درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403 - 12:01   

درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی

  درگیری در سازمان رادیو ملی آمریکا پس از متهم شدن به جانب‌داری لیبرالی


ادامه ادامه مطلب یک

مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید

  مکث بومر: نشانه‌ای که نشان می‌دهد باید واقعاً رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  ‌دیجیتال‌سازی روابط‌عمومی
  ترویج ارزش‌های انسانی و نقش روابط‌عمومی
  چگونه روابط‌عمومی بالا و موفق داشته باشیم؟
  چگونه خشم بر تفکر غلبه می‌کند؟
  تأثیرات روانی جنگ بر خبرنگاران
  چگونه از "تئاتر موفقیت" در اندازه‌گیری رسانه‌های اجتماعی خود اجتناب کنید
  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان
  فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در روابط‌عمومی: ابزارها و تاکتیک‌های نوظهور برای ارتباطات مؤثرتر
  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت
  مزایای استفاده از دیوار رسانه‌ای در یک رویداد روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48715صفحه نخست » ارتباطات و روزنامه نگاریجمعه، 1 بهمن 1400 - 23:26
تحلیل متون خبری به کمک هوش مصنوعی
سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» به کمک هوش مصنوعی می تواند فعالیت هر رسانه را تحلیل و ارزیابی کند و یک تحلیل همه جانبه و دقیق از فعالیت آن رسانه در فضای وب ارائه دهد.
  

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» به کمک هوش مصنوعی می تواند فعالیت هر رسانه را تحلیل و ارزیابی کند و یک تحلیل همه جانبه و دقیق از فعالیت آن رسانه در فضای وب ارائه دهد.

به گزارش سیناپرس، سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» که در پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی خواجه نصیر طراحی و تولید شده است، به تحلیل متون خبری خبرگزاری ها، سامانه های خبری و پیام رسان ها با استفاده از ابزارهای پردازش زبان طبیعی می پردازد. در واقع این سامانه می تواند فعالیت هر رسانه را تحلیل و ارزیابی کند و یک تحلیل همه جانبه و دقیق از فعالیت آن رسانه در فضای وب ارائه دهد.

حبیب الله اصغری طراح این سامانه در گفتگو با خبرنگارسیناپرس درباره «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» گفت: چندی پیش پروژه بزرگی در این زمینه در اتحادیه اروپا با عنوان EMM انجام شد؛ در این پروژه علاوه بر آنکه تمامی اخبار رسانه های این اتحادیه به زبان های مختلف ترجمه می شد، وظیفه پیدا کردن نقطه اوج و پیگیری قدرت نفوذ اخبار هم تعریف شده بود.

 

ما هم در اقدامی مشابه در سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» بررسی کردیم که کدام یک از ویژگی های یک خبر باعث می شود که در رسانه ها بیشتر منتشر شود؛ برای مثال در این سامانه می توان فهمید که اگر رسانه ای بعد از انتشار چند باره یک خبر در رسانه های دیگر، آن را منتشر می کند، چقدر روی آن خبر قدرت نفوذ دارد؛ همچنین دیگر ویژگی که از کاربردی کردن این سامانه می توان دریافت کرد این است که یک رسانه چه زمانی متوجه انتشار یک خبر مهم می شود تا بتواند به سرعت آن را باز نشر دهد، در واقع زمان تاخیر یک رسانه چه مدت زمان است؟

وی ادامه داد: ویژگی دیگری که توسط این سامانه از یک رسانه می توان فهمید این است که به ارزیابی رسانه در انتشار اخبار خاص می پردازد. در این فرآیند دو مولفه زمان انتشار و رتبه رسانه در انتشار آن خبر خاص را با هم ارزیابی می کند حال اگر عدد به دست آمده پایین باشد نشان می دهد که این رسانه در انتشار آن خبر موفق تر عمل کرده است. تمامی موارد گفته شده عملکردهای مبتنی بر غیر هوش مصنوعی است که در این سامانه کاربرد دارد.

وی با اشاره به عملکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سامانه داشبورد هوشمند تحلیل اخبار گفت: پارامترهای هوش مصنوعی هم در این سامانه وجود دارد که به فوریت خبر می پردازد؛ برای مثال با بررسی واژه ها به تشخیص مهم بودن یا نبودن آن در فضای رسانه ها پی می برد، برای مثال در تحلیل واژه کارگر اینگونه تشخیص می دهد که آیا این واژه به نام شخص، سازمان، یک عنوان سیاسی، یا نهاد مردمی بر می گردد؟ و چقدر می تواند مورد توجه دیگر رسانه ها قرار بگیرد؟

ویژگی دیگری که در این سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی است، استفاده از پلت فرم های شبکه های اجتماعی برای یافتن ارتباط میان اسامی افراد است که در نهایت داشبوردی را در اختیار رسانه می گذارد تا آن ها بدانند که اسامی چه تاثیری در قدرت نفوذ اخبار دارند و در نهایت یک تحلیل کلی ارائه می دهد.

به گفته اصغری، از دیگر کاربرد های این سامانه دسته بندی موضوعات خبری است؛ از آنجایی که هر رسانه دسته بندی های ویژه خود را در سرویس های خبری دارد در برخی مواقع تداخل موضوعی بین رسانه های پیش می آید که به خط و مشی آن رسانه بر می گردد.

اصغری در تشریح فرآیند دسته بندی موضوعات خبری در این سامانه گفت: این سامانه دسته بندی ویژه خود را دارند، ما با جمع آوری نزدیک به ششصد هزار خبر و ارزیابی و تحلیل آن، در نهایت دسته بندی موضوعات را به خود این سامانه محول کرده ایم. از دیگر کاربردهایی که در سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» وجود دارد شناخت اجزای جمله در تحلیل اخبار است همچنین دارای مشابهت یابی اخبار هم هست. برخی از رسانه ها با تغییر جزیی اخباری که از پیش توسط رسانه های دیگر مننتشر شده است، همان خبر را باز نشر می دهند سیستم مشابهت یابی این تغییر جزیی را می فهمد و در نهایت این تحلیل را می دهد که چقدر اخبار یک رسانه اصیل است.


تخلف خبری ممنوع

خزش و بازخزش خبر فرآیند دیگری است که توسط این سامانه قابل اجرا است، اصغری در تشریح این فرآیند گفت: ممکن است برخی خبرنگاران در یک رفتار غیر اصولی، دست به باز انتشار اخبار داغ دیگر رسانه ها بزنند و خبر را به عنوان تولیدی رسانه خود با تغییر زمان انتشار محسوب کنند؛ آن ها در این فرآیند از یک تکنیکی استفاده می کنند که فضای وب نمی تواند تشخیص دهد که اصل خبر از سوی رسانه متخلف منتشر نشده است، این سیستم در فرآیند خزش و بازخزش متوجه چنین فرآیندی می شود و به رسانه مذکور امتیاز منفی می دهد.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  5 اشتباه رایج در روابط‌عمومی که باید از آنها اجتناب کنید


  فرآیند ایجاد انگیزه در سازمان


  چگونه خشم بر تفکر غلبه می‌کند؟


  رهبری سازمانی پایدار در شرایط بحران و عدم‌قطعیت


  عملیات روابط‌عمومی در عصر هوش مصنوعی


  ‌دیجیتال‌سازی روابط‌عمومی


  تفکر خارج از چارچوب سنتی روابط‌عمومی


  چگونه روابط‌عمومی بالا و موفق داشته باشیم؟


  ۹ توصیه برای آغاز فعالیت حرفه‌ای خبرنگاری


  ترویج ارزش‌های انسانی و نقش روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد