحوه جلوگیری از خطرات شرکتهایی که قبلاً آمده و رفتهاند و درک بهترین استراتژیهای محدود کردن آسیبها میتواند مهمترین درسهایی باشد که برای حفظ کسبوکارتان یاد میگیرید.
این مقاله برجستهترین اشتباهات مدیریت بحران روابطعمومی را که باید از آنها اجتناب کنید، برجسته میکند، و به طور بالقوه برند شما را از دست دادن پول زیاد، کارکنان و حفظ شهرت شما دست نخورده نگه میدارد.
بیا شروع کنیم:
1. تأخیر در پاسخگویی
هنگامی که هر بحرانی در هر کسب و کاری رخ می دهد، زمان بسیار مهم است. به تعویق انداختن پاسخ شما به یک بحران رو به رشد روابطعمومی، بسیار خسارت بار است. به خصوص در عصر رسانه های اجتماعی امروزی، فقط یک یا دو پست از مشتریان ناراضی لازم است تا یک موضوع به یک بحران تمام عیار تبدیل شود.
2. عدم ارتباط با سهامداران کلیدی
صداقت همیشه بهترین سیاست است. ذینفعان شما دیر یا زود متوجه یک بحران عمیق خواهند شد، بنابراین بهتر است در وهله اول در مورد آن صحبت کنید.
حصول اطمینان از اینکه همه همراه هستند و با شرایطی که در حال توسعه است به شیوه ای آرام و کنترل شده برخورد می کنید، نشان می دهد که اعتماد به نفس و بلوغ لازم برای رویارویی با مشکلات و بحران ها را دارید. ذینفعان می دانند که این اتفاقات رخ می دهد.
3. غیر صادق بودن
گاهی اوقات، شرکتهایی که مرتکب اشتباه فاحشی شدهاند (که اغلب در رسانههای اجتماعی منتشر شده است) سعی میکنند از مردم عذرخواهی کنند. با این حال، عذرخواهی اغلب شاخص کلیدی نگرش آشکار عدم صداقت و ناتوانی است. از قضا، عذرخواهی غیر صادقانه اغلب آخرین میخ در تابوت برای فروپاشی تصویر روابطعمومی یک برند است.
همیشه شعله های آتش را با ابراز اخلاص و در نظر گرفتن درست اقدامات خود خاموش کنید، نه اینکه شعله های آتش را از طریق عدم صداقت و نگرش ضعیف شعله ور کنید.
4. تهیه نکردن محتوای کافی
هنگامی که یک بحران روابطعمومی به راه افتاد، پاسخ شما می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست کسب و کار شما باشد. یکی از موقعیتهای مهم مدیریت بحران روابطعمومی که باید از آن اجتناب کرد، تهیه نکردن محتوای کافی در پاسخ به وضعیت در حال گسترش است.
متأسفانه، بسیاری از برندها مواد مورد نیاز برای تهیه را در نظر نمی گیرند. این مطالب شامل بیانیه برگزاری اولیه، بیانیه بعدی، پاسخ به سوالات احتمالی روزنامه نگاران، و برخی آموزش های رسانه ای سریع برای سخنگویان شما در مورد مشکل است. حتی یک ایمیل با کلمه بد می تواند فاجعه را به تصویر بکشد.
هنگامی که یک بحران روابطعمومی آشکار می شود، زمان زیادی برای آماده سازی وجود ندارد، بنابراین باید بخش عمده ای از کار را قبل از ایجاد مشکل انجام دهید.
بنابراین، با کارکنان خود بنشینید و برای موقعیتهای بالقوهای که کسبوکارتان میتواند در آن قرار بگیرد، محتوا و آموزشهای مرتبط را برنامهریزی کنید، درست مانند تمرینهای آتشنشانی در هنگام آتشسوزی. آمادگی به این شکل به شرکت شما بهترین شانس را میدهد تا در صورت اتفاق غیرقابل تصور، آن را از لبه پرتگاه عقب بکشد.
5. استفاده از اصطلاحات تخصصی در پاسخ
اصطلاحات تخصصی یا اصطلاحات رایج اغلب توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند، اما توسط عموم مردم به عنوان راهی برای پنهان کردن معنای واقعی در پشت کلماتی که معنی زیادی ندارند، نگاه می کنند.
به جای اصطلاحات، از زبان روزمره استفاده کنید که همه بتوانند آن را بفهمند. این تاکتیک به جای این که تصور کنید چیزی برای پنهان کردن دارید، به تقویت اعتبار و اعتماد کمک می کند.
هر وضعیت مدیریت بحران روابطعمومی مستلزم اجتناب از بسیاری از دام ها و مین های زمینی است. چیز اشتباهی بگویید، یا پاسخ دادن به آن خیلی طول بکشد، ممکن است بحران را بسیار فراتر از آن چیزی که فکر می کردید شعله ور کنید.
اما با استفاده از عقل سلیم و صداقت میتوانید از دامها جلوگیری کنید و در صورت وقوع، بهترین شانس را برای بهبودی از بحران روابطعمومی به شرکت خود بدهید.
منبع انگلیسی: publicrelationstoday
منبع فارسی: شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
سام مولونی | 2 فوریه 2022 | تحلیل، روابطعمومی
|