شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)-|| در سال گذشته از زمان شیوع بیماری همه گیر، چیزهای زیادی تغییر کرده است. روند تجارت الکترونیک نیز در حال تغییر است. مشتریان بیشتر برای تامین نیازهای خود به خرید آنلاین روی می آورند. زمان بسیار خوبی برای بازاریابان خردهفروشی است تا به نحوه ارائه خدمات بهتر به مشتریان فکر کنند. بیایید به ملاحظات مهم برای بازاریابان خرده فروشی و ایده هایی برای برنامه ریزی برای آینده فکر کنیم.
این بیماری همه گیر منجر به کاهش ترافیک خرده فروشی شده است. بازاریابان خردهفروش بر هدایت خریداران آنلاین بر فروشگاههای فیزیکی خود تمرکز کردهاند. از آنجایی که افراد بیشتری در خانه ماندند، وابستگی به خرید آنلاین از 16 درصد در سال 2019 به 19 درصد در سال 2020 افزایش یافت. آمازون میانگین ترافیک ماهانه 3.6 میلیارد بازدیدکننده در سال 2020 داشت.
خرید موبایل همچنان در حال افزایش است
طبق همه نشانه ها، خرید از طریق موبایل در آستانه پیشی گرفتن از سایر انواع خرید است. این امر با راحتی روزافزون خرید از خانه تقویت می شود. به لطف همهگیری، خرید تلفن همراه همچنان در حال افزایش است.
بازاریابان خردهفروش شاهد افزایش 36 درصدی دانلود اپلیکیشنهای موبایل در طول همهگیری بودند. غولهای خردهفروش مانند آمازون و والمارت برنامههای موبایلی برای تبلتها و گوشیهای هوشمند دارند. این بدان معناست که هر خردهفروشی که میخواهد با آمازون و والمارت رقابت کند، نیاز به حضور قوی تلفن همراه دارد. آنها باید برنامه موبایل خود را داشته باشند یا وب سایت خود را برای مشاهده در دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی کنند. دریافت یک اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار، خرده فروشان را از رقبای خود جلوتر میکند.
شخصیسازی اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است
شخصی سازی تجارت الکترونیک را به ارتفاعات جدیدی رسانده است. به دلیل تطبیق پذیری علم داده و هوش مصنوعی، کاربران با توجه به رفتار خریدشان توصیه هایی برای آنها ایجاد کرده اند. فناوری شخصی سازی می تواند تجارت الکترونیک شما را به سطح بعدی برساند. اکثر غول های تجارت الکترونیک از این فناوری ها برای کسب مزیت رقابتی استفاده می کنند. به عنوان مثال، آمازون از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای پیش بینی های دقیق فروش استفاده می کند.
شخصی سازی محصولات، از قیمت گذاری گرفته تا تبلیغات محصول، به دلیل این تغییر در روند خرده فروشی تغییر خواهد کرد. مشتریان خواستار یک تجربه شخصی هستند. این امر تنها از طریق اتوماسیون و هوش مصنوعی قابل دستیابی است. هوش مصنوعی میتواند تجربهای را ارائه دهد که هم شخصی و هم متناسب با نیازهای خریدار باشد. رباتهای چت میتوانند خریداران را در فروشگاه راهنمایی کنند و اقلامی را که ممکن است به آنها نیاز دارند یا بخواهند را پیشنهاد کنند.
از میان تمام جدیدترین فناوری هایی که بر دنیای آنلاین تأثیر گذاشته اند، هوش مصنوعی جذاب ترین است. کاربرد هوش مصنوعی ظاهراً محدودیتی ندارد. واقعاً تعجب آور نیست که خرده فروشانی مانند آمازون و والمارت راه هایی برای استفاده از آن پیدا کرده اند.
مصرف کنندگان بیشتر خرج می کنند
مردم بیشتر از قبل از همهگیری پول آنلاین خرج میکنند. Amazon.com در سه ماهه اول سال 2021، 108.5 میلیارد دلار فروش داشت که 44 درصد از فروش آن در سه ماهه اول 2020 افزایش داشت. این نشان می دهد که مردم پس از یک بیماری همه گیر از هزینه کردن در سایت های تجارت الکترونیک ابایی ندارند.
مصرف کنندگان کمتر برای سفر و تفریح خرج می کنند. این امر منجر به هزینه های گزاف در مقوله های دیگر شده است. پوشاک از مواردی است که مردم در آن پول خرج می کنند. در سال 2020، حدود 46 درصد از فروش پوشاک ایالات متحده از طریق تجارت الکترونیک بوده است که نسبت به سال های گذشته با سرعت بیشتری رشد کرده است. در نتیجه، روند تجارت الکترونیک پس از همه گیری مثبت است. مصرف کنندگان از مغازه های آجر و ملات دور شده و به صورت آنلاین حرکت می کنند. شرکت ها می توانند انتظار افزایش تقاضا برای خرید آنلاین و سود بیشتر را داشته باشند.
رسانه های اجتماعی هنوز هم در تجارت الکترونیکی مهم هستند
خطوط بین زمان حرفه ای و شخصی در حال محو شدن است. در نتیجه، استفاده از رسانه های اجتماعی در حال افزایش است. محبوبیت سایت ها و اپلیکیشن های تجارت اجتماعی ادامه دارد. رسانه های اجتماعی نقش مهمی در شکل دادن به تصمیمات افراد دارند. این هم برای کالاها و هم برای خدمات صدق می کند.
تجارت اجتماعی بخش مهمی از بازاریابی برای برندهاست. برندها برای تبلیغ محصولات و خدمات از کانال های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. صدای خود را در این کانال ها تقویت می کنند. آنها در حال جمع آوری بازخورد مشتریان از محبوب ترین انجمن ها هستند. آنها بر ایجاد یک تجربه محصول تعاملی تمرکز می کنند. اینفلوئنسرها همچنین نقش مهمی در تجارت اجتماعی دارند. دامنه آنها از سلبریتی های سنتی بیشتر است. اینفلوئنسرها شروع به نشان دادن خود در بازاریابی و فروش کرده اند. برندهای بیشتری به دنبال آنها برای قرار دادن محصول در وبلاگ ها و کانال های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام هستند.
مصرف کنندگان امروزی خواهان تعامل شخصی، معتبر و تعاملی با برندها هستند. زمان آن فرا رسیده است که خرده فروشان متوجه شوند که باید تاکید بسیار بیشتری بر رسانه های اجتماعی داشته باشند. برای مثال یوتیوب را در نظر بگیرید: با ۲.۳ میلیارد کاربر فعال ماهانه، یوتیوب دومین موتور جستجوی محبوب پس از گوگل است. ایجاد یک استراتژی بازاریابی یوتیوب فرصت خوبی را برای کسب و کارهای خرده فروشی باز می کند تا به مخاطبان هدف بیشتری دست یابند و از این طریق فروش را افزایش دهند. با بهره گیری از قدرت تجارت اجتماعی، خرده فروشان می توانند کسب و کار خود را توسعه دهند.
هشتاد و یک درصد از مشتریان قبل از خرید در مورد محصولات به صورت آنلاین تحقیق می کنند. آنها قبل از خرید محصولات به دنبال بررسی های معتبر هستند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند به بازاریابان خردهفروشی کمک کنند تا در مورد محصولات صحبت کنند. به عنوان مثال، می توانید با کمک تبلیغات چرخ و فلک فیس بوک و با بازاریابی اینستاگرام محصولات را به نمایش بگذارید. می توانید در اینستاگرام و یوتیوب به دنبال اینفلوئنسرها باشید و با آنها شریک شوید تا نظرات بی طرفانه آنها را در مورد محصولات خود دریافت کنید.
کار از راه دور در حال افزایش خواهد بود
افراد بیشتری از راه دور کار خواهند کرد تا زمان رفت و آمد خود را کاهش دهند.
تعداد مشاغل از راه دور در بازار کار در حال افزایش است. فضای اداری گران است. کار از راه دور به شرکت ها امکان می دهد در زمینه های دیگری مانند تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند. همانطور که مردم زمان کمتری را در دفتر می گذرانند، تجارت الکترونیک رشد خواهد کرد. مصرف کنندگان می توانند کالاها را در صورت تمایل خریداری کنند. مردم تمایل بیشتری به خرید کالاهای آنلاین خواهند داشت تا در فروشگاه های آجر و ملات.
ضرورت، جمعیتشناسیهای جدید را با فناوری بیشتر آشنا کرده است
یکی از پیامدهای همهگیری این است که جمعیتشناسیهای جدید را با فناوری بیشتر آشنا کرده است. بسیاری از مردم یاد گرفته اند که چگونه کارها را با رایانه انجام دهند، که پس از همه گیری ادامه خواهد داشت. مردم به سمت خرید آنلاین، کار از خانه، خرید دارو و مشاوره آنلاین با پزشکان روی آورده اند. نسل X به قدرت خرید آنلاین و موبایلی پی برده اند. از آنجایی که فناوری دیجیتال به دلیل شیوع بیماری همه گیر بیشتر می شود، خرید آنلاین بسیار آسان تر می شود. به منظور گسترش دامنه آنلاین شرکت، خرده فروشان باید در فناوری دیجیتال پیشرفته سرمایه گذاری کنند.
مردم در تلاش برای ایجاد حس اجتماعی هستند
از آنجایی که فاصله بین مردم به دلیل بیماری همه گیر افزایش یافته است، نه تنها افسردگی، بلکه بسیاری از مشکلات سلامت روانی دیگر را نیز افزایش می دهد. با این حال، اکثر مردم به دنبال جوامعی هستند که از طریق اینترنت با آنها ارتباط برقرار کنند.
در جامعه ای که همه به صورت دیجیتالی در ارتباط هستند، ایجاد حس اجتماعی دشوار خواهد بود. اینترنت راهی آسان برای کسانی که احساس قطع ارتباط می کنند فراهم می کند تا دیگرانی با علایق یا ارزش های مشابه پیدا کنند. آنها می توانند روابط معنی داری ایجاد کنند که از نزدیکی فیزیکی آنها فراتر رود. بهترین راه برای ایجاد یک جامعه در اطراف شرکت شما این است که رسانه های اجتماعی را در آغوش بگیرید و از آنها استفاده کنید.
خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی گسترده خواهد شد
خدمات مشتری نه تنها برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است بلکه یک تمایز رقابتی است. از آنجایی که مصرف کنندگان کمتر وفادار می شوند، خدمات مشتری نسبت به قبل حیاتی تر خواهد بود. یکی از این راهها که بسیار هم مهم می باشد، حل سریع شکایات مشتریان است. این نه تنها از ریزش مشتری جلوگیری می کند، بلکه در هزینه های خدمات مشتری نیز صرفه جویی می شود. شرکت هایی که مشکلات را با مشتریان خود حل نمی کنند، مقدار قابل توجهی از درآمد خود را از دست می دهند. آنها همچنین سهم بازار را از دست خواهند داد.
بسیاری از شرکت ها در حال حاضر پاسخگویی سریع به مسائل مشتریان را در اولویت قرار داده اند. خرده فروشان باید برای تکامل استراتژی خدمات مشتری خود آماده شوند. خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به کاهش زمان انتظار در مراکز تماس کمک کند. آنها می توانند با الگوریتم یادگیری ماشینی به سوالات خاص مشتری پاسخ دهند. خرده فروشان از هوش مصنوعی برای رقابتی تر کردن و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده می کنند. خرده فروشان روی این خدمات سرمایه گذاری کرده اند. استفاده از فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان، خردهفروشان را از رقبای خود متمایز میکند.
ادغام بین کانالی به افزایش خود ادامه خواهد داد
مشتریان از دستیارهای خرید صوتی مانند الکسا برای خرید محصولات استفاده می کنند. خرده فروشان به استراتژی خاص خود برای این نوع تعامل بر اساس تقاضا نیاز دارند. تمرکز بر ادغام بین کانالی همچنان افزایش خواهد یافت. تجارب خرید یکپارچه در حال حاضر در دستگاه های مختلف در دسترس است. این شامل تلویزیون های هوشمند و دستیارهای صوتی مانند الکسا می شود.
مشتریان انتظار خرید یکپارچه را در پلتفرم ها و کانال ها دارند. بنابراین، شرکت ها سرمایه گذاری زیادی در این تلاش ها انجام می دهند. شرکت هایی که روی این فناوری ها سرمایه گذاری نمی کنند از رقبا عقب خواهند ماند. شرکت هایی که از فرصت استفاده می کنند و تجربه بهتری برای مشتری ارائه می کنند، موفق خواهند شد. خرده فروشان باید راه های متعددی را برای مشتریان ایجاد کنند تا بتوانند محصولات خود را سفارش دهند و تحویل بگیرند تا از راحتی سفارش آنلاین و تحویل محصول استفاده بهتری ببرند.
شرکتها در حال حاضر روی راهحلهای فناوری اطلاعات سرمایهگذاری میکنند تا امکان یکپارچهسازی کانالهای متقابل را برای مشتریان فراهم کنند تا محصولات را از چندین پلتفرم خریداری کنند. خرده فروشی چند کانالی نه تنها شامل خرده فروشان شخص ثالث، بلکه آمازون، Shopify و بسیاری دیگر نیز می شود.
نتیجه نهایی
تغییر در رفتار مصرف کننده باعث شده است که صنعت خرده فروشی چابک تر و سازگارتر شود. فضای تجارت الکترونیکی تکامل خواهد یافت و فرصت های بیشتری را برای مشتریان فراهم می کند. به طور خلاصه، خردهفروشی به سمت خرید آنلاین با افزایش خرید تلفن همراه، هزینههای مصرفکننده، رسانههای اجتماعی و ادغام بین کانالی متمایل خواهد شد. کار از راه دور گسترش مییابد و مردم با فناوری بیشتر آشنا میشوند. شخصی سازی و فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی در زنجیره تامین و خدمات مشتری، خرده فروشی را به آینده ای جدید سوق می دهد.
امراپالی رای | 29 نوامبر 2021 | بازاریابی، روابطعمومی
منبع فارسی:
شارا - شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران
|